Gilettereklamen

Jag har läst några kommentarer som typ varit att:
"Jaha nu ska vi få höra igen att män är roten till allt ont i världen och nu ska feministerna skuldbelägga oss igen trots att de flesta är bara vanliga hyggliga män. "
 
Jag har läst några kommentarer som typ varit att:
"Jaha nu ska vi få höra igen att män är roten till allt ont i världen och nu ska feministerna skuldbelägga oss igen trots att de flesta är bara vanliga hyggliga män. "
Herregud alltså, det är som att det manliga egot tål ingen kritik alls.
De som är vanliga hyggliga män behöver väl inte ta åt sig, de borde ju istället känna igen sig i männen som dyker upp i slutet av reklamen.
Om de inte gör det (dvs känner igen sig mera i de som ignorerar såna händelser) - är de verkligen så hyggliga..? :cautious: Inte roligt att behöva syna sitt eget beteende och attityd antar jag :grin:
 
Herregud alltså, det är som att det manliga egot tål ingen kritik alls.
De som är vanliga hyggliga män behöver väl inte ta åt sig, de borde ju istället känna igen sig i männen som dyker upp i slutet av reklamen.
Om de inte gör det (dvs känner igen sig mera i de som ignorerar såna händelser) - är de verkligen så hyggliga..? :cautious: Inte roligt att behöva syna sitt eget beteende och attityd antar jag :grin:
Japp så tänkte jag också...
Och hur kan man ta illa upp av den reklamen... men det är intressant med de sol de uppenbarligen identifierar sig med trots att de ser sig som hyggliga män.
 
1548088582397.png
 
Så ironiskt att ett företag som gör stora intäkter på orimligt prissatta och onödiga hårborttagningsprodukter för kvinnor nu närmast hyllas som en feministisk föregångare. Att tjäna pengar på de patriarkala maktstrukturer de nu utger sig för att motarbeta är ju en stor del av Gillettes affärsidé och illustreras kanske bäst av alla dessa vedervärdiga reklamfilmer för Gillette venus.

Uppenbarligen en extremt smart och lyckad marknadsföringskampanj, men nedslående att så många sväljer den med hull och hår (no pun intended) tycker jag.
 
Så ironiskt att ett företag som gör stora intäkter på orimligt prissatta och onödiga hårborttagningsprodukter för kvinnor nu närmast hyllas som en feministisk föregångare. Att tjäna pengar på de patriarkala maktstrukturer de nu utger sig för att motarbeta är ju en stor del av Gillettes affärsidé och illustreras kanske bäst av alla dessa vedervärdiga reklamfilmer för Gillette venus.

Uppenbarligen en extremt smart och lyckad marknadsföringskampanj, men nedslående att så många sväljer den med hull och hår (no pun intended) tycker jag.
Just därför borde man inte kalla det något feministiskt kan jag tycka - det har inte alls något med kvinnor att göra. Reklamen handlar helt om män och deras roll i samhället. Men ja, nu har de ju fått folk att börja prata om Gillette och det är ju lite som att all pr är bra pr tänker jag cyniskt.
Skulle sannerligen vara intressant om de kunde göra något liknande bra för kvinnor - skulle det ens gå :grin:
 
Jag tänker att såna protester visar på hur relevant och viktig den är. Utformningen är väldigt konstruktiv och positiv.
Jag fattar bara inte hur något sånt kan få en att vilja bojkotta dem.
Bojkotta dem för kvinnosynen istället om något - fast det skulle väl få de männen att vilja gå tillbaka istället, tänk så hemskt med orakade kvinnor 🙄
 
Så ironiskt att ett företag som gör stora intäkter på orimligt prissatta och onödiga hårborttagningsprodukter för kvinnor nu närmast hyllas som en feministisk föregångare. Att tjäna pengar på de patriarkala maktstrukturer de nu utger sig för att motarbeta är ju en stor del av Gillettes affärsidé och illustreras kanske bäst av alla dessa vedervärdiga reklamfilmer för Gillette venus.

Uppenbarligen en extremt smart och lyckad marknadsföringskampanj, men nedslående att så många sväljer den med hull och hår (no pun intended) tycker jag.

Vilka är onödiga menar du?
 
Kommersiella produktproducenter som goes political med ideologi - mot i huvudsak sina egna kundled.
Nope, nope, nope. Världen är sjuk idag, just sayin'.
 
Jag tycker inte att det spelar så stor roll vilket kommersiellt företag (det finns säkert något extremt undantag folk kan ta upp om de vill) det är som står för reklamen när det bidrar till att ett viktigt budskap visas och sprids i media.
Tycker reklamen är snygg och enkel och målande. Några småkillar med kränkta pappor som inte får med sig budskapet hemifrån, kanske lyckas snappa upp det från just sådan media istället. Smart och välkommet drag av Gilette!
 
Antar att alla är onödiga, egentligen. Det är ju inte så att kvinnor måste vara hårlösa, förutom på toppen av huvudet. Sedan att normer gör att kvinnor "måste" det, är ju inte riktigt samma sak.
Och jag som inte rakar mig någonstans känner att samhället tycker att jag borde skämmas för det :meh:
Att öppet visa (kvinnliga!) håriga armhålor och/eller ben - vilken fasa :eek::cautious:
 
Antar att alla är onödiga, egentligen. Det är ju inte så att kvinnor måste vara hårlösa, förutom på toppen av huvudet. Sedan att normer gör att kvinnor "måste" det, är ju inte riktigt samma sak.

Det är ju isf även produkter för män.
Jag älskar känslan av nyrakade ben och håller dem så oavsett om jag träffar en människa eller inte. Det ger mig samma känsla av välbefinnande som nytvättat hår 😍
 
Den reklamen har gått mig helt förbi men nu sitter jag här och nästan gråter, fan vad fin! 😭

Och så blir jag så fruktansvärt medveten om vilken svår uppgift jag har framför mig, att uppfostra två barn till vettiga människor.
Men eller hur! Precis min tanke... med en liten 2-årig pojke som sover i rummet intill :heart
 
Kommersiella produktproducenter som goes political med ideologi - mot i huvudsak sina egna kundled.
Nope, nope, nope. Världen är sjuk idag, just sayin'.

Viktig diskussion spelar väldigt liten roll var den initieras från. Så mycket mer värde för samhället än den vanliga reklamen de gör och med en rolig twist på sin egen slogan. Intelligent, humoristisk.

Men man ska inte överdriva deras hållning och beslut att göra den, den lär göras på helt kommersiella grunder och inget annat.

Det är bra att vi äntligen kommit så långt att företag bedömer att detta budskap är kommersiellt gångbart istället för att mata på med den vanliga skiten (som Gillette definitivt är en dem av).
 
Kommersiella produktproducenter som goes political med ideologi - mot i huvudsak sina egna kundled.
Nope, nope, nope. Världen är sjuk idag, just sayin'.

Jag kan inte förstå vad du menar med att de går emot sina egna kundled? De riktar sig direkt till män med ett budskap om att det är dags att lämna de uppenbart tragiska mansidealen åt historien. Det är väl ändå inte MOT någon utpekad grupp?
 
Jag kan inte förstå vad du menar med att de går emot sina egna kundled? De riktar sig direkt till män med ett budskap om att det är dags att lämna de uppenbart tragiska mansidealen åt historien. Det är väl ändå inte MOT någon utpekad grupp?
Jag fattar inte heller varför det anses vara emot män som grupp. Det är ju män som säger ifrån angående det sviniga beteendet också, så om något borde det väl vara ett argument för ståndpunkten "inte alla män".
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 279
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 274
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp