Bukefalos 28 år!

Gjort en dålig bilaffär

Jag har alltid ett sommardäck i bilen under vintern (och ett vinterdäck under sommaren) som reservdäck. Finns det någon anledning till att man inte kan använda det som reservdäck en kort sträcka tills man fått ordinarie däck fixat?
Jag var glad att jag hade sommardäcket i bilen när jag körde mellan högakusten och göteborg och fick punka i höjd med Sandviken. Hade inte varit roligt att bara ha 50 däcket så många mil.
 
Jag var glad att jag hade sommardäcket i bilen när jag körde mellan högakusten och göteborg och fick punka i höjd med Sandviken. Hade inte varit roligt att bara ha 50 däcket så många mil.
Ja vi fick punka på autobahn och det var.. ehh.. spännande med bara litet reservdäck :crazy:
Lyckades faktiskt köpa ett riktigt efter inte allt för länge, med väldigt mycket tur.
 
Nej inte på Kugan enl verkztaden, tro mig jag har provat allt, funderar tom på att byta till en äldre bil för att zlippa zkiten, dom har zkapat problem från 1a början

Störande! På peggan gick det att koppla ur varnaren om man bytt till däck utan sensor. Det är verkligen den sämsta (dyra) extrautrustningen. Och sen får man betala mer varenda gång man ska ha nya däck. :meh:

Jag kan kolla däcktrycket själv liksom. Har aldrig haft problem med vare sig punktering eller däck som tappat luft utan att jag märkt det, men däremot med däcktrycksvarnarna, i en rad bilar.

Och jag inser nu att jag även är väldigt nöjd med att min bil kom med ett "riktigt" reservhjul (från Continental), varken 50-hjul eller punkaspray. Om jag någonsin får punktering (har inte hänt mina första 25 år som förare) kommer det väl vara när jag står på en enslig skogsväg så långt från civilisationen jag kan komma. Det var ju för att ta mig dit som jag till sist köpte en bil...
 
Peugeot har en fantastisk väghållning.
De är roliga att köra helt enkelt.
Tycker min peugeot drar åt både höger och vänster, beroende på omständigheter.

Jag upplever den heller inte som rolig. Känns som en lite struttig småbil.

Men att bilen är rolig har aldrig varit en prioritet. För mig är annat viktigare.
 
Störande! På peggan gick det att koppla ur varnaren om man bytt till däck utan sensor. Det är verkligen den sämsta (dyra) extrautrustningen. Och sen får man betala mer varenda gång man ska ha nya däck. :meh:

Jag kan kolla däcktrycket själv liksom. Har aldrig haft problem med vare sig punktering eller däck som tappat luft utan att jag märkt det, men däremot med däcktrycksvarnarna, i en rad bilar.

Och jag inser nu att jag även är väldigt nöjd med att min bil kom med ett "riktigt" reservhjul (från Continental), varken 50-hjul eller punkaspray. Om jag någonsin får punktering (har inte hänt mina första 25 år som förare) kommer det väl vara när jag står på en enslig skogsväg så långt från civilisationen jag kan komma. Det var ju för att ta mig dit som jag till sist köpte en bil...

Det var det som jag var med och uppfann i början av 2000-talet, sensorlösa däcktryckssystem för systemen som kommit med sensorer var dyra på många olika sätt, inte minst för kunden. Har hört ett otal historier med kunder som varit fly förbannade på sin bilhandlare (vilket kanske inte är rätt måltavla) när de insett att de måste köpa speciella svindyra fälgar och från början var det dessutom bara vissa verkstäder som kunde för att få behålla funktionen.
 
Men att bilen är rolig har aldrig varit en prioritet. För mig är annat viktigare.
Då är Peugeot fel bil.
Jag kör så oerhört mycket så det måste vara roligt för att jag skall stå ut.
Det blir därför högsta prioritet.

Min första var en 306 och nu har jag en 307 SW.
SW är en MPV med massor av utrymme som får dra 1500 kg på B-körkort.
Vägegenskaperna på dessa bilar på vinterväglag är oslagbart för en framhjulsdriven bil.
Den drar under 0,7 l/mil sommartid.
 
Tycker min peugeot drar åt både höger och vänster, beroende på omständigheter.

Jag upplever den heller inte som rolig. Känns som en lite struttig småbil.

Håller helt med dig, slutade med att jag sålde min bensinsnåla peugot för en lite dyrare volvo för jag var inte nöjd med hur den låg på vägen. Så nöjd med bytet.

Däremot är flera nöjda med sina peugoter så det verkar vara en smaksak.
 
Då är Peugeot fel bil.
Jag kör så oerhört mycket så det måste vara roligt för att jag skall stå ut.
Det blir därför högsta prioritet.

Min första var en 306 och nu har jag en 307 SW.
SW är en MPV med massor av utrymme som får dra 1500 kg på B-körkort.
Vägegenskaperna på dessa bilar på vinterväglag är oslagbart för en framhjulsdriven bil.
Den drar under 0,7 l/mil sommartid.
Det jag ville ha var rails, dragkula, kombi och hyfsat bensinsnål. Helst inte så dyr skatt heller. Den här peugeoten har allt det där. Den har dock bara en släpvagnsvikt på 1200 men just nu behöver jag inte mer. Har ju liksom slutat rida (tråkigt nog) så kommer inte behöva dra hästsläp.

Något extra lull-lull har jag aldrig känt något behov av.
 
Förra gången jag letade bil så var ett önskemål att hitta en bil som kunde dra rätt mycket och samtidigt vara bränslesnål. Det fanns inte sas det. Men så hittade jag min citroen som jag på b-kort fick dra 1470 kg med och som på landsväg drar 0,63 (har dragit så lite som 0,58 på landsväg). Då jag kör lite blandat så landade bensinförbrukningen på omkring 0,7.

Övriga önskemål var kombi och rails. Dessa önskemål står kvar idag. Jag behöver kunna lasta och dra. Och jag vill heller inte ha en rosthög. (Min citroen är väldigt fräsch i lacken för sin ålder.)

Om jag nu gör mig av med peugeoten, vad bör jag då titta på? Min absoluta smärtgräns för att köpa bil är 35000. (Har egentligen inte råd med det heller, men bilar kostar ju tyvärr.)
 
Håller helt med dig, slutade med att jag sålde min bensinsnåla peugot för en lite dyrare volvo för jag var inte nöjd med hur den låg på vägen. Så nöjd med bytet.

Däremot är flera nöjda med sina peugoter så det verkar vara en smaksak.
Nej de är ofta trasiga i framvagnen.
Och kostar massor att laga.
Stag hit och bussningar dit.

Hel och fin Peugeot - toppen på vägen.
Trasig Peugeot - eländig på vägen.

De är tyvärr oftast trasiga litet överallt.
 
Det jag ville ha var rails, dragkula, kombi och hyfsat bensinsnål. Helst inte så dyr skatt heller. Den här peugeoten har allt det där. Den har dock bara en släpvagnsvikt på 1200 men just nu behöver jag inte mer. Har ju liksom slutat rida (tråkigt nog) så kommer inte behöva dra hästsläp.

Något extra lull-lull har jag aldrig känt något behov av.
Då är Peugeot helt fel bil.
Den är för entusiaster med en stor plånbok, en extra bil och klippkort på en bra verkstad.
Jag kollade först med min verkstad innan köp och ägaren hade jobbat på Peugeot så han visste hur man gör med sådana.
Annars så hade det aldrig gått.

Den står f.ö. trasig sedan länge då en bränsleledning har sprungit läck.
Jag kör min sambos Volvo XC 70.
 
Nej de är ofta trasiga i framvagnen.
Och kostar massor att laga.
Stag hit och bussningar dit.

Hel och fin Peugeot - toppen på vägen.
Trasig Peugeot - eländig på vägen.

De är tyvärr oftast trasiga litet överallt.

Nja den jag sålde var nybesiktigad med blanka papper och besiktningsmannen blev förvånad när jag sa att den skulle säljas för det var länge sen han sett en peugeot 307 i så bra skick.
 
Nja den jag sålde var nybesiktigad med blanka papper och besiktningsmannen blev förvånad när jag sa att den skulle säljas för det var länge sen han sett en peugeot 307 i så bra skick.
Det syns inte på besiktningen.
Men det ger varierande hjulinställning och bilen går som en mask.
 
Förra gången jag letade bil så var ett önskemål att hitta en bil som kunde dra rätt mycket och samtidigt vara bränslesnål. Det fanns inte sas det. Men så hittade jag min citroen som jag på b-kort fick dra 1470 kg med och som på landsväg drar 0,63 (har dragit så lite som 0,58 på landsväg). Då jag kör lite blandat så landade bensinförbrukningen på omkring 0,7.

Övriga önskemål var kombi och rails. Dessa önskemål står kvar idag. Jag behöver kunna lasta och dra. Och jag vill heller inte ha en rosthög. (Min citroen är väldigt fräsch i lacken för sin ålder.)

Om jag nu gör mig av med peugeoten, vad bör jag då titta på? Min absoluta smärtgräns för att köpa bil är 35000. (Har egentligen inte råd med det heller, men bilar kostar ju tyvärr.)
Jag hade tittat på Toyota. Vi har haft fyra st och de har varit fantastiskt bra bilar. Oerhört driftsäkra! En Auris vi hade krävde visserligen rätt breda däck vilket gav en merkostnad. Vi har haft två Avensis kombi och kört tiotusentals mil med båda.
 
Japanskt, Tyskt och Volvo.
Och kanske Skoda.
Är inte de (framförallt Volvo) lite väl törstiga?
Jag hade tittat på Toyota. Vi har haft fyra st och de har varit fantastiskt bra bilar. Oerhört driftsäkra! En Auris vi hade krävde visserligen rätt breda däck vilket gav en merkostnad. Vi har haft två Avensis kombi och kört tiotusentals mil med båda.
Jag hade en Toyota corolla innan min citroen. Bästa bil jag haft. Det var bara att tanka och köra, för det mesta. Bytte glödlampor ibland. Under de 7000 mil jag körde den så stod den på verkstad bara en gång. Det var ett bromsok som kärvat fast.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 562
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 043
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp