Gilettereklamen

Kommersiella produktproducenter som goes political med ideologi - mot i huvudsak sina egna kundled.
Nope, nope, nope. Världen är sjuk idag, just sayin'.
Fast varför är det bara ideologi när de går i den här riktningen? Det är ju inte som om inte reklamfirmorna har kört på andra mer patriarkala budskap i många år. Men den ideologin är mer ok att sprida?

Att reklam är tung på budskap och ideologi har ju varit en grej i många år. Enda skillnaden här är att det är ett annat budskap och ideologi än den vanliga vilket gör att det kanske syns tydligare att de säljer genom just sådant.

Det är ju inte direkt budskaps/ideologiskt befriat när Zlatan kör Volvo genom vintriga svenska skogar eller när de visar sina anställda gå upp på morgonen, ta hand om barn och köra bil till jobbet.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om reklam såklart, men att någon av dem har bytt från att hårddrilla in män och pojkar till en viss smälla på käften mansbild till att försöka sig på en annan mansbild kan inte jag gråta över. (dessutom har de ju fortfarande egentligen inte gått utanför den klassiske mannen, bara tryckt på ansvarsbitarna.)
 
Senast ändrad:

Jag kan ju bli arg över att de har olika familjer, män och kvinnor som pratar och skrattar tillsammans och kvinnliga svetsare och visar fina bilder från Sverige (och har en lampa från IKEA med i barnrummet). Jag kan ju bli arg över att de visar de som arbetar i filmen, inte några rika lyxingar. Och hävda att de pushar ideologi och borde låta bli det. (Har för mig att någon till och med var arg över att en av dem körde bil till jobbet och det kan ha varit en Volvo eftersom vanligt folk inte har råd med Volvo)

Eller så kan jag bara vara glad över att de inte pushade en annan ideologi...
 
Det är ju isf även produkter för män.
Jag älskar känslan av nyrakade ben och håller dem så oavsett om jag träffar en människa eller inte. Det ger mig samma känsla av välbefinnande som nytvättat hår 😍
Fast är det inte betydligt mera "ok" i samhället med män med skägg än kvinnor med håriga ben?
Alltså jag säger inte att du måste sluta raka benen ;) men att det är väldigt svårt som kvinna att få mod till att gå på stan i shorts med håriga ben, män med skägg har ju inte samma problem.

Eller för all del kvinnor med skägg! Jag har sett reklam riktad mot att ta bort ansiktsbehåring hos kvinnor (tydligen ska man vara helt naken/hårsbefriad i ansiktet som kvinna :cautious:)
 
Fast är det inte betydligt mera "ok" i samhället med män med skägg än kvinnor med håriga ben?
Alltså jag säger inte att du måste sluta raka benen ;) men att det är väldigt svårt som kvinna att få mod till att gå på stan i shorts med håriga ben, män med skägg har ju inte samma problem.

Eller för all del kvinnor med skägg! Jag har sett reklam riktad mot att ta bort ansiktsbehåring hos kvinnor (tydligen ska man vara helt naken/hårsbefriad i ansiktet som kvinna :cautious:)

Absolut är det så.
Själv vill jag vara befriad från utom på huvudet 😁
 
Jag tycker inte att det spelar så stor roll vilket kommersiellt företag (det finns säkert något extremt undantag folk kan ta upp om de vill) det är som står för reklamen när det bidrar till att ett viktigt budskap visas och sprids i media.
Tycker reklamen är snygg och enkel och målande. Några småkillar med kränkta pappor som inte får med sig budskapet hemifrån, kanske lyckas snappa upp det från just sådan media istället. Smart och välkommet drag av Gilette!
Precis så. Den viktiga förändring som reklamen kan bidra till i samhället väger för mig helt och hållet upp det här att det naturligtvis i grund och botten är ett PR-trick som ett stort företag med största sannolikhet kommer att tjäna pengar på.
 
Precis så. Den viktiga förändring som reklamen kan bidra till i samhället väger för mig helt och hållet upp det här att det naturligtvis i grund och botten är ett PR-trick som ett stort företag med största sannolikhet kommer att tjäna pengar på.
Reklamen i allmänhet är ju så starkt inriktad mot att hålla fasta könsroller att det definitivt bidrar till en bild av mannen och kvinnan i samhället och speciellt påverkar barn mycket starkt.

Vem vet det kanske är en av de absolut starkaste marknadsförarna av mannen och kvinnan som vi ens har i samhället idag.

Calvin Klein
1548149440738.png

https://www.cbsnews.com/news/calvin...nique-how-treating-women-badly-sells-clothes/
 
Hur tänkte de där egentligen?? :confused: "Våldtäktsmän - köp våra jeans! :up:" :cautious:

Och det värsta är ... Jag vet inte om jag hade reagerat om jag hade sett den bilden i förbifarten utanför den här tråden :banghead:
Tydligen hade Dolce o Gabbana o Calvin Klein haft nästan ngt slags tävling om värsta reklam sedan 60-talet. För ungdomar. Och det funkar ju :crazy: (Det är en fantasi, inte verklighet är försvaret)
 
Tydligen hade Dolce o Gabbana o Calvin Klein haft nästan ngt slags tävling om värsta reklam sedan 60-talet. För ungdomar. Och det funkar ju :crazy: (Det är en fantasi, inte verklighet är försvaret)
I den första artikeln visades ju alla möjliga former av de två företagen, dvs inte bara kvinnor var utsatta i dem. Success ... eller inte :cautious::meh:
 
Att det är våldtäkt som porträtteras är en tolkning och inte fakta. Däremot är det tydligt att man visar mer klassiska könsroller.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Relationer Min man fyller 40 om en månad ungefär. Jag har ingen aning om vad jag ska ge honom! Han gillar modellflyg, flygplan. Har inte så...
2
Svar
25
· Visningar
1 818
Senast: BernT
·
Tjatter Har du någon låt du inte alls gillade först men som sedan växt till sig och blivit riktigt bra? Denna är ett jättebra exempel för mig...
Svar
10
· Visningar
768
Senast: miumiu
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp