Gillar du koriander?

Gillar du koriander?

  • Ja

    Röster: 122 57,8%
  • Nej

    Röster: 89 42,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    211
  • Omröstning stängd .
Jag tycker det är en av många örter och vill absolut ha det i vissa rätter. Samtidigt så kan jag verkligen förstå tvålsmaken som många beskriver. Upplever att jag lite kan välja vilka smaknyanser jag vill känna på något sätt :o
 
Jag hör också till de som lärt sig att gilla koriander från den första förvirringen och tvålkänslan, men det gick ganska snabbt över till en stor uppskattning. Nu skulle det kännas helt tragiskt att äta t ex asiatisk biffsallad eller vietnamesiska vårrullar utan, det är verkligen SÅ GOTT i just sådana kombinationer med lime/fisksås/chili/vitlök/mynta/hackade jordnötter.
 
Jag börjar tro att jag är smått unik vad gäller relation till koriander 😅 Min inställning är ungefär densamma som min inställning till timjan eller oregano:

Ja det kan väl vara gott till rätt saker. Inte äckligt och inte guds gåva till mänskligheten :p

Precis sa.
Nu ater vi ju ganska mycket mat som harstammar fran mellan och syd Amerika har, liksom mycket Asiatisk mat sa koriander (cilantro) ingar mycket ofta i maten "over here".
 
Jag börjar tro att jag är smått unik vad gäller relation till koriander 😅 Min inställning är ungefär densamma som min inställning till timjan eller oregano:

Ja det kan väl vara gott till rätt saker. Inte äckligt och inte guds gåva till mänskligheten :p
Samma här. Då och då blir det lite mycket tvål men för det mesta är det helt ok, så jag har svårt att förstå de två lägren i frågan.
 
Samma här. Då och då blir det lite mycket tvål men för det mesta är det helt ok, så jag har svårt att förstå de två lägren i frågan.
Det ena lägret har generna emot sig. Jag lovar, färsk koriander smakar inget annat än tvål för mig. Mild, komplex smak - pyttsan - intensiv enbart tvål. Det räcker med ganska lite för att förstöra en hel tallrik, så äter man asiatiskt blir utbudet på restaurang smalt.

Med experiment att hetta upp koriandern rejält så minskar intensiteten i tvålen rejält och kanske kanske kan jag förstå att det eventuellt finns något elegant i smaken, några hundra mil bortom det.

https://www.britannica.com/story/why-does-cilantro-taste-like-soap-to-some-people
 
Korianderblad eller cilantro som det heter på Spanska är ett måste i Asiatisk mat och färska salsor. De asiatiska sorterna är det mer smak på. Finns massor av varianter med olika smak. Krukodlad köpt i butik smakar ingenting. Korianderfrön gillar jag inte.
 
Korianderblad eller cilantro som det heter på Spanska är ett måste i Asiatisk mat och färska salsor. De asiatiska sorterna är det mer smak på. Finns massor av varianter med olika smak. Krukodlad köpt i butik smakar ingenting. Korianderfrön gillar jag inte.
Känner du till några bra varianter och var man kan köpa frön till dem? De jag sådde smakar just - ingenting. Jag slängde allt, så besviken.....
 
Jag hör också till de som lärt sig att gilla koriander från den första förvirringen och tvålkänslan, men det gick ganska snabbt över till en stor uppskattning. Nu skulle det kännas helt tragiskt att äta t ex asiatisk biffsallad eller vietnamesiska vårrullar utan, det är verkligen SÅ GOTT i just sådana kombinationer med lime/fisksås/chili/vitlök/mynta/hackade jordnötter.

Min första förvirring och tvålkänsla har bestått sedan dag 1 så det är väl minst 30 år sedan första förvirrande känslan av att någon glömt att skölja av disken ordentligt innan servering. Under en period gjorde jag intensiva experiment, just för att ganska många älskar det och säger att de inte kan laga vissa rätter utan. Det närmaste ätligt och inte helt förstörd anrättning är när man tar den färska koriandern och hettar upp den rejält, antingen i gryta eller soppa - då börjar den förutom att ändå mest smaka tvål börja dyka upp med något annat som är mer angenämt på horisonten.

Färsk är den förtvivlat oätlig.

Finns det nån behandling med gensax man kan göra ? :)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Tänkte köpa en Paradis idag men kollade på baksidan och såg ca 2 praliner som jag gillar, resten var konstiga smakblandningar. Nån hade...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 722
Senast: Calmiche
·
Mat Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 915
Senast: Account
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·
Kultur Jag gillar visor. Det är nog min favoritgenre vad gäller musik. Av flera anledningar, men kanske främst att det ofta är en riktig...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 919
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp