Bukefalos 28 år!

Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Vad roligt att det gick bra!

Har undrat när jag läste tråden varför hon lånade ut en häst som slängde av henne tre gånger, låter helt oseriöst.
Men sen tänkte jag att hon kanske VILLE få den korrigerad av någon annan, kanske därför hon inte säger ngt.
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Och.. om någon undrar hur hennes häst var när vi red ut? Hästen var mycket trevligare när den gick med en annan häst. Men klart istadig i flera lägen. Jag kommenterade det inte och inte hon heller.
Vi har helt enkelt helt olika syn på hur en häst får göra och inte göra.

Jag får helt enkelt ge f..n i att lägga mig i:smirk:
ja, det är nog den grejen som är svårast att lära sig när man håller på med hästar.. "Hästägaren vet alltid bäst om sin häst.. och vill hon inte be om hjälp så behöver hon den inte".. ohh det är bara så svårt att få in det i hjärnan.. men man lär sig av sina misstag och börjar "sköt ditt och skit i andra"-tänkandet i dom frågorna..

du har löst det bra tycker jag! kanske hästägaren ifråga kom på själv att hon kanske inte var så smart i sitt uttalande.. så ta inte upp det igen bara så tror jag att det är kolugnt.. ;)
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Misstänker oxå att det är där skon klämmer. TS klarade av ngt som inte ägaren kunde, och tyvärr kan det vara en långt större grogrund till skitsnack än att du använde spöt. Känsligt det där med ägare som tycker dåligt uppförande är charmigt.

Hade det varit min häst hade jag varit glad att du kom hem i ett stycke. Inte så att pållen min är farlig utan jag blir så nervös när mina djur utsätter andra för fara.
ohh ja, det har väl var och varannan varit med om.. 9 av 10 hästägare tycker inte om när man har god hand med deras häst.. dom vill ju givetvis att deras häst ska tycka bäst om dem.. :smirk:

sånt komemr man nog aldrig ifrån.. det enda man kan göra är att inte dra nytta av det.. inte säga "behöver du hjälp så säg till!" utan att låta hästägaren själv söka upp en om och när dom tillslut fattar att nån annan sitter på lösningen.. men det sitter självklart mycket hårt inne hos hästägaren..
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Vadå skulle du gått av om hästen var olydig? Man måste väl få säga till om man ska bli av med såndana fasoner? Jag vet ju inte hur det såg ut, men tycker det låter som du tog tag i problemet bara ;)
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Hade jag jag varit hästägaren så hade jag tackat dig och frågat om du inte kunde rida hästen fler gånger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Vad roligt att det gick bra!

Har undrat när jag läste tråden varför hon lånade ut en häst som slängde av henne tre gånger, låter helt oseriöst.
Men sen tänkte jag att hon kanske VILLE få den korrigerad av någon annan, kanske därför hon inte säger ngt.

Omständigheterna kring att jag lånade hennes häst handlade mer om att jag sa något om det fina vädret och att jag var sugen att rida, men att min häst behövde vila och hon sa att hennes häst behövde ridas och att jag gärna fick ta en liten tur om jag ville.

Hon bad mig INTE "korrigera" eller "hjälpa" henne med hennes häst, utan betraktade det nog mer som att hon ville vara snäll och låna ut sin häst. Jag i min tur är ganska "van" vid bus eftersom jag ridit mycket unghäst och åker inte av så lätt;) - detta var INGEN unghäst, så jag tyckte väl att det skulle vara lungt.

Allt gick rätt snabbt och jag tänkte mig inte för innan jag sa ja.:crazy

Och allt var ju egentligen lugnt, det var ju bara det att andra såg saken på håll och tyckte det så märkligt ut.:(

Hur som helst verkar det hela ebba ut... Träffade tjejen i stallet nu på eftermiddagen och hon hejade glatt. Har fått kontakt med lite fler tjejer också som verkar helbra:banana: Hoppas att detta bara blev ett litet inledande trassel som nu är på väg att trasslas ut.
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

alltså jag tycker inte du gjorde fel.
du sa ifrån att så gör man inte, och hästen hajjade vad du ville. du talade ju om vem som bestämde.
(ville bara få det sagt)

sen kan det ju alltid bli lite snett, som när en hovslagare jag hade,
blev arg på min häst för att hon var så orolig,
då tog hon den där träklubban och drämde (ja det är inte överdrivet) den i rumpan på henne! jag blev så jävla upprörd.:devil:


sen det där med att bli stämplad är alltid lätt att bli och svårt att bli av med. så..
hoppas dom i ditt stall inte är alldeles för trångsynta (för ögonvittnen är ju trots allt, oftast väldigt osäkra källor till information..)
så hoppas ägaren förlåter dig.

har inte läst tidigare inlägg, ifall jag upprepat något som redan är sagt. haha
 
Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Fortsätt att vara "dig själv" och rid som du brukar så ger det sig nog. De flesta av oss som håller på med hästar och har varit i olika stall vet ju att det är svårt, antar att det är därför du kände så som du gjorde, det är inte lätt!

En häst som inte lyssnar måste man ju få att lyssna, öka hjälperna tills den lyssnar. Ett spö är ju en extra hjälp och kommer följdaktligen till när det behövs. Hellre ett spö än bankande skänklar...

Skulle du ha rappat till hästen oväntat, plötsligt och hårt så hade du nog fått dig en resa, så det är ju svårt att tro att du har gjort. Skulle ju dessutom publiken ha sett ;)

Du kanske blir efterfrågad som problemlösare, för du ger inte upp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 567
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp