Bukefalos 28 år!

Gjort en dålig bilaffär

Jag har suttit och kollat på blocket efter bilar nu, men hittar inget. Har hela sverige som sökområde, men kan bara tänka mig att åka till typ Örebro för att köpa. Även det är för långt egentligen när man som jag har panikångest och svårt att åka kommunalt. Också därför jag drar mig för att köpa bil. Jag har ingen som kan skjutsa mig för att hämta bilen. När jag köpte cittran så tog jag först buss och sedan tåg, med ett byte, för att hämta bilen. Det är inget jag klarar idag.

Alla bilar jag hittar har gått för långt, är för dyra eller för gamla.
 
Många duktiga bilmekaniker ser/känner/hör när det är dags för olika byten. Men känner att det är sidospår i denna tråd så jag lämnar ämnet.
Det är faktiskt relevant för tråden tycker jag.

Det är just det där med duktig i duktiga bilmekaniker som spelar roll.
Man behöver just det om man skall köra Peugeot.
De är konstruerade litet annorlunda i framvagnen.
 
Är inte de (framförallt Volvo) lite väl törstiga?
Det beror ju på.
Min S40 som dottern har tagit över drar under 0,6 l/mil.
Jag kan köra XC 70 på 0,8 l/mil med eco-körning och automatlåda av typen Geartronic.

De japanska bilarna är snåla av naturen.
Min mammas Nissan Primera drar under 0,7 l/mil med bara tätorts-körning.
Hon är 87 år nu och kör bara korta turer i vackert väder för nöjes skull. (Har färdtjänst egentligen.)
 
Det är faktiskt relevant för tråden tycker jag.

Det är just det där med duktig i duktiga bilmekaniker som spelar roll.
Man behöver just det om man skall köra Peugeot.
De är konstruerade litet annorlunda i framvagnen.
Du gör inte så bra reklam för Peugeot. 😆
Jag har haft två men jag föll inte för någon av dem även om det inte var något större fel på dem. Nu kör jag en C5 kombi som jag köpte av ett dödsbo, skinnsäten, massagestol och lite annat lull-lull, drag, stor motor och drar ca 0,6/milen diesel blandad körning. Det var min verkstad som tipsade mig om den, de har skött servicen tidigare och jag är mycket nöjd. Över 10 år gammal men hade gått under 3000 mil när jag köpte den för 2 år sedan, säljaren bekostade kamremsbytet och den stod på verkstan för försäljning och genomgång. Där kan vi snacka körglädje och ligga bra på vägen. :up:
 
Då är Peugeot fel bil.
Jag kör så oerhört mycket så det måste vara roligt för att jag skall stå ut.
Det blir därför högsta prioritet.

Min första var en 306 och nu har jag en 307 SW.
SW är en MPV med massor av utrymme som får dra 1500 kg på B-körkort.
Vägegenskaperna på dessa bilar på vinterväglag är oslagbart för en framhjulsdriven bil.
Den drar under 0,7 l/mil sommartid.
Har en 308 Stor småbil. Går dock gärna alldeles för fort om man inte har stenkoll på mätaren :)
Drar 0,3-0,4 på landsväg. Vilket kompenserar dyra dieseln.
 
Du gör inte så bra reklam för Peugeot. 😆
Jag har haft två men jag föll inte för någon av dem även om det inte var något större fel på dem. Nu kör jag en C5 kombi som jag köpte av ett dödsbo, skinnsäten, massagestol och lite annat lull-lull, drag, stor motor och drar ca 0,6/milen diesel blandad körning. Det var min verkstad som tipsade mig om den, de har skött servicen tidigare och jag är mycket nöjd. Över 10 år gammal men hade gått under 3000 mil när jag köpte den för 2 år sedan, säljaren bekostade kamremsbytet och den stod på verkstan för försäljning och genomgång. Där kan vi snacka körglädje och ligga bra på vägen. :up:
Med C5, menar du då Citroen C5?

Min gamla bil är en sådan och jag har varit väldigt nöjd med den.
 
Då är Peugeot helt fel bil.
Den är för entusiaster med en stor plånbok, en extra bil och klippkort på en bra verkstad.
Jag kollade först med min verkstad innan köp och ägaren hade jobbat på Peugeot så han visste hur man gör med sådana.
Annars så hade det aldrig gått.

Den står f.ö. trasig sedan länge då en bränsleledning har sprungit läck.
Jag kör min sambos Volvo XC 70.
Verkligen. Hade en käck liten sportig Peugeot, grymt trevlig att köra men den var ju trasig jämt. Nu kör jag Ford Courier sen 5 år, lite trist, obekväm men billig i drift och tuffar på utan dyra verkstadsbesök.
 
Med C5, menar du då Citroen C5?

Min gamla bil är en sådan och jag har varit väldigt nöjd med den.
Ja, jag gillar dem. Kör mycket släp, foder och har hundar som får plats. Den dagen jag inte har några hästar eller hundar kan jag tänka mig en mindre och snålare bil men den här trivs jag väldigt bra med. :)
 
Du gör inte så bra reklam för Peugeot. 😆
Nej jag skulle inte rekommendera någon att köpa en Peugeot.
Man måste ha den som en märklig hobby.

Jag skulle mycket hellre ha en C5 och även rekommendera den till andra.

Min Peugeot kostade 14 500:- och hade gått 16 tusen mil.
Jag skulle ha den en sommar för att den hade AC.
Nu har jag haft den i 5 år och kört 5 000 mil med den.
Men hur mycket den kostat i reparationer skall vi inte ta upp.
 
Nej jag skulle inte rekommendera någon att köpa en Peugeot.
Man måste ha den som en märklig hobby.

Jag skulle mycket hellre ha en C5 och även rekommendera den till andra.

Min Peugeot kostade 14 500:- och hade gått 16 tusen mil.
Jag skulle ha den en sommar för att den hade AC.
Nu har jag haft den i 5 år och kört 5 000 mil med den.
Men hur mycket den kostat i reparationer skall vi inte ta upp.
Hoppsan.
Jag får titt som tätt höra -det där är en riktigt bra bil.
Både på verkstad, besiktning och av bilkunniga vänner.
 
Jag har suttit och kollat på blocket efter bilar nu, men hittar inget. Har hela sverige som sökområde, men kan bara tänka mig att åka till typ Örebro för att köpa. Även det är för långt egentligen när man som jag har panikångest och svårt att åka kommunalt. Också därför jag drar mig för att köpa bil. Jag har ingen som kan skjutsa mig för att hämta bilen. När jag köpte cittran så tog jag först buss och sedan tåg, med ett byte, för att hämta bilen. Det är inget jag klarar idag.

Alla bilar jag hittar har gått för långt, är för dyra eller för gamla.
Det är jättesvårt att köpa bil.
Jag har därför bara köpt bilar på impuls de senaste 15 åren.
Ofta är impulsen att alla bilar är trasiga och jag behöver åka.

Därför så köper jag numera bil efter färg och funktion enligt principen "en trasig bil går att laga".
Det senaste inköpet i familjen är en vinröd metallic Volvo XC70 med ljus skinnklädsel och Geartronic automatlåda.
Vi får laga den sedan när vi behöver den.
Den som jag kör nu är Ocean Race blå och har gått 52 000 mil.
Sambon satsar på 100 000 mil.
Vi får se hur det går med det
 
Jag har en peugeot (207) från 2007. Den har bommat besiktningen en gång i sin historia, då behövde den nya bromsar fram. I övrigt har jag lite problem med en stålkastare där plasten i själva lampkontakten spruckit så jag får skruva loss den och byta kontakt. Kostar en femtiolapp med en ny.

Nu börjar det synas att det kan behöva åtgärdas lite rost nästa år, (den står utomhus, såpass havsnära att jag behöver tvätta saltränder från fönstren hemma...) men lacken ser fortfarande bra ut. Drar ganska exakt enligt angivna uppgifter för motorn. Det har varit en väldigt billig bil att äga.

(Nu börjar jag misstänka att det är en del som är slitet i framvagnen, men det är inte heller så konstigt med tanke på hur mycket jag kör på grusvägar som är mer hål än väg. Märks än så länge inget vid körning.)

En av verkstäderna jag varit hos för service påpekade att det är en väldigt trevlig bilmodell, och ofta billig att äga, trots att det kostar en del med viss service eftersom det är så himla trångt i motorrummet.
 
Hoppsan.
Jag får titt som tätt höra -det där är en riktigt bra bil.
Både på verkstad, besiktning och av bilkunniga vänner.
Den kanske är litet nyare än min?
Och de har blivit bättre med tiden.
Om du fortfarande är nöjd om några år så kanske jag vågar köpa min drömbil.
En Peugeot 3008.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 497
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 982
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp