Ger Gaspari lågställt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 308

Mabuse

Trådstartare
Satte mig och tittade på lite stamtavlor, och insåg att bägge de hästar jag känner som är lågställda och lite "gammaldags" i modellen har gaspari på mödernet, den ene via Dragon och den andra via Gassendi. Gaspari själv var ju kanske inte någon sportmodell direkt, men vad säger ni som vet mer? Är det traktorvarning om det är Gaspari i stammen?

Sv: Ger Gaspari lågställt?

Jamen den "gamla" svenska stammen var ju hästarna av den lite mer lågställda typen.

Jag personligen tycker inte att det spelar någon roll så länge de inte har lågt ansatt hals.

Den gamla typen av häst har jag inget emot faktiskt

Gaspari var visserligen lågställd, precis som en hingst skulle vara på den tiden, och rakhasig. Trots detta tävlades både han och många av hans avkommor i svår internationell dressyr. Gaspari själv och även hans bror Casanova (samma mamma) vann SM i dressyr flera gånger. Gaspari var med i två OS och Casanova i det svenska bronslaget 1972. Gaspari hade även avkommor i svår hoppning.

Min bestämda uppfattning är att Gaspari-blodet fortfarande är mycket eftertraktat. Livstidsstatistiken som publicerades för ett år sedan hade Gaspari som totalledare. Briar har Gaspari till mormorsmorfar, Ajax2 e Zephyr - Gaspari är just nu framgångsrik på dressyrbanorna.

Chicago Z har honom också till mormorsmorfar men hos honom tycker jag att Gasparis raka hasar slagit igenom, annars tycker jag inte att jag sett det hos många av hans ättlingar. Gaspari är min absoluta favorithingst inom svensk halvblodsavel och jag har ridit rätt många ättlingar till honom och träffat ännu fler.

Jag vet inte jag - de två hästarna jag tänker på är då ingen dröm att rida direkt. Den ene är både överbyggd och har lågt ansatt hals, och går i nerförbacke med tre ton i handen. Den andra har högt ansatt hals, som helst bärs spänt upprätt, och lååånga bakben som är svåra/omöjliga att få in under rumpan.

Sen har jag föralldel ridit en med mf jaguar, som var väldigt trevlig att rida. Men den hade en rumpa som matchade den lite bastanta framdelen.

Alla tre hästarna har dock väldigt trevliga och sociala och hantera.

Om man ska välja bland avelsmatadorerna så skulle jag alla gånger föredra Utrillo i stammen framför Gaspari (baserat på de hästar jag träffat). Nåt fel måste det ju ha varit, eftersom man tagit in så enormt mycket importhingstar i halvblodsaveln?

Ajax2 i all ära, men han är väl undantag snarare än regel stammässigt på dressyrbanorna idag?

Som sagt,när Gaspari verkade var alla svenska halvblodshingstar lågställda om man jämför med hur de ser ut i dag.

Jag har två avkommor undan ett sto e. Ganesco - Gaspari, den ena är högställd, den andra mer "normal", men de har ju en far också. Hur som helst så har båda två supertemperament och är mycket lättlärda, jag har hört att det kommer från Gaspari. Många som frågar om vilken stam hästarna har kommenterar att det är Gaspariblod och att det är bra att ha i stammen.

Utrillo i all ära, men han hade inga egna prestationer.
När han kom till Sverige 1964 fanns inte så många importhingstar i Sverige. Det kom en drös 1929 då bl a Gasparis farfar Humanist och mormorsfar Gaumen kom. Nästa sändning var 1948 (?) då Heristal, Heinfried, Anno och Immer Voran kom. Dessemellan kom det en del ströimporter, men inte många som användes i större skala. Det fanns inte sån bredd på halsblodsstammarna, det var Heristal - Onkel - Largo på en stor del av den svenska halvblodsstammen. Det var klart att Sverige behövde nytt blod då! Ytterligare en reflektion om man tittar i gamla stamböcker från den tiden är att fullblodshingstar användes i större utsträckning än nu.

Titta i stammarna på dagens sprothästar! Förutom tidigare nämnda finns han i Master (mormorsfarfar) som har flera avkommor på tävlingsbanan, mormorsmorfarsfar till Madick, och ännu fler som jag inte kommer på just nu för jag kommer inte in på BLUP-sidan:mad:

Fast Dragon har ju Lansiär bakom också och han är väl lågställdheten personifierad:angel: .

Jag har ett sto e: Dragon och hon är inte lågställd men kvadratisk:D . Absolut ingen traktor hellre en Porsche:love: .

Jag red och tävlade en häst lite e. Imperator som är efter Gaspari. Han var allt annat än lågställd, lång och mkt bra ansatt hals. Mkt trevlig att rida och med en enormt bra inställning, positiv och ville verkligen jobba. En sådan fin häst är inte lätt att hitta igen.

aldente igen skrev:
Fast Dragon har ju Lansiär bakom också och han är väl lågställdheten personifierad:angel: .

Jo, och om du tänker dig en häst som är som dragon fast värre (mer överbyggd, lägre hals, kortare framben), så kan du ju tänka dig hur hästen jag känner ser ut. :crazy:

Och då är det ändå fullblod på fädernet, så man vill ju inte veta hur mamman såg ut. :smirk:

aldente igen skrev:

Huvudet på den berömda spiken!:D

Jag har ridit flera avkommor till Dragon, men de har haft fullblodsmorfar eller travarmamma, och ingen har varit i närheten av att vara lika lågställd som de Lansiäravkommor jar sett:crazy:

Jag är absolut ingen expert, men jag har funderat en del över exteriör då jag har fullblod bakom mina hbl ston.
Denna tex http://www.allbreedpedigree.com/djacarta
Kolla bara hur fullbloden längre bak har sett ut:eek:
http://www.allbreedpedigree.com/pretty+polly

Jag har en känsla av att en del av problemet med korta framben och hästar som går på bogarna kommer från Fullbloden. Bakbenen är det oftast inte så mycket fel med. Problemet är att framdelen inte hinner undan. Det kan väll funka med en överbyggd häst i hoppning och Galopp, men blir svårt i dressyrarbete då hästen får svårt att korta och länga sig. Vad tror ni andra?

(Kolla föresten in exteriören på Pocahontas, den vill jag inte att den någonsin visar sig i mina hästar... http://www.allbreedpedigree.com/pocahontas Det är ju en målning så man får väll ta den med en nypa salt)
Även min häst har ju Gaspari i stammen och det har jag aldrig hört ska vara någon nackdel.
Eva

Jo, men om vi har tre lågställda hästar, med Dragon, Jaguar och Gassendi bakom, så är det ju inte så svårt att se den gemensamma nämnaren. Dragon-avkomman är föralldel värst, men så såg ju dragon själv ut som han gjorde också.

:rofl: Tänk om han hade rätat lite på knäna, då hade han ju varit kanon!
Nä han är nog inte den skyldige.

Senast ändrad:

Vad var det med Dragon som var så hemskt??

På denna bilden så står han ju i en "plöjfåra" och ser på det viset betydligt mer överbyggd än vad han eg var.
Dragon465_1.jpg

Dragon förärvde sig väl med väldigt många bra hopphästar efter sig och han är dessutom morfar till flera Godkända hingstar

Jag vet att han har lämnat många fina hopphästar (svea corona bl a), men man kan väl med bästa vilja i världen inte få det till att han var högställd av modern sporthästtyp?

Inte kan man väl påstå att han är snygg o han lämnade till största delen kl II hästar efter sig. men som sagt många bra hopphästar.

Nope det har jag väl aldrig påstått heller att han är. Men på det viset såg hästarna ut på den tiden och det inkluderar även de Tyska/Holländska hingstarna.

Jag tycker nog att de har gjort mkt i avel som bevisat att de duger trots att de kanske inte givit den bästa (idag) tävlingsexteriören.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 183
Senast: LovingLife
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 160
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 235
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 615
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka