Gillar du koriander?

Gillar du koriander?

  • Ja

    Röster: 122 57,8%
  • Nej

    Röster: 89 42,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
  • Omröstning stängd .
Precis jag kan förstå tvålsmaken men tycker det är gott :)

Spartips: Finns koriander-koncentrat på flaska som är extremt mycket billigare än färska örter!

1665045921617.png
 
För en tid sedan köpte jag mat på jobbet. Dagens vegetariska var någon slags wok. Kocken på det stället är duktig, gör alltid god mat. Bara det att den dagen var inte grytorna ordentligt sköljda efter disken, trodde jag. Tills jag såg mängden koriander. Herrejävlar vad diskmedel det smakade :wtf:

Nästa gång jag köpte mat bad jag om att få mat utan koriander.
 
Jag tycker det är otroligt gott i det mesta, har precis slängt i en kruka koriander i en skål med kycklingfärs som tillsammans med massa annat gott ska bli middag,, köttbullar i hoisin sås. Kommer antagligen lägga på ännu mer koriander när jag lagt upp på min tallrik ikväll :d :D :up:
 
Nooo.... Spiskummin är en baskrydda hos mig, både till tacos och asiatiska rätter. Hm. Jag är uppenbarligen diskmedel- och fotsvettsfetischist. Fast diskmedel borde ju hjälpa svettiga fötter, så att kombon blir bra?
Jag tycker att det smakar bränt gummi, huh!
 
Jag gillar Ica-koriander i kruka. Sådan en kan köpa i asiatiska livsmedelsbutiker (i knippen med rötter) tycker jag dock har en tydligare tvålbismak. Undrar om det är lite olika underarter, eller kanske beror på hur späd den är?
 
Alltså nu måste vi ju ha en ny omröstning! Hypotes; Ogillar man koriander så ogillar man även spiskummin.

Min man gillar inte färsk koriander men har aldrig gnällt över torkad koriander (brun på kryddburk) eller spiskummin även om han själv sällan lagar mat med sådant i.
 
Känner du till några bra varianter och var man kan köpa frön till dem? De jag sådde smakar just - ingenting. Jag slängde allt, så besviken.....
När det gäller frön vet jag inte. Det som säljs som korianderfrön är troligtvis den östeuropeiska varianten den blir skarp i smaken när man odlar hemma. Den Indiska är väldigt svag. Korianderblad köper jag i asiatiska butiker. Man använder även stjälken.
 
Men blä nej jag gillar inte smakar ju tvål!

En fråga till er som gillar det: Gillar ni tvålsmak eller smakar det något annat för er? Kan ni förklara hur ni tycker att det smakar? (Av nyfikenhet).
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Tänkte köpa en Paradis idag men kollade på baksidan och såg ca 2 praliner som jag gillar, resten var konstiga smakblandningar. Nån hade...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 735
Senast: Calmiche
·
Mat Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 925
Senast: Account
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
483
Senast: startpompe
·
Kultur Jag gillar visor. Det är nog min favoritgenre vad gäller musik. Av flera anledningar, men kanske främst att det ofta är en riktig...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 926
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp