Geologins dag - Fråga en geolog

Hur är det med den där högen med grundämnen som är upptäckta och namngivna från Ytterby? Är de unika/ovanliga i förekomst, eller råkade bara någon vara där och forska "först"?

De är enormt unika. Att de hittades där är givetvis för att det finns tämligen mycket av dem där men också för att vi har haft gruvbrytning/malmletning sedan länge. Med gruvbrytningen i kombination med tidigt etablerade universitet (go Upsala! ;) :D) fanns det forskare som kunde göra undersökningar av det man fick upp.

Vad som kanske inte är så känt är att Linné var rätt duktig på geologi och malm också. Kring gruvorna bildades många relaterade kemiska industrier som också gjorde vetenskapliga landvinningar och bidrog med forskare.

När jag gjorde mitt examensarbete arbetade jag med material från Falu gruva och tittade på mineralogin som är associerad med malmen. Tre av mineralen jag tittade på har Falun som typlokal (dvs de hittades först i material från Falun) och som nästan inte finns på några andra ställen i världen. Det var enormt spännande.
 
De är enormt unika. Att de hittades där är givetvis för att det finns tämligen mycket av dem där men också för att vi har haft gruvbrytning/malmletning sedan länge. Med gruvbrytningen i kombination med tidigt etablerade universitet (go Upsala! ;) :D) fanns det forskare som kunde göra undersökningar av det man fick upp.

Vad som kanske inte är så känt är att Linné var rätt duktig på geologi och malm också. Kring gruvorna bildades många relaterade kemiska industrier som också gjorde vetenskapliga landvinningar och bidrog med forskare.
Varför har de unika hamnat där då?
Något speciellt som vulkanutbrott, meteoritnedslag eller bara "slump"?
 
Så, nu har jag läst hela tråden. Ska boka utflyktsmål :D Har ju inte körkort men det låter som något jag kan få med svärmor på. Bor ju i Falun nu, men har faktiskt inte varit nere i gruvan ännu. Sen har jag ju familjegården på Hälsingesidan och i byn har vi ett riktigt bra finnskogsmuseum som jag inte varit in i på länge. Får nog ta och gå dit nästa gång jag är hem. Jag vet att han som har hand om det fått pris för museumet och han är otroligt kunnig på allt som rör finnskogarna så det finns garanterat föremål och kunskap om och från gruvor där.

Kom att tänka på en sak, som jag väl likaväl kan leta upp själv. Hur ser det ut med gruvhål uppe på lugnet i millitärskogen? Vi har bom-kod och får röra oss fritt där så länge vi har koll att det inte är övning. Har inte ens tänkt på att det kan finnas gruvhål och har inte sett några varningar. Varningar för blindgångare finns, med bandmarkeringar så man ska vara extra uppmärksam. Men hur pass utmärkt är gamla gruvhål rent generellt?
 
Så, nu har jag läst hela tråden. Ska boka utflyktsmål :D Har ju inte körkort men det låter som något jag kan få med svärmor på. Bor ju i Falun nu, men har faktiskt inte varit nere i gruvan ännu. Sen har jag ju familjegården på Hälsingesidan och i byn har vi ett riktigt bra finnskogsmuseum som jag inte varit in i på länge. Får nog ta och gå dit nästa gång jag är hem. Jag vet att han som har hand om det fått pris för museumet och han är otroligt kunnig på allt som rör finnskogarna så det finns garanterat föremål och kunskap om och från gruvor där.

Kom att tänka på en sak, som jag väl likaväl kan leta upp själv. Hur ser det ut med gruvhål uppe på lugnet i millitärskogen? Vi har bom-kod och får röra oss fritt där så länge vi har koll att det inte är övning. Har inte ens tänkt på att det kan finnas gruvhål och har inte sett några varningar. Varningar för blindgångare finns, med bandmarkeringar så man ska vara extra uppmärksam. Men hur pass utmärkt är gamla gruvhål rent generellt?

Det finns gruvhål uppe där (jag har gjort fältarbete på militärområdet) men inte så väldigt många. Bla Finnbo stenbrott som är ett gammalt fältspatsbrott i en pegmatit som innehåller flera ovanliga mineral (som i sin tur innehåller sällsynta jordartsmetaller) samt är typlokal för albit, en av de vanligaste fältspaterna.

Markeringen av gamla gruvhål varierar och det finns egentligen ingen som är ansvarig längre :crazy: Polisen kan besluta att hägna in dem om de anses utgöra en fara men det betyder att hålen långt ute i skogen bryr ingen sig om. Förra hösten träffade jag på flera riktigt otäcka, helt oinhägnade gruvhål som som sagt ingen är ansvarig för... Ett av dem hade varit väldigt lätt att ramla ner i (vattenfyllt, helt släta väggar och kanske 1,5-2m till vattenytan) om man kom från fel håll. Dvs det fanns inte en chans att ta sig upp om man var själv.
 
Jag funderar på att läsa geologi... eller fysik eller en kombination... så vad fick dig att välja geologi? Och vad jobbar du med lite mer konkret?
 
Jag funderar på att läsa geologi... eller fysik eller en kombination... så vad fick dig att välja geologi? Och vad jobbar du med lite mer konkret?

Saxar lite från tidigare inlägg i tråden:

En gång i forntiden när jag var barn blev jag enormt rädd när Mt Saint Helens hade sitt stora utbrott 1980 och trodde det skulle bli en vulkan på vår gård. Min käre morfar förklarade plattektonik för mig och varför det inte skulle bli någon vulkan på vår gård. Jag blev lugn och insåg senare att det han förklarat var geologi.

Jag trodde att jag skulle bli agronom (eller ja, seminör från början så det är därför jag är legitimerad koskötare också) men avskydde kurserna. Trodde att kemi var min grej så jag lämnade Ultuna för Uppsala universitet och började läsa kemi... en termin botade mig, det var inte så kul som jag trodde. En kille i min korridor föreslog att jag skulle läsa en termin geologi eftersom jag ändå behövde ett biämne. Där blev jag kvar :D

Jag är ingen skrivbordsmänniska och i mitt jobb med prospektering får jag både det akademiska och att vara ute i skog och mark. Även fast jag ofta är trött och skitig finns det inget annat som skulle passa mig lika bra.

---

Jag är inte anställd utan jobbar som konsult vilket gör att just nu har jag lite jobb pga världskonjunkturen. Det blir mycket resande, tex har jag jobbat i både Norge och Finland samt mellan Askersund och Östersund inom Sverige.

Prospektering som jag jobbar med innebär att vi försöker hitta malm, dvs en stor mängd av ett mineral som är intressant att bryta. Vi använder olika metoder, bla att gå ut och ta hällprover (med tillstånd, annars är det inte tillåtet att slå loss material från en häll), geofysiska undersökningar, moränprovtagning och provborrningar.

Jag planerar oftast projekten och upphandlar de tjänster vi behöver. Är det provborrning övervakar jag borrningarna, karterar borrkärnorna vi får upp och bestämmer vad som ska skickas på analys. Sedan ska borrplatserna avsynas, ev markskador fixas osv. Jag har också kontakt med myndigheter och markägare samt visar projekten för investerare. Då ingår det att planera hela besöket med hotell, mat osv. Man måste kunna lite av varje.

Andra geologer jobbar på gruvor, antingen direkt vid gruvan eller med prospektering i området runt gruvan. Det finns också geologer som jobbar åt SGU, Sveriges Geologiska Undersökning, som är övervakar vad som händer inom Sveriges geologi åt staten.

---

Jag älskar mitt jobb men vet inte om jag egentligen rekommenderar det inom just mitt område. Arbetsmarknaden är osäker, man kan få resa/flytta på sig mycket och mycket beror som sagt på världskonjunkturen. Det är inte lätt om man vill ha familj heller, som jag jobbat de senaste åren hade det varit omöjligt att kombinera med att få barn.
 
Jag vet inte riktigt om min fråga egentligen passar här men jag testar. ;) Du kan ju lite om allt @athena_arabians . Det vaktades ett fjäll i min närhet i massa år för att det planerades ett slutförvar för uttjänt uran. Vad är det som gör att en plats passar som slutförvar? Alltså varför var det närliggande fjället en lämplig plats.

Mvh har funderat på det här sen jag läst OÄ i mellanstadiet och då hade de redan vaktat fjället i flera år.
 
Jag vet inte riktigt om min fråga egentligen passar här men jag testar. ;) Du kan ju lite om allt @athena_arabians . Det vaktades ett fjäll i min närhet i massa år för att det planerades ett slutförvar för uttjänt uran. Vad är det som gör att en plats passar som slutförvar? Alltså varför var det närliggande fjället en lämplig plats.

Mvh har funderat på det här sen jag läst OÄ i mellanstadiet och då hade de redan vaktat fjället i flera år.

Vad heter stället?

Generellt när man letar slutförvar vill man ha berg som har lite/inga sprickzoner och är tektoniskt stabilt, dvs att det inte är påverkat av jordbävningar.
 
Senast ändrad:
Vad heter stället?

Generellt när man letar slutförvar vill man ha berg som har lite/inga sprickzoner och är tektoniskt stabilt, dvs att det inte är påverkat av jordbävningar.
Kynnefjäll heter stället. Sen hur mycket fjäll det EGENTLIGEN är är en helt annan fråga :D

Det låter ju i och för sig rimligt. Det är ju inte helt nyttiga saker som ska förvaras där.
 
Kynnefjäll heter stället. Sen hur mycket fjäll det EGENTLIGEN är är en helt annan fråga :D

Det låter ju i och för sig rimligt. Det är ju inte helt nyttiga saker som ska förvaras där.

Det är inte ett fjäll (med det vi vanligtvis menar med fjäll), området hör till den Svekonorvegiska orogenen (bergsbildning) som inträffade för ca 1 miljard år sedan. Det vi kallar fjäll hör till den kaledonska orogenesen som är betydligt yngre, ca 490 miljoner år.

Det som jag kan tänka gjorde att den var intressant är platåberget som består av en granit.
 
Det är inte ett fjäll (med det vi vanligtvis menar med fjäll), området hör till den Svekonorvegiska orogenen (bergsbildning) som inträffade för ca 1 miljard år sedan. Det vi kallar fjäll hör till den kaledonska orogenesen som är betydligt yngre, ca 490 miljoner år.

Det som jag kan tänka gjorde att den var intressant är platåberget som består av en granit.
Tack! Att jag inte gjorde kopplingen till graniten. :doh: Bohusgraniten är ju världsberömd!
Det var ett väldigt missvisande namn :laugh:
Vi har många fjäll här. :D
 
Haha förlåt men jag kom att tänka på denna klassiker:
Visa bifogad fil 26038

Men seriös fråga dock, vad är det du liksom letar efter eller ska bedöma med borrkärnan? Tycker ditt jobb verkar så himla intressant och är lite avis faktiskt :)

Jag svarar i den här tråden så ingen moderator blir arg på oss ;)

I det här fallet letar jag efter vanadin (hett just nu eftersom det bla används i batterier) men den här bergarten alunskiffer innehåller också uran, molybden, nickel och zink i brytningsvärda mängder (inte var för sig men det totala sammanslagna värdet av dem). Uran är dock inte tillåtet att prospektera efter eller bryta i Sverige.

När jag karterar borrkärnorna lägger jag in i ett protokoll vad det är jag ser i olika intervaller. Det kan vara rätt självklara saker som olika bergarter men också olika typer av förändringar inom en bergart, tex om det är mycket veckat eller ej.
 
Varför har de unika hamnat där då?
Något speciellt som vulkanutbrott, meteoritnedslag eller bara "slump"?

Generellt ska det vara rätt fysiska förutsättningar (tryck, temperatur osv) samt att de ovanliga ämnena finns tillgängliga. I Ytterby sitter de här mineralen i en pegmatit vilket är enormt vanligt för sällsyntare mineral.
 
Jag svarar i den här tråden så ingen moderator blir arg på oss ;)

I det här fallet letar jag efter vanadin (hett just nu eftersom det bla används i batterier) men den här bergarten alunskiffer innehåller också uran, molybden, nickel och zink i brytningsvärda mängder (inte var för sig men det totala sammanslagna värdet av dem). Uran är dock inte tillåtet att prospektera efter eller bryta i Sverige.

När jag karterar borrkärnorna lägger jag in i ett protokoll vad det är jag ser i olika intervaller. Det kan vara rätt självklara saker som olika bergarter men också olika typer av förändringar inom en bergart, tex om det är mycket veckat eller ej.
Mycket intressant! Jag visste faktiskt inte att det inte var tillåtet att prospektera för uran. Där jag bor var det en stor grej 2013 om att ett företag ville komma och leta uran här men jag tror inte det blev något med det i slutändan. Är det någon nyare bestämmelse?

Sen blev jag lite nyfiken.. Vet du ungefär hur stor del av Sveriges berggrund som så att säga är kartlagd? Det är ju å ena sidan otroligt mycket landyta men å andra sidan har iaf jag fått för mig att berggrunden liksom är det den är och inte direkt skiftar från år till år utan hur det ser ut på ett ställe är hur det kommer se ut inom de närmsta tusen åren typ :p så vi borde ju hunnit med lite grann iaf :)
 
Mycket intressant! Jag visste faktiskt inte att det inte var tillåtet att prospektera för uran. Där jag bor var det en stor grej 2013 om att ett företag ville komma och leta uran här men jag tror inte det blev något med det i slutändan. Är det någon nyare bestämmelse?

Sen blev jag lite nyfiken.. Vet du ungefär hur stor del av Sveriges berggrund som så att säga är kartlagd? Det är ju å ena sidan otroligt mycket landyta men å andra sidan har iaf jag fått för mig att berggrunden liksom är det den är och inte direkt skiftar från år till år utan hur det ser ut på ett ställe är hur det kommer se ut inom de närmsta tusen åren typ :p så vi borde ju hunnit med lite grann iaf :)

Reglerna ändrades våren 2018 (trädde i kraft 1:a augusti 2018), innan dess var det tillåtet att leta efter uran men inte bryta det (en relik från folkomröstningen angående kärnkraft). Jag har letat efter uran sedan 2008 men eftersom det här berget innehåller vanadin också så letar vi det nu.

Hela Sveriges berggrund är kartlagd på ett ungefär men i större detalj inom vissa områden, tex i Bergslagen av förklarliga skäl (vi har knatat runt och letat malm där länge).
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 650
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp