Bukefalos 28 år!

Gjort en dålig bilaffär

Sedan jag sålde mina hästar och därmed inte längre "måste" köra Volvo har jag mestadels kört VW. Först råkade det bli så men min nuvarande bil köpte jag för att den var en VW.

De jag har haft, två Golf och så min nuvarande Polo, har varit toppenbilar. Slitstarka och robosta. Den nuvarande har dessutom en bränsleförbrukning runt 0,5 i blandad körning och en skatt på under 500 kr om året.

Jag kollade Blocket i Örebro, @Wille och där fanns en del VW i din prisklass. Det är då bilar från 2006-2008 ungefär. Noterade bl a en Passat som uppges dra 0,5. Så min är inte ett unikum.

Toyota, som har föreslagits, har jag vänner som kört i många bilgenerationer nu.
 
Sedan jag sålde mina hästar och därmed inte längre "måste" köra Volvo har jag mestadels kört VW. Först råkade det bli så men min nuvarande bil köpte jag för att den var en VW.

De jag har haft, två Golf och så min nuvarande Polo, har varit toppenbilar. Slitstarka och robosta. Den nuvarande har dessutom en bränsleförbrukning runt 0,5 i blandad körning och en skatt på under 500 kr om året.

Jag kollade Blocket i Örebro, @Wille och där fanns en del VW i din prisklass. Det är då bilar från 2006-2008 ungefär. Noterade bl a en Passat som uppges dra 0,5. Så min är inte ett unikum.

Toyota, som har föreslagits, har jag vänner som kört i många bilgenerationer nu.
Jag kollade blocket och hittade 7 stycken VW kombi med dragkrok under 40000. Det går ju inte att sätta maxpris till 35000 så jag fick ta det.

Bil 1 har gått nästan 25000 mil och kostar nästan 39000.
Bil 2 har gått nästan 35000 mil och kostar nästan 35000.
Bil 3 har gått knappt 31500 och kostar 11900. Vad är det för fel på den som gör att den är så billig jämfört med de andra?
Bil 4 har gått lite drygt 24000 mil och kostar nästan 40 000.
Bil 5 har gått nästan 25000 mil och kostar knappt 15000.
Bil 6 har gått nästan 26000 mil och kostar 15000.
Bil 7 har gått 24000 mil och kostar knappt 20000.

Samtliga bilar har ju gått väldigt långt. Även de som kostar 39000 och 40000. Och jag känner inte att jag vill köpa en bil som gått så långt.
 
Vet inte hur en S40 ser ut, men kollade på blocket och fick inga resultat alls när jag sökte på kombi och dragkrok. Så det är tydligen inte en sån bil jag ska ha.
S40 är sedan, jag skulle kolla på V50 Volvo eller skoda octavia. Vi har en octavia från 2011, dock drar den lite mycket(ca 0.7/0.8) så jag skulle välja en diesel som drar mindre.
Billig skatt, tror min ligger på ca 1300/år.
Vi fyndade vår bil för 37k, andra låg högre i pris för Samma modell/miltal.
 
S40 är sedan, jag skulle kolla på V50 Volvo eller skoda octavia. Vi har en octavia från 2011, dock drar den lite mycket(ca 0.7/0.8) så jag skulle välja en diesel som drar mindre.
Billig skatt, tror min ligger på ca 1300/år.
Vi fyndade vår bil för 37k, andra låg högre i pris för Samma modell/miltal.
Ok. Jag misstänkte att S40 inte var en kombi.

Dieseln är ju sjukt mycket dyrare än bensinen, så svårt att jämföra bränslekostnad per mil mellan bensindriven och dieseldriven bil. Dieslar har också ofta dyr skatt. Finns dock de som är billiga i skatt, men misstänker att de inte är i min prisklass.
 
Jag har haft saab och sen 3 volvo efter det. Min v50 var trevlig men runt 25-26000 mil dog den, nu minns jag inte felet men flera verkstäder sa att det var typiskt v50 vid de milen. Skulle kosta 12 000 att laga och jag valde att sälja bilen för 5000 till sådana som köper alla bilar. (Det fanns andra fel också och klädsel behövdes byta). Fick dra 1500 på b-kort. Däremot att svänga/vända var som en hel färja.
Sen köpte jag v70 D3 och det var ok, men vridmomentet där var också dåligt men bättre än v50. Så vridmoment är viktigt för mig.
D3 hade runt 163 hästkrafter och det var nog på gränsen att den skulle orka hallandåsen med hästsläp på oplogad väg.
Tyvärr var jag i trafikolycka med den och den skrotades.
Nu har jag en v60, d5. 210 hästkrafter, awd. Kommer upp från Hallandsåsen i alla väder :D Men gått snart 24000 mil.

När jag köper bil vill jag ha automat, max 16-17000 mil (kör väldigt mycket), bra vridmoment, dragkrok och ny/bytt kamrem. De sakerna är inte förhandlingsbara. O minst 163 hästkrafter.

Hade jag inte kört hästsläp hade jag satsat på Toyota, Kia eller möjligen en Golf (körde en från 2022, det var en dröm!).
 
När det gäller (tyska) märken som Audi, MB och VW (och för all del Volvo) är många mil sällan ett problem. Det är mer rosten än motorhaveri som kan vara knäckande.
Och rost är inte skoj alls. Det var rost som knäckte min Toyota. Tänkte lära mig svetsa och laga den om jag inte fick sålt, men sen var det en som köpte den.
 
Ok. Jag misstänkte att S40 inte var en kombi.

Dieseln är ju sjukt mycket dyrare än bensinen, så svårt att jämföra bränslekostnad per mil mellan bensindriven och dieseldriven bil. Dieslar har också ofta dyr skatt. Finns dock de som är billiga i skatt, men misstänker att de inte är i min prisklass.
Diesel drar så väldigt mycket mindre att det blir billigare med diesel. När vi skulle köpa ny bil förra gången så räknade jag på det, även om dieseln ligger 6 kr över bensinen så är det fortfarande billigare med diesel än bensin per mil. Min V60 som väger två ton, 200 hästar drar ungefär 0,6 vid mest stadskörning. Går absolut att få ner en bra bit vid längre sträckor och landsväg. Men vi kör mest korta sträckor och stadstrafik - då ligger den på 0,6.
 
Diesel drar så väldigt mycket mindre att det blir billigare med diesel. När vi skulle köpa ny bil förra gången så räknade jag på det, även om dieseln ligger 6 kr över bensinen så är det fortfarande billigare med diesel än bensin per mil. Min V60 som väger två ton, 200 hästar drar ungefär 0,6 vid mest stadskörning. Går absolut att få ner en bra bit vid längre sträckor och landsväg. Men vi kör mest korta sträckor och stadstrafik - då ligger den på 0,6.
Har du räknat på skatten också? Jag kollade nyss in en C5 på blocket och skatten låg på nästan 3400.

Har för mig att man får räkna med att köra minst 2000 mil per år om det ska vara värt den högre skatten. Och jag kör inte riktigt så mycket.
 
Herregud vad mycket alla era bilar drar :eek:
Jag kommer nog aldrig köpa en större bil igen. Har en nästan ny Kia Rio som drar 0,47 vid blandad körning. Bensin och automatlåda.
Bagaget är löjligt litet men fäller man baksätet får man in mer än man kunnat ana.
 
När det gäller (tyska) märken som Audi, MB och VW (och för all del Volvo) är många mil sällan ett problem. Det är mer rosten än motorhaveri som kan vara knäckande.

Tänkte precis skriva det. Golf rostar så on i helvete 😅
Vi har en från 2010, diesel som gått snart 30 k. Kombi, drar 0.4 och kostar under 1000 kronor per år i skatt. Motorn är perfekt men rosten 😅
Är mer regel än undantag att de rostar sönder fullständigt.
 
Diesel drar så väldigt mycket mindre att det blir billigare med diesel. När vi skulle köpa ny bil förra gången så räknade jag på det, även om dieseln ligger 6 kr över bensinen så är det fortfarande billigare med diesel än bensin per mil. Min V60 som väger två ton, 200 hästar drar ungefär 0,6 vid mest stadskörning. Går absolut att få ner en bra bit vid längre sträckor och landsväg. Men vi kör mest korta sträckor och stadstrafik - då ligger den på 0,6.

Du måste dock köra rätt mycket per år för att det ska löna sig.
Partikelfilter är också ett problem med diesel om du kör många korta sträckor.
För mig som kör 1200 mil per år lönar det sig inte att ha en diesel.
 
Tänkte precis skriva det. Golf rostar så on i helvete 😅
Vi har en från 2010, diesel som gått snart 30 k. Kombi, drar 0.4 och kostar under 1000 kronor per år i skatt. Motorn är perfekt men rosten 😅
Är mer regel än undantag att de rostar sönder fullständigt.
Min 2009 var av någon anledning inte rostig alls. Vet inte om var norrlandskörd innan jag köpte den, men jag hade den i tio år så dess tidigare historia borde inte påverka så mycket.

Men visst är det märkligt att vissa biltillverkare gör motorer som förmodligen kan gå 100 000 mil men har svårare att hittar bra lösningar på rostfrågan? Nu vet jag inte om det finns några märken som hanterar rost riktigt bra. Om en bil har en slitstark motor som bara tuffar på och bilen får tas ur drift pga rost är man kanske mer benägen att tänka att märket har problem med rost än ett märke där motorerna inte håller och det är därför bilen åker till skroten. Dock är ju 2010 inte en gammal bil.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 980
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 963
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp