Gemensamma måltider? När?

Luna10

Trådstartare
Nu har ju vår bebis inte ploppat ut ännu, men man funderar ju såklart endel på hur det blir sedan...;)

Hur tidigt har era barn börjat sitta med er och äta, kan man "fasa in dem" från början på vanliga mattider?
"Vanliga mattider" hos oss är
frukost 7-7.30, mellis/frukt 9.30-10, lunch 11-11.30, kaffe & smörgås/frukt 13.30-14, middag 17-17.30 och kvällste & smörgås 21.00.
Både jag och sambon är äckligt rutinbundna:angel: och vill ha mat regelbundet.

En riktigt liten bebis som bara ammar och inte sitter upp ännu har ju sina egna mattider förstås, men när man börjar med smakisar och så då?

Jag sitter ju hemma ganska orörlig med foglossning, och då blir det ju endel tv... Jag har kollat på Supernanny bl.a., och i de familjerna tycks det vara mer regel än undantag att barn i åldrarna 1-6 ungefär äter för sig och föräldrarna för sig?:confused: Barnen sitter vid bordet och föräldrarna står (eller sitter) och ser på. Så har de ju ofta problem också med att barnen inte äter. Är det inte bättre att se sina föräldrar äta, barn lär ju sig mycket genom att härma, eller har jag fel?:o

Både jag och min sambo är uppväxta med att man sitter med vid bordet så fort man kan sitta upp, med resten av familjen. Tycker det verkar mest logiskt, eller har jag fel? Det blir ju liksom dubbelt jobb annars också, om man ska plocka fram och undan åt barnen först och sedan åt sig själv?:confused:
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Rasmus började äta gröt vid 3½ månader och då åt han frukost tillsammans med mig. Tror han var 2 månader när han började sitta med vid matbordet och leka med en sked.

Han har fått sina smakisar när jag ätit lunch. När han blev större så har lunch och middag serverats samtidigt som våran mat. Ibland lyckas vi tajma så han äter samma mat som oss med oss, men ibland blir han ju hungrig före maten är klar och då får han en liten portion och sen äter han med oss.

Enda gången han inte sitter med vid matbordet är om han skulle sova.

Rasmus som sagt började sitta med tidigt, och han älskar mat, äter han före oss kan han äta 1-1½ burk (1 burk = 200 g) mat och sen äta en portion med våran mat!

Min kompis dotter satt alltid med, men till henne sa de ingen mat före 6 månader. Så hon fick ju inte smaka när hon var intresserad och de hade himla svårt att få henne att börja äta sen med dem. Hon hade tappat intresset.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Min kompis dotter satt alltid med, men till henne sa de ingen mat före 6 månader. Så hon fick ju inte smaka när hon var intresserad och de hade himla svårt att få henne att börja äta sen med dem. Hon hade tappat intresset.

Det tror jag inte ett smack på! Hon kunde lika väl börjat äta vid 3 månaders ålder och sedan tappat intresset igen till hon blev 6 månader.

Vår son började med gröt vid 4 månaders ålder, åt som en häst och gapade till allt. Sen kan jag säga dig att det vänt ett antal gånger. Så som du skriver kan ju folk tro att man måste börja så tidigt för annars blir det svårt att få barnet att äta.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Jag tycker definitivt att de ska sitta med när de kan det. Eller när de visar intresse. Dessutom är det praktiskt att ha dem nära när man äter så man kan slappna av själv.

Sam sitter nästan alltid med oss och får något att äta och dricka. Han äter inte speciellt mycket men det gör ingenting.

Det är ju inte bara en matgrej utan ofta väldigt socialt att äta, ofta har man lite familjeråd och allmänt "hur har du haft det idag" och då är det klart barnen ska vara med.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Vi äter tillsammans hela familjen och har gjort så från början, eller ja så länge barnen var små så fick de följa sin egen mat och sov klocka, men ganska så snart så "rätta" de in sig efter våran, vilket var rätt frusterande med Fredrik som ammade nästan enbart till två års åldern men envisades med att vilja amma precis när vi skulle till att äta...:crazy:
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

När Emil väl började äta riktigt åt vi allihop samtidigt. Hade han blivit hungrig lite tidigare brukade han ändå sitta med och greja med nån sked eller liknande. Tror det faller sig rätt naturligt att barnet sitter med, när man väl vill börja med smakportioner funkar det ju rätt bra att göra det samtidigt som alla andra äter.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Hennes dotter var intresserad, men mamman lyssnade på bvc och gav henne ingenting så hon tappade intresset. Mamman säger själv att hade hon låtit henne smaka så hade hon aldrig haft problemet när hon blev äldre.
Det gäller att lyssna på sitt barn och anpassa maten efter dem. Och veta att det BVC säger är rekomendationer hur det brukar vara.

Jag menar, vad är det för magiskt som händer en bebis vid 4 månader bara för de står 4 mån på grötpaketen?
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Fast det kan man ju inte veta. Arvid var alltid intresserad av mat, åt gröt tidigt men tappad ehelt matlusten i ca 1 månad vid 7 månaders ålder
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Klart att barnen ska vara med vid matbordet så fort som möjligt! Nannyserierna visar ju om inte annat att det blir väldigt konstigt i familjen om barnen ska utfodras vid andra tider.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Mamman säger själv att hade hon låtit henne smaka så hade hon aldrig haft problemet när hon blev äldre.
Hur kan hon veta det?

Jag menar, vad är det för magiskt som händer en bebis vid 4 månader bara för de står 4 mån på grötpaketen?
Inget magiskt just vid de olika åldersgränserna, har jag väl inte sagt heller? Jag anser att man börjar väl ge mat när man vill men man behöver inte vara stensäker på att, som i detta fallet, barnet tappade intresset enbart för hon inte började få mat förrän 6 månaders ålder.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Vi äter alltid samtidigt som sonen. Har jag ingen lunch hemma gör jag gröt, om jag inte orkar gör jag smörgås och te och i värsta fall så dricker jag i alla fall något till. Man kan ju inte vara på topp jämt... Men i huvudsak äter vi tillsammans. Jag tror att det är viktigt för att stimulera aptiten!
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Det låter som bra mattider. Barn under två år ska ha ungefär 2,5 timmar mellan målen. Vi åt aldrig mellanmål innan barnen kom, men det har vi fått vänja oss vid nu. Skönt för er att ni redan är vana vid det.

Våra bebisar har suttit med vid matbordet åt fått något litet (ifall de var vakna just då) sedan de var drygt fyra månader. Båda blev tidigt intresserade av vår mat. Jag hade helst velat helamma längre, men det kändes taskigt att inte ge dem något när de så tydligt ville ha.

Men det är inte säkert att matintresset håller i sig. Första sonen har alltid varit glupsk (ända från amningen). Tvåan slukade allt när han var 4, 5 månader, men efter det har han inte varit särskilt intresserad av varken mat eller amning.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Till alla:
Vad bra, då verkar jag inte vara helt fel ute med mina funderingar!:)

En till fråga angående sovrutiner:
Finns det något samband mellan bebisens sov- och vakentider sista tiden i magen och sedan när den kommit ut? Är ju i v 39 nu och bebisen sover när jag sover, den har aldrig sparkat på nätterna. Kan det hålla i sig tro? *hoppas hoppas*
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Jag tycker Rasmus hade ungefär samma rutiner som i magen de första 2-3 veckorna. Var alltid vid vissa klockslag han var galen i magen och lika så när han kom ut var han mkt mer vaken och aktiv under den tiden.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Finns det något samband mellan bebisens sov- och vakentider sista tiden i magen och sedan när den kommit ut?

Jo, man brukar ju säga att det är så. Men samtidigt är förlossningen och mötet med världen en stor chock för det lilla livet, så de första veckorna kan det bli ganska upp-och-ner-vänt ändå.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Till alla:
Vad bra, då verkar jag inte vara helt fel ute med mina funderingar!:)

En till fråga angående sovrutiner:
Finns det något samband mellan bebisens sov- och vakentider sista tiden i magen och sedan när den kommit ut? Är ju i v 39 nu och bebisen sover när jag sover, den har aldrig sparkat på nätterna. Kan det hålla i sig tro? *hoppas hoppas*


Nu är jag lite neggo o så men...
En kompis dotter va i magen alltid stilla på natten. Hon va lite vaken på kvällen men sen lugn och på dagen va hon mer vaken/aktiv. Men nästan från dagen hon föddes så vägrade hon sova på natten. Hon skrek hela natten och sov bara korta korta stunder på dagen.. Föräldrarna va nära på o bryta ihop då hon aldrig fick "rätt rutiner" eller några rutiner alls egentligen. Men när hon va runt året så blev det bättre och dom fick ordning på livet.. Men det va riktigt kämpit för dom.. Så för dom så stämde inte alls mag-livet mot utanför-magen-livet..
Men min syster fick en dotter som i stort sett sov heela tiden så hon hade det istället lyxit! =)

Så jag håller med dig, man får ju hoppas att den följer tiden i magen!! Min är som din, alltid stilla när jag sover/vilar=)
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Det är ju svårt att äta tillsammans på riktigt innan barnet kan äta själv.

Vi brukar ge Nike gröt vid 19.30-snåret. Då matar en och den andra lagar middag. När Nike käkat klart så äter vi och då sitter Nike med och käkar majskrokar eller smörgåsrån eller pillar med gurka, majskorn eller så. Hon får smaka lite på vår mat ibland.

Fast nu har vi bestämt att hon ska få mer av vår mat och försöka få äta själv. Nu är hon 11 månader och vi känner det borde börja fungera nu.

De andra målen käkar hon på sina tider och vi på våra.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Det finns ju något som kallas "smakfönster", det öppnas och stängs och det är ett gyllene tillfälle att börja ge barnet mat när smakfönstret är öppet istället för att slaviskt följa 6 mån rekommendationen. Före 4 mån är det dock inte rekommendabelt att ge barnet annan mat än bröstmjölk/ersättning eftersom tarmarna inte fungerar nog bra än.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Jag matar babyn först, torkar av henne, golvet och mig själv m.m. Sedan får hon sitta kvar i barnstolen och ät smörgåsrån eller liknande eller leka med en sked medan vi äter.

Det tar ju lång tid innan de kan äta själva ochjag vill ha lite lugn när jag äter därför tycker jag att det är bäst att små barn äter sin mat före eller efter oss men självklart ska de få sitta med vid bordet och se hur det går till att äta och gärna ha något eget att knapra på.
 
Sv: Gemensamma måltider? När?

Jag matar babyn först, torkar av henne, golvet och mig själv m.m. Sedan får hon sitta kvar i barnstolen och ät smörgåsrån eller liknande eller leka med en sked medan vi äter.

Det hade aldrig funkat med vår lille. Han vill inte sitta i barnmatstolen någon längre tid.

Lugn och ro vid maten får jag när jag börjar jobba och kan äta lunch på jobbet.;) Just nu är hela matprocessen väldigt stressig här hemma. Storebror är ständigt hungrig. Så fort man går in i köket kommer han och säger "nåt att äta!". Han är med i matlagningen och äter hela tiden. Jag får skynda mig för att något ska bli kvar att stoppa i grytan. Lillebror kryper runt benen och vill oxå se vad jag gör... Trots att han inte alls är särskilt matglad vill han ha maten direkt när han fattar att det är på gång.

När maten är klar blir storebror frustrerad för att den är för varm. Lillebror placeras i barnmatstolen och börjar skrika om han inte blir matad inom 10 sekunder. Jag själv är alltid vrålhungrig, så jag försöker sleva i mig samtidigt som jag matar. Storebror är bottenlös, trots att han ätit under matlagningen, så när jag hunnit få i mig två tuggor är det dags att fylla på hans skål, eller hämta efterrätt. Lillebror blir ledsen för att jag slutar mata...

Sen tycker jag det är jättejobbigt med kladd. Avskyr att trampa i t ex ris som klibbat fast på golvet. Gillar inte tanken på kladdig bebis som fingrar på allt möjligt. Så jag vill gärna röja upp lite efter maten, men då vill lillebror ner på golvet (och åla runt i matresterna) och storebror blir bajsnödig. :grin:

När vi har ätit är jag helt slut, och då är det bara två timmar kvar till nästa mål. Ibland hinner jag inte ens diska och torka av barnmatstolarna tills det är dags att stöka i köket igen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 920
Senast: Fraegd
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 000
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 393
Senast: Sar
·
Övr. Barn Har en son på 8 år som har kommit i någon period om att min mat inte är god. Vad göra?! Blir galen snart, lite bakgrundsfakta: Vi...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 196
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp