Gjort en dålig bilaffär

Men vad menar du? Det lönar sig från första milen. Hur skulle det inte göra det menar du?

För att dieseln är betydligt dyrare än bensinen.
Man måste alltså köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Kan ta min förra bil som exempel.
1000 mil med diesel kostar 15000:-
1000 mil med bensinmotor 16000:-
Skatten på dieselbilen är mer än det dubbla.
Alltså blir det dyrare att äga och köra dieselvarianten.
Nu när jag dessutom inte kört transport på över ett år har jag en bensinbil som drar 0.45 vilket ger en betydligt lägre kostnad än om jag skulle behållt min dieselbil.

Sambon däremot kör betydligt mer mil än mig har i diesel . Den har dessutom drag så ska jag köra häst kan jag använda den.
 
För att dieseln är betydligt dyrare än bensinen.
Man måste alltså köra många mil för att tjäna in mellanskillnaden.
Kan ta min förra bil som exempel.
1000 mil med diesel kostar 15000:-
1000 mil med bensinmotor 16000:-
Skatten på dieselbilen är mer än det dubbla.
Alltså blir det dyrare att äga och köra dieselvarianten.
Nu när jag dessutom inte kört transport på över ett år har jag en bensinbil som drar 0.45 vilket ger en betydligt lägre kostnad än om jag skulle behållt min dieselbil.

Sambon däremot kör betydligt mer mil än mig har i diesel . Den har dessutom drag så ska jag köra häst kan jag använda den.
Nej jag har räknat på det rätt ordentligt och vet att diesel är billigare av den modell av bil jag har. Kan man byta modell helt, till en mindre bil så är det klart att man kan komma billigare undan. Ska man göra så så kan vi lika gärna jämföra med en elbil också och hoppsan så mycket billigare det blev per mil.

Skatten är heller inte dubbelt så dyr på alla dieselbilar. Kollade nu på samma bil som den jag har, men bensinare, 250 kr lägre skatt. Så det var ingen jätteskillnad. Det tjänar jag alltså in rätt fort.

Jag förstår att du är nöjd med din bil, men du kan liksom inte jämföra helt olika bilmodeller med varandra. Ska man jämföra en dieselbil och bensinbil så måste det göras med åtminstone liknande bilar, helst samma modell. Något annat blir liksom bara konstigt. I så fall kan vi ju jämföra med brorsans dieselbil som drar under 0,3 liksom.
 
Nej jag har räknat på det rätt ordentligt och vet att diesel är billigare av den modell av bil jag har. Kan man byta modell helt, till en mindre bil så är det klart att man kan komma billigare undan. Ska man göra så så kan vi lika gärna jämföra med en elbil också och hoppsan så mycket billigare det blev per mil.

Skatten är heller inte dubbelt så dyr på alla dieselbilar. Kollade nu på samma bil som den jag har, men bensinare, 250 kr lägre skatt. Så det var ingen jätteskillnad. Det tjänar jag alltså in rätt fort.

Jag förstår att du är nöjd med din bil, men du kan liksom inte jämförat helt olika bilmodeller med varandra. Ska man jämföra en dieselbil och bensinbil så måste det göras med åtminstone liknande bilar, helst samma modell. Något annat blir liksom bara konstigt. I så fall kan vi ju jämföra med brorsans dieselbil som drar under 0,3 liksom.

Som jag skrev i förra inlägget så jämförde jag min förra bil som var diesel med samma bil fast bensinare.
 
... och V50 ska en sky som pesten. Det är en av de "sjukaste" Volvo-modellerna.

Min gamla V40 bensinare drar mellan 0,7 och 0,8 men jag idkar inte eco-driving :angel: Den har lite sjukdomar men de är hanterbara om en vet om dem. Den bara går och går utan krångel.
Min v50 gick som en klocka till 40 000 mil. Då började spridarna bli trötta och eftersom den hade rosthål så kände jag att det inte var värt pengarna. Men 40 000 mil måste väl ändå vara helt ok?
 
Min v50 gick som en klocka till 40 000 mil. Då började spridarna bli trötta och eftersom den hade rosthål så kände jag att det inte var värt pengarna. Men 40 000 mil måste väl ändå vara helt ok?

Klart att det finns undantag. Men de V50 jag haft i min bekantskapskrets har haft stora problem samt att det är välkänt att den modellen är en av de värre Volvo-modellerna. Särbons bror som jobbat som bilhandlare sa direkt när jag började leta ny bil att inte köpa en V50.
 
Är skatten 1100 på en diesel så är det väldigt billigt. Och då misstänker jag att bilen är av nyare modell. En jag känner betalar bara 600 i skatt för sin dieselbil. Men en sån bil har jag inte råd med.

Men kollar man runt och jämför i min prisklass så blir det skillnad. Min citroen kostar drygt 2000 i skatt. Jämförde den med en lite nyare citroen men som gick på diesel. Den kostade 3400 i skatt. Väsentlig skillnad alltså.
Min skatt på min disel-bil från 13 är också runt 1000lappen.
 
Klart att det finns undantag. Men de V50 jag haft i min bekantskapskrets har haft stora problem samt att det är välkänt att den modellen är en av de värre Volvo-modellerna. Särbons bror som jobbat som bilhandlare sa direkt när jag började leta ny bil att inte köpa en V50.
Ja jag har hört det av flera förut. Just min var lite special. Det satt aldrig riktigt de delarna i den som de förväntade sig. Så när det var något så fick jag informera dem om att de var tvungna att titta på bilen ena dagen och beställa delar till nästa dag. De ville flera gånger byta vätskan till partikelfiltret när jag hade den på service, men de hittade aldrig någon behållare till sagda vätska...
Så den är kanske inte helt representativ för "arten" ;)
 
Eller så har du "nya" bilen ett tag, trots strulet med firman.
Känns meckigt att sälja 2 bilar, varav ett renoveringsobjekt och köpa annan bil när du nyss köpt en.
Speciellt mtp dina begränsningar.
Jo, jag tänker så också. Jag får köra peugeot ett tag, men får hålla koll på om rätt bil dyker upp. Känns inte rimligt att sälja båda samtidigt.

Min skatt på min disel-bil från 13 är också runt 1000lappen.
Ganska ny bil alltså. Och antagligen ingen kombi?
 
Jag har jobbat på Bilia haga norra, kommer ingen volvo in på min gård.
Och här kommer ingen bil från Bilia in oavsett märke!

Den senaste var sambons förra firmabil. Nör den var inne på service så påstod de att en svindyr framvagnsjustering behövde göras för att bilen hade troligtvis kört på en trotoarkant. När sambon sa att han aldrig kört på någon så sa de "det är nog frugan då som gjort det"
Men jag hade då inte kört bilen ännu.
Sen behövde bilen saneras pga möss!!! Vi har aldrig sett möss i någon bil.

Nu hade fler på sambons jobb bilar därifrån och bara veckor efter råkade en kollega ut för exakt samma fel. Inklusive mus-sanering.

Själv köpte jag min Renault på en annan Bilia. En rätt ny bil i övre prisklassen. Bilen visade sig vara obesiktigad och avställd när jag kom hem :mad: Dessutom hade jag fått med fel vinterdäck!
Och de var inte speciellt samarbetsvilliga till att lösa eländet.

Jag är glad att du inte jobbar kvar i den koncernen för det är du för trevlig för!
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 443
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 898
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp