Ge mig styrka :D

Sv: Ge mig styrka :D

Då får man sänka motivationen på ett annat vis. Att visa missnöje är bara ett sätt. Ett annat kan vara stamp på linan och så får man gå in. Vilken tråkig konsekvens som helst egentligen. Om det blir tråkigt och trist när man försöker rymma men trevligt när man är nära så kan jag garantera att det sänker motivationen för det förstnämnda.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Fast han ska i det läget inte ha ett val. Han sitter ju fast i linan och är bara att hala in. Ska du köra citron bör du också ha lina på så han inte drar i flykt.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Labben vill inte heller komma om man är arg, men har man lyckats sticka så förtjänar man inte gullegull enligt mig.
Nä, stanna och det är roligt eller stick och matte blir arg - och ha långlinan på!

Som sagt, vi kämpar också. Häromdagen missade svärmor att stänga dörren ordentligt så han passade på och lyckades sticka för första gången på länge. Inte bra, men bara att träna vidare (och uppfostra svärmor :p).
 
Sv: Ge mig styrka :D

Om en av mina hundar totalt ignorerar mig och tycker jag är ointressant hade jag inte spenderat tid med att locka, gulla, krypa på backen och försöka göra mig intressant. Jag hade helt tvingat hunden att arbeta för att få mig intresserad.

I den åldern han är nu är det som de andra säger - back to basics. Linan på såklart och ge inte chansen att han sticker.

När du tränar och hunden är totalt ointresserad av din kontakt - bind upp honom en bit bort där han inte kan underhålla sig själv och lek med någon annan hund eller hitta på något kul själv. Låt honom sukta. Putta undan honom när han inte visar det engagemanget du vill ha, in i en bur eller ge honom till en vän som får stå och hålla honom helt tyst, bort från andra hundar och saker han kan koncentrera sig på - så att han får det jätte tråkigt när han inte gör som du vill och är utan dig. När du tar kontakt med honom igen sen -var det absolut roligaste som finns; busa, kampa, belöna och sen direkt bort igen, stenkall! Hemma kan du gärna stänga bort honom lite ensam emellanåt så han inser att han faktiskt inte alltid får vara med matte på hans egna premisser.

Det värsta man kan göra med en hund som skiter i dig är att jaga efter den. Den ska vilja jaga efter dig. Jag har en omplacering som gett mig fingret eftersom han av olika omständigheter blivit väldigt självständig. Vi har fått öva på att han faktiskt ska se ett värde i mig och framförallt inse att jag inte är där hela tiden utan att jag skiter i honom om han ens har mage att strunta i mig. Och det har funkat ypperligt. Det allra viktigaste är att hunden inte får självbelöna sig med beteenden - d.v.s. ge inte hunden en chans att rymma, revirpinka, sniffa runt etc. när du "puttar ifrån dig" honom. Allt från dig ska vara tråkigt. Allt nära dig ska vara roligt!
 
Sv: Ge mig styrka :D

Men jag tänker att... Ja visst att jag blir arg då han sticker. Men när han kommer tillbaka måste jag väl berömma?
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jag har funderat på det där och kommit fram till att han inte kan komma bara när det behagar honom, har han stuckit har han gjort nåt dumt och får ta konsekvenserna.
Om han väljer att komma innan han hunnit sticka helt, dvs han avbryter på väg bort - då blir det beröm och jubel.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Ja, dom kanske inte tänker så. Men för mig blir de som att när en häst inte vill komma, så får man tag i den och då "bestraffar" man genom att rycka i grimskaftet. Då blir hästen ännu mer ovillig att komma nästa gång?
 
Sv: Ge mig styrka :D

Fördelen är ju att du kan korrigera på håll med ett sprayhalsband. Min hund räknade ju ganska fort ut att inom 15-20 meter kunde jag kanske, eventuellt komma i fatt henne. Så då gällde det ju att hitta på de där initiativen utom den radien, men den tanken funkade ju inte riktigt när sprayhalsbandet kom på... Bland annat hade hon dille på att gå på andra hundar alldeles för intensivt (vi bodde mitt i stan då, rastning i hundpark var ett tvång för att hundarna skulle få springa fritt dagligen) och det var ju super att bara ladda upp och dra i 190 knyck mot någon intet anande jycke *suck*

Men som sagt, hon tyckte sprayandet var jäkligt obehaglig och var tvungen att tänka till och nu har hon mognat och växt ifrån det där.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Ja, dom kanske inte tänker så. Men för mig blir de som att när en häst inte vill komma, så får man tag i den och då "bestraffar" man genom att rycka i grimskaftet. Då blir hästen ännu mer ovillig att komma nästa gång?

Men bestraffa ska du ju inte göra. Däremot behöver du ju inte berömma. I ett sånt läge tar jag bara hunden och går, så nära nollställt som möjligt. Berömmer du betyder det ju att det var ok att vänta till 347 inkallningen, så då är det ju okej med 348 inkallningar nästa gång.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Då får man sänka motivationen på ett annat vis. Att visa missnöje är bara ett sätt. Ett annat kan vara stamp på linan och så får man gå in. Vilken tråkig konsekvens som helst egentligen. Om det blir tråkigt och trist när man försöker rymma men trevligt när man är nära så kan jag garantera att det sänker motivationen för det förstnämnda.

Absolut, ville bara poängtera att just det där med att visa sig ilsken för hunden inte biter på alla hundar.

TS
Jag körde flitigt med lina på min hund (nu 17 månader) när han var valp eftersom han var väldigt självständig de två första månaderna. Fel val av honom genom att t.ex. att sticka från matte till något "roligare" resulterade i ett stopp då matte ställde sig på linan kom han tillbaka till mig fick han beröm annars släpade jag helt enkelt med honom åt ett annat håll i linan. Helt lös fick han i princip bara vara på ställen helt utan andra lockelser eller inhägnade platser under ca 2 månader. Tror inte att han led av det även om det kanske hade varit lite roligare att vara helt lös oftare så var ju syftet att han skulle kunna gå lös i största möjliga utsträckning senare i livet vilket verkar ha fungerat på honom (även om han för tillfället verkar ha nedsatt hörsel och dåligt minne :meh: så sticker han iaf inte).
 
Sv: Ge mig styrka :D

Okej. Nej vi har ju berömt då han har kommit. Men då ska vi göra annorlunda om/när det blir en nästa gång.
Idag har han dock hållit sig i skinnet.
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund För en stund sedan smet min hund på sex månader ut genom ytterdörren när min klant till pappa inte såg vart hon var innan han gick ut...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp