Bukefalos 28 år!

Hur utfodrar ni era dräktiga ston?

Tilma

Trådstartare
Vårt dräktiga sto får mer eller mindre fri tillgång av hösilage. (Väntar på analyssvar) samt att hon får Vitafor Solid mineraler. Att jag valde den sorten beror på att det är en ganska så bred mineral. Återstår att se vad analysen säger sedan. Om jag ska fortsätta med det eller ej. Hon har gått dräktig i snart 7 månader nu. Undrar vad ni andra utfodrar med och när under dräktigheten ni ökar behovet? Finns det något särskilt foder eller tillskott som ni uteslutande alltid ger till era dräktiga ston?
 
Den nuvarande har gått över på fri tillgång på hösilage av bra kvalitet. Innan stod hon i ett stall där de hade hö med en kvot på 6. Det gick bra då hon har extremt lätt för att lägga på sig men från och med månad 8 ökar behovet rätt rejält. Jag utgår från grovfoder och anpassar mineralerna efter det, hon har fått krafft miner blå och det har funkat bra. Extra e-selen ger jag alltid till mina extra dräktiga då jordarna här är selenfattiga. Tror det krävs 50 ggr rekommenderad dagsgiva för att det ska bli toxiskt så även om det är tillsatt i mineralerna så ger jag selen separat också.
 
Mina får fri tillgång på hösilage. Edel avel. Mineraler. Mitt äldre sto får även olja och ett sportfoder för att då håller hon hullet bättre.då dom inte ligger i fas i dräktighet tid så har dom olika mängd på kraftfoder.
 
Hon har gått dräktig i snart 7 månader nu. Undrar vad ni andra utfodrar med och när under dräktigheten ni ökar behovet?

Varför frågar du hur andra utfodrar sina dräktiga ston? Det är väl inte säkert att “andra” utfodrar sina dräktiga ston på rätt sätt. Varför inte utfodra ditt dräktiga sto efter hennes behov?

Dräktiga stons näringsbehov hittar du t.ex. här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Det är bara att gå in under fliken “Animal specification” och mata in data för din häst.

Angivna behov bygger på all samlad forskning som har gjorts över hela världen upp t.o.m. år 2007.

Under dräktighetsmånad 7 och 8 ökar t.ex. behovet av kalcium och fosfor ganska rejält. Ännu större blir behoven under de sista 3 dräktighetsmånaderna. Proteinbehovet ökar successivt hela tiden liksom lysinbehovet. Energibehovet ökar naturligtvis också men inte så drastiskt.

Ett problem är att energi- och proteinbehoven anges på annat sätt än de begrepp vi använder i Sverige. Du kan dock se hur mycket behoven ökar varje dräktighetsmånad. Övriga behov (lysin, mineraler och vitaminer) kan du använda utan problem.
 
Som du kan läsa i tråden så inväntar jag analyssvar. På så vis kommer hon få en individanpassad foderstat liksom alla andra år. Att jag frågar beror på att jag är intresserad av hur andra tänker och resonerar. Det som är det fina med just forum.

Varför frågar du hur andra utfodrar sina dräktiga ston? Det är väl inte säkert att “andra” utfodrar sina dräktiga ston på rätt sätt. Varför inte utfodra ditt dräktiga sto efter hennes behov?

Dräktiga stons näringsbehov hittar du t.ex. här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Det är bara att gå in under fliken “Animal specification” och mata in data för din häst.

Angivna behov bygger på all samlad forskning som har gjorts över hela världen upp t.o.m. år 2007.

Under dräktighetsmånad 7 och 8 ökar t.ex. behovet av kalcium och fosfor ganska rejält. Ännu större blir behoven under de sista 3 dräktighetsmånaderna. Proteinbehovet ökar successivt hela tiden liksom lysinbehovet. Energibehovet ökar naturligtvis också men inte så drastiskt.

Ett problem är att energi- och proteinbehoven anges på annat sätt än de begrepp vi använder i Sverige. Du kan dock se hur mycket behoven ökar varje dräktighetsmånad. Övriga behov (lysin, mineraler och vitaminer) kan du använda utan problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 916
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 243
Senast: warg
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 166
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp