Ger ni Tokosel el. liknade till era dräktiga ston?

C

Chania

Våra ston får fri tillgång på analyserat högvärdigt hösilage samt mineraler (Krafft grön) samt Multi vitamin från Krafft. Protein / MJ samt Ca/P behovet är täckt under lågdräktighet. Vitaminerna är jag lite mera osäker på. Ger ni era dräktiga ston Tokosel el. liknande? I så fall hur mycket och när börjar i med det? :confused:
 
Japp. Från start! Missade det på ett sto och fölet fick brist...
 
Ja, alltid! Åtminstone då de inte är på bete. Jag har fått en dödfödd fölunge som vet. trodde berodde på selenbrist, så jag är jättenoga med det.
 
Ja, tokosel från ca månad 4-5. Dåligt med selen i marken i princip hela sverige.
 
Men det är ju selen tillsatt i kraftfoder och mineraler, täcker inte det behovet?
 
Har alltid gett mina hästar tokosel oavsett om de är dräktiga eller inte . Ett mått/vecka och 1,5-2 när de äe dräktiga. :bump:
 
NÄÄÄÄÄÄÄ - nu får jag ångest! Jag har naturligtvis inte gett Tokosel! Och fölis ska komma om 6 veckor! Kan jag börja ge nu? Kan man överdosera?

:crazy: Krocket
 
Vi har aldrig tidigare gett det och det har gått bra, men kommer nu börja med Tokosel. Vi har heller aldrig haft så fint grovfoder att det i princip räcker med grovfoder fram tlls högdräktigheten och därmed har nog våra hästar fått mera selen med från kraftfodret. Är Tokosel receptbelaggt?
 
Kollat upp och Tokosel var receptbelagt. Fanns i 2 förpackningar 800g pris 205,50kr och 2000g pris 409,00kr. Hållbarhet 48 månader. Så nu ringer jag vet. och ber om recept. Ni som även ger det till hästar som inte är dräktig hur mycket ger ni då? Vi har två tävlings ponnier (kat C och D) som också äter ett mkt. kaftigt hösilage och får därför i stort sett bara ngr dl. havre, mineraler + vitaminer ( det fungerar utmärkt ). Det kanske är så att då även ponnierna behöver ett litet tillskott av selen och i så fall hur mycket?
 
Kolla vad som finns i era vitaminer och mineraler innan ni ger extra selen.

Det kan hända att behovet täcks.

Behovet för odräktig häst är 0,2 mg / 100 kg kroppsvikt.

mvh Jessica
 
Mineralerna innehåller 15 mg selen ( fast 15 ml av vad?) Vitaminerna inget, men tror också att slickstenen av salt innehåller selen. Har mailat Krafft för att höra om det behövs, ska bli spännande att höra vad man får för svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 827
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 128
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 611
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vårt dräktiga sto får mer eller mindre fri tillgång av hösilage. (Väntar på analyssvar) samt att hon får Vitafor Solid mineraler. Att...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Tilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp