Bukefalos 28 år!

gick omkull med min häst efter ett hinder.

E

elin91

i fredags på hoppträningen gick jag och min häst omkull i hörnpasseringen av ridhuset, min häst är helt oskadd men jag hamnade under henne med benet/foten. En fruktansvärd smärta slog till med det samma jag kunde inte på något sätt ta mig därifrån själv. slutade med att 2 pers bar ut mig. efter en liten stund försvann nästan allt det onda. Jag som nästan var påväg till sjukhuset ändrade planen och valde att avakta för att se om foten svullnade upp eller dylikt innan jag beger mig in till akuten. Efter det har det onda kommit och gått fram tills söndagen då jag vaknade upp och inte hade ont alls. Bestämmer mig då för att testa att rida och det går inte alls! gjorde ont att sätta foten i stigbygeln och jag var tvungen av sakta av och ge upp när jag försökte trava, rida lätt å se om det gav sig.
Det jag undrar är om det finns någon som varit med om nåt liknande. Nån annan skada än fraktur el. stukning? för det är uteslutet eftersom foten aldrig svullnade upp. Jag vill inte få panik för det har kanske inte ens gått en vecka men jag har ju inte ont i övrigt, bara om jag försöker rida eller trampa ner hälen. Klart att jag blir rädd. Min häst är mitt allt och ridningen är det som motiverar mig i livet.. :( är ytterst tacksam för minsta lilla hjälp! mvh Elin
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

Om du bara har ont vid ridning och ridningen är ditt allt i livet ska du självklart ska du åka till akuten så de kan röntga och klämma på dig;) Annars finns risken att du bara gör det värre genom att belasta benet/foten.
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

ja nu börjar jag förstå att jag behöver ett läkarperspektiv på min situation.. skulle bara va skönt att höra om nån annan varit med om nåt liknande och vad de som"hästmänniskor" gjorde för att det skulle bli bättre sånt fall. lätt för läkare att säga typ att om det gör ont är det kroppens sätt att säga ifrån att det inte är nåt man ska göra. och det finns ju inte på kartan! tack för ditt svar :)
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

Jag gick omkull med en häst för en massa, massa år sen. Den akuta smärtan försvann och jag kunde linka mig fram. Däremot så tog det säkert 3 veckor innan den lilla smärtan avtagit helt och under den perioden fick jag rida utan stigbyglar och enbart i skritt.

Om det skulle hända igen hade jag åkt till sjukhus och kolla upp, 3 veckor är en lång tid och jag har fortfarande men sen jag snedbelastat.
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

Tack för ditt svar! det är det jag funderat på och tror kommer va lösningen med ridningen nu ett tag framöver. Känns ändå lite lugnande att höra att nån annan har känt på samma sätt, så jag inte går runt och förhastar mig i tanken om ett annorlunda fall och att detta kommer bli kroniskt. Men jag ska verkligen uppsöka läkare för att få ett konkret svar på hur det ligger till och vad man ska göra åt det! Tusen tack :)
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

Jag är ingen läkare men det låter varken som en stukning eller en fraktur.., jag har haft båda;) När jag hade stukat foten efter en avramling så blev den helt blå och jag kunde knappt stödja på den på 3-4 veckor och fick ha den lindad. En fraktur gör väldigt ont iallafall bäckenfraktur som jag har just nu.
kanske är något annat ledband?muskler? eller så har du bara ont helt enkelt...
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

jo precis. just därför blir man ju fundersam när man inte riktigt kan diagnostisera skadan. tydliga symtomer för fraktur eller stukning har ju inte setts till på långa vägar! :)
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

Akuten är ju till för livshotande skador. Ring vårdcentralen och boka tid.

Jag har lyckats ådra mig en spricka i benet som upptäcktes alldeles för sent. Jag fungerar förvisso vettigt ändå men det hade nog varit snäppet bättre om jag hade sökt upp sjukvård inom ett par dagar.
 
Sv: gick omkull med min häst efter ett hinder.

jo precis. akut situation är det ju inte nu så självklart går jag till vårdcentralen för att inte ta upp andras tid eller min för att få vänta på plats i flera timmar :)
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 438
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 265
Senast: Trissa
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp