Ger Gaspari lågställt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 308
Sv: Ger Gaspari lågställt?

Görel skrev:
Utrillo i all ära, men han hade inga egna prestationer.

Nånå, men avkommorna har väl presterat så det räcker? Din älskade Feliciano har väl tillräckligt med prestationer, exempelvis?:angel:

Mabuse skrev:
Nånå, men avkommorna har väl presterat så det räcker? Din älskade Feliciano har väl tillräckligt med prestationer, exempelvis?:angel:

Vad har det med diskussionen att göra!:confused:

Du missar min poäng med att Gaspari var Sveriges första riktiga prestationshingst!

Dessutom missar du att Gaspari, Dragon och Jaguar godkändes under en tid då hingstar skulle vara lågställda!

Jovial född 1952 var man tveksamma till att godkänna för att han ansågs för högställd!

Jovial369.jpg

Görel skrev:
Vad har det med diskussionen att göra!:confused:

Jag sa att om jag skulle köpa häst, och finge välja mellan en med Utrilloblod och en med Gaspariblod så skulle jag välja utrillo.

Du replikerade att Utrillo faktiskt inte hade några egna prestationer.

Jag anser att om jag står i begrepp att köpa en avkomma, så är det av större betydelse hur avkommorna har presterat än hur hingsten själv har presterat. Jag påpekade därför att även om Utrillo inte presterade själv, så har hans avkommor gjort det, vilket för mig är mycket relevant när jag ska köpa en avkomma. Eftersom jag råkar veta att du är mycket förtjust i Feliciano tog jag honom som exempel på en högpresterande utrillo-avkomma.

När det gäller att normerna var annorlunda förr - självklart är det så! Betyder det att vi idag måste hålla fast vid de normer som rådde i aveln för 40 år sedan? Nej, enligt min mening. Även om man då tyckte att det var jättefint med lågställda hästar, så behöver inte jag idag tycka att en lågställd häst är bättre än en högställd.

Jag förstår fortfarande inte varför du drar in mitt hingstval i din tråd om Gasparis typ.

Klart att ingen tvingar dig att tycka att en lågställd häst är bättre än en högställd!

kullerbytta skrev:
Jag är absolut ingen expert, men jag har funderat en del över exteriör då jag har fullblod bakom mina hbl ston.
Denna tex http://www.allbreedpedigree.com/djacarta
Kolla bara hur fullbloden längre bak har sett ut:eek:
http://www.allbreedpedigree.com/pretty+polly

Jag har en känsla av att en del av problemet med korta framben och hästar som går på bogarna kommer från Fullbloden. Bakbenen är det oftast inte så mycket fel med. Problemet är att framdelen inte hinner undan. Det kan väll funka med en överbyggd häst i hoppning och Galopp, men blir svårt i dressyrarbete då hästen får svårt att korta och länga sig. Vad tror ni andra?

(Kolla föresten in exteriören på Pocahontas, den vill jag inte att den någonsin visar sig i mina hästar... http://www.allbreedpedigree.com/pocahontas Det är ju en målning så man får väll ta den med en nypa salt)
Även min häst har ju Gaspari i stammen och det har jag aldrig hört ska vara någon nackdel.
Eva

Men om man nu skall vara ärlig så kan du ju inte utläsa ngt på en målad bild :crazy: Dessutom vet du ju inte hur många föl det stoet hade fått vid målningens tillfälle.

Jag anser inte att fullbloden är orsaken till att man får lågställda hästar, tvärtom faktiskt

Här är en bild på den hästen du inte ville ha fram exteriören på och då ser du ganska snabbt att den målade bilden är ganska långt från sanningen Pocahontas:

Pocahontas.jpg

Jämfört med:

Pocahontas.jpg

Senast ändrad:

Men för sjutton, jag tog Feliciano som ett exempel för att jag vet att det är en häst du uppskattar! När du nu pekade på Gasparis förträfflighet jämfört med Utrillo. Om nu Gaspariblod alltid är att föredra framför Utrilloblod eftersom a) han hade egna prestationer och b)förr i tiden gillade man lågställt, så det är inget fel på lågställda hästar, så ville jag bara påpeka att hingstens egna prestationer och vad man tyckte förr inte är det alena saliggörande - vilket du uppenbarligen tyckt själv också, eftersom du till ditt egna sto valt en hingst med det förhatliga utrilloblodet framför eminenta gaspari.

Alla hästar har lågställda förfäder, det kan vi inte göra något åt.

Själv har jag bara hört positiva kommentarer om Gaspari i stammen. Han var själv framgångsrik och som jag fått grepp om det - även påverkat positivt längre bak i stammen. Utrillo kan jag iheller inte dra mig till minnes att jag har hört något negativt om...

När Gaspari levde så skulle hästarna vara lågställda och det tar tid att avla "bort", eller gömma långt bak i stammen. Man ska inte heller glömma bort att det finns så många fler hingstar/ston mellan dagens hästar och Gaspari/Utrillo som kan ha påverkat avkommorna positivt/negativt. Så bara för att du har tre lågställda med Gaspari i stammen så betyder det INTE att det är Gaspari som är orsaken! Har du kollat hur de andra stona/hingstarna ser ut som finns i hästarnas stammar?? Kolla det innnan du anklagar Gaspri för att vara den felande länken. Du lär se att där finns måånga lågställda....

Och en fråga till Mabuse... När sa Görel att Utrillo-blodet var förhatligt??:confused:

Lågställt, inte vet jag, men red några Gasparihästar när jag var yngre och minns att jag gillade att rida dem. De var lätta att rida, känsliga, kvicka och med en naturlig resning. Något som inte var så vanligt bland alla långa och framtunga "kronhästar" vi red på då. En klar plus-variant i sin tid vill jag därför säga om Gaspari som avelshingst. Skulle gärna ha honom i en halvblodsstam idag!

Görel skrev:
Jag har ALDRIG sagt att jag hatar Utrillo! Tvärtom!

Nej, men när jag sa att jag skulle föredra utrillo framför gaspari så replikerade du att man måste tänka på att utrillo inte hade några egna meriter. Sen spetsade jag till det lite, i frustration över att du trots att jag förklarat om och om igen inte kunde förstå varför jag tog feliciano som exempel. Men vi tar det en gång till:

Jag sa att jag skulle föredra utrillo framför gaspari

Du sa att utrillo inte har några egna meriter, och dessutom gillade man lågställt förr, så det är inget fel med det.

Jag svarade att när det gäller en avelshingst, så anser jag att avkommornas meriter är viktigare än hingstens egna. (det finns många exempel på bra sporthingstar som inte lämnat bra i aveln, och hingstar utan egna meriter som lämnat bra, som du säkert känner till). Uppenbarligen finns det ett värde i utrilloblodet, även för dig, eftersom du till ditt eget sto har valt en hingst med utrilloblod istället för en med gaspariblod.

I mitt tycke är ditt tal och dina handlingar motsägelsefulla: du säger att gaspari är bättre än utrillo, eftersom man tyckte om lågställt förr och gaspari har egna meriter, men du handlar tvärtom, och väljer en hingst med utrilloblod framför en med gaspariblod.

Att du har ett sto som heter cezzan, med ceylon i stammen, som är betäckt med feliciano kan man inte undgå att veta om man är en flitig läsare här på avelsforumet. Att ta upp feliciano var inte menat som personangrepp - det torde vara allmänt känns här på forumet att du gillar feliciano, och om det var menat att dina personliga hästomständigheter (detta att du betäckt med F) skulle vara hemliga så ber jag om ursäkt, jag hade inte insett det.

Victovie skrev:
När Gaspari levde så skulle hästarna vara lågställda och det tar tid att avla "bort", eller gömma långt bak i stammen. Man ska inte heller glömma bort att det finns så många fler hingstar/ston mellan dagens hästar och Gaspari/Utrillo som kan ha påverkat avkommorna positivt/negativt. Så bara för att du har tre lågställda med Gaspari i stammen så betyder det INTE att det är Gaspari som är orsaken! Har du kollat hur de andra stona/hingstarna ser ut som finns i hästarnas stammar?? Kolla det innnan du anklagar Gaspri för att vara den felande länken. Du lär se att där finns måånga lågställda....

Du kanske ser att det är en fråga i rubriken? Och att hela första inlägget är format som en fråga? ;)

Naturligtvis är det mycket annat blod i de hästar jag tänker på, men när jag jämförde stammarna på de lågställda hästar jag känner till så har de en sak gemensamt: Gaspari! I min värld så är det då inte alltför långsökt att börja fundera på om det kanske kan vara så att gaspari ger lågställt. :idea: Och då undrade jag vad andra tyckte om det.

Och svaret tycks vara att ja, han kan ge lågställt, men det gör alla gamla hingstar och gaspari har så många andra fördelar att måpnga tycker det uppväger lågställdheten.

I Ridsport nr 2/2005 finns en artikel om förärvningen hos de äldre hingstarna med statistik, och även en artikel om just Gaspari.

Om ni har tidningen så kan ni se en bild på Gaspari riden, på den bilden kan man väl säga att han är allt annat än lågställd när han är i den rörelsen, tvärtom i uppförsbacke. Det är ju mycket för sin utsökta förmåga att utföra piaff och passage som han är känd och för att kunna bära på sina bakben, vara ridbar och INTE lågställd och hänga på bogarna när han rids. Eftersom han har lämnat många avkommor i höga klasser så måste han väl ha förärvt bra gener till sina avkommor. Naturligvis passade han, liksom alla andra hingstar, inte på alla ston, så alla blev inte så bra, 50% av generna kommer ju från modern. Håller med om att han är lågställd när han står uppställd på en exteriörbild, men de flesta rider sina hästar, och det var vid ridning han hade förmågan att bära upp sig trots att han var lågställd.

I debatten om Gaspari och Utrillo så har båda två varit positiva för den svenska halvblodsaveln tycker jag.

*knapplån*
Tittade på en bild (allbreedpedigree) på Herzog e.Heristal f.1950, han är verkligen inte lågställd fast han är en gammal hingst. Konstigt att en sådan häst gick igenom, han måste ha varit mkt före sin tid.

Ett litet förtydligande om vad det innebär när en häst är lågställd:
Det är när hästens ben är kortare än djupet i bålen (hästen ser kortbent ut), och en högställd häst har alltså längre ben än djupet i bålen (hästen ser långbent ut).
Det har alltså inget att göra med om hästen har god resning eller är i nedförsbacke.

Senast ändrad:

Mabuse skrev:
Jo, och om du tänker dig en häst som är som dragon fast värre (mer överbyggd, lägre hals, kortare framben), så kan du ju tänka dig hur hästen jag känner ser ut. :crazy:

Och då är det ändå fullblod på fädernet, så man vill ju inte veta hur mamman såg ut. :smirk:

Ja, det låter ju inte såå kul.:crazy: Mitt sto har rent fullblodsmöderne så framåtanda fattas inte:angel: .
Exteriört har hon framdelen efter far och fullblodsrumpa efter mor. Men hon är inte överbyggd.

Jag förstår vad du menar men jag tyckte att det var som att jämföra äpplen med päron. Ingen är bättre än den andre, de var båda stjärnor!

Vilka hingstar jag gillar personligen och vilken hingst jag väljer till mitt sto är två olika saker, jag måste ju välja en hingst som kompletterar henne, inte en hingst som jag gillar och hoppas på att avkomman blir likadan som han.

I övrigt så är Gaspari och hans ättlingar mycket framstående i tävlingsstatistiken och jag har hört från många olika håll att han är attraktiv att ha i stammen.

Sen måste jag säga att ditt sätt att uttrycka "min älskade Feliciano" kändes som snudd på personangrepp.

*kl*

Måste bara tillägga eftersom det delvis har kommit att handla om jämförelse mellan Utrillo och Gaspari så kan jag ju inte påstå att jag tycker Utrillo lämnat hästar i uppförsbacke direkt heller och det beror ju också på tidsandan.

Mín gamla Dragon-häst hade Carnoustie xx på mödernet vilket naturligtvis lättade upp blodet - min Odysseus var själv mer åt det lågställda hållet, men kort och kompakt och rörde sig betydligt lättare och elegantare än vad man kunde förvänta sig exteriört sett. Han hade väldigt lätt för att samla och trampa under sig, tävlad Grand Prix dressyr, vad som låg honom i fatet var hans heta humör som jag dock kom från modern.

Saknar honom.............. *snyft*

Jag väljer många ggr hellre en Gaspari-ättling än en Utrillo-dito med tanke på psyket.

Gawotka

mitt sto är väldigt högrest, och hon har Gaspari i sig.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 200
Senast: LovingLife
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 169
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 246
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 616
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka