Gjort en dålig bilaffär

Min 2009 var av någon anledning inte rostig alls. Vet inte om var norrlandskörd innan jag köpte den, men jag hade den i tio år så dess tidigare historia borde inte påverka så mycket.

Men visst är det märkligt att vissa biltillverkare gör motorer som förmodligen kan gå 100 000 mil men har svårare att hittar bra lösningar på rostfrågan? Nu vet jag inte om det finns några märken som hanterar rost riktigt bra. Om en bil har en slitstark motor som bara tuffar på och bilen får tas ur drift pga rost är man kanske mer benägen att tänka att märket har problem med rost än ett märke där motorerna inte håller och det är därför bilen åker till skroten. Dock är ju 2010 inte en gammal bil.

Då hade du nog tur.
Står flera golfar på vår parkering och samtliga är rejält rostiga 😅
Min Honda från 2007 var knappt rostig alls trots att den gått på samma vägar.
 
Du måste dock köra rätt mycket per år för att det ska löna sig.
Partikelfilter är också ett problem med diesel om du kör många korta sträckor.
För mig som kör 1200 mil per år lönar det sig inte att ha en diesel.
Varför skulle jag behöva köra massor mil? Jag räknar per mil från första körda milen.

Partikelfiltret rengör sig självt numera. Har kört diesel i nästan 20 000 mil, fungerat jättebra.
Har du räknat på skatten också? Jag kollade nyss in en C5 på blocket och skatten låg på nästan 3400.

Har för mig att man får räkna med att köra minst 2000 mil per år om det ska vara värt den högre skatten. Och jag kör inte riktigt så mycket.

Min skatt är på 1100 kr. Nu vet jag inte vilken prisklass du letar i alls, men det finns givetvis både dyrare och billigare och det kan variera ganska så mycket. Nyare bilar har i regel lägre skatt, men kostar mer i inköp, givetvis.
 
Varför skulle jag behöva köra massor mil? Jag räknar per mil från första körda milen.

Partikelfiltret rengör sig självt numera. Har kört diesel i nästan 20 000 mil, fungerat jättebra.


Min skatt är på 1100 kr. Nu vet jag inte vilken prisklass du letar i alls, men det finns givetvis både dyrare och billigare och det kan variera ganska så mycket. Nyare bilar har i regel lägre skatt, men kostar mer i inköp, givetvis.

För att det ska löna sig 🙄
För mig blir motsvarande diesel betydligt dyrare än bensin sett till bränsle och skatt.
Ja, de rengör sig själva men de måste upp i en viss temperatur och arbeta i den för att rengöringen ska fungera ordentligt.
 
Då hade du nog tur.
Står flera golfar på vår parkering och samtliga är rejält rostiga 😅
Min Honda från 2007 var knappt rostig alls trots att den gått på samma vägar.
Har nu insett att bilen var årsmodell 2002. Jag köpte den 2009, men då var den ju inte ny. Så den sorterar in i @Elisha s segment "Golfar från tidiga 2000-talet".
 
Kollat bytbil.com?
Hade inte hört talas om den sajten. Men kollade nu och förstår inte varför den skulle vara bättre än blocket.
Min 2009 var av någon anledning inte rostig alls. Vet inte om var norrlandskörd innan jag köpte den, men jag hade den i tio år så dess tidigare historia borde inte påverka så mycket.

Men visst är det märkligt att vissa biltillverkare gör motorer som förmodligen kan gå 100 000 mil men har svårare att hittar bra lösningar på rostfrågan? Nu vet jag inte om det finns några märken som hanterar rost riktigt bra. Om en bil har en slitstark motor som bara tuffar på och bilen får tas ur drift pga rost är man kanske mer benägen att tänka att märket har problem med rost än ett märke där motorerna inte håller och det är därför bilen åker till skroten. Dock är ju 2010 inte en gammal bil.
Min citroen är sjukt fräsch i lacken för sin ålder. Det är en 2005 och det är bara rost på bakluckan.
Varför skulle jag behöva köra massor mil? Jag räknar per mil från första körda milen.

Partikelfiltret rengör sig självt numera. Har kört diesel i nästan 20 000 mil, fungerat jättebra.


Min skatt är på 1100 kr. Nu vet jag inte vilken prisklass du letar i alls, men det finns givetvis både dyrare och billigare och det kan variera ganska så mycket. Nyare bilar har i regel lägre skatt, men kostar mer i inköp, givetvis.
Som jag skrivit tidigare är min absoluta smärtgräns för att köpa bil 35000.
 
För att det ska löna sig 🙄
För mig blir motsvarande diesel betydligt dyrare än bensin sett till bränsle och skatt.
Ja, de rengör sig själva men de måste upp i en viss temperatur och arbeta i den för att rengöringen ska fungera ordentligt.
Men vad menar du? Det lönar sig från första milen. Hur skulle det inte göra det menar du?
 
Men vad menar du? Det lönar sig från första milen. Hur skulle det inte göra det menar du?
Du behöver lägga till skatt per mil. Låga mil = mycket skatt per mil. Många mil = lite skatt per mil.

Ju högre skatt, desto mer skatt per mil. Och kör man lite kan det bli sjukt mycket per mil. Det kan äta upp vinsten med att köra med diesel.
 
Du behöver lägga till skatt per mil. Låga mil = mycket skatt per mil. Många mil = lite skatt per mil.

Ju högre skatt, desto mer skatt per mil. Och kör man lite kan det bli sjukt mycket per mil. Det kan äta upp vinsten med att köra med diesel.

Plus att det ofta medför ett högre inköpspris. Man måste ju se till TCO, och det kommer alltid variera beroende på hur mycket man kör.
 
Du behöver lägga till skatt per mil. Låga mil = mycket skatt per mil. Många mil = lite skatt per mil.

Ju högre skatt, desto mer skatt per mil. Och kör man lite kan det bli sjukt mycket per mil. Det kan äta upp vinsten med att köra med diesel.
Det är länge sedan jag hade bensinbil. Har de så mycket lägre skatt än 1100 kr att det gör så stor skillnad?
 
Det är länge sedan jag hade bensinbil. Har de så mycket lägre skatt än 1100 kr att det gör så stor skillnad?
Är skatten 1100 på en diesel så är det väldigt billigt. Och då misstänker jag att bilen är av nyare modell. En jag känner betalar bara 600 i skatt för sin dieselbil. Men en sån bil har jag inte råd med.

Men kollar man runt och jämför i min prisklass så blir det skillnad. Min citroen kostar drygt 2000 i skatt. Jämförde den med en lite nyare citroen men som gick på diesel. Den kostade 3400 i skatt. Väsentlig skillnad alltså.
 
Är skatten 1100 på en diesel så är det väldigt billigt. Och då misstänker jag att bilen är av nyare modell. En jag känner betalar bara 600 i skatt för sin dieselbil. Men en sån bil har jag inte råd med.

Men kollar man runt och jämför i min prisklass så blir det skillnad. Min citroen kostar drygt 2000 i skatt. Jämförde den med en lite nyare citroen men som gick på diesel. Den kostade 3400 i skatt. Väsentlig skillnad alltså.
Jag har som sagt ingen aning om vilken prisklass du kollar på nu. Men jag gick ett varv på parkeringen och tittade på bilar av liknande storlek som min v60. Samtliga, diesel som bensinare låg på 1050-1150.

Min bil är från 2014. Inte jätteny på något sätt, men givetvis heller inte en gammal bil.
 
Jag har som sagt ingen aning om vilken prisklass du kollar på nu. Men jag gick ett varv på parkeringen och tittade på bilar av liknande storlek som min v60. Samtliga, diesel som bensinare låg på 1050-1150.

Min bil är från 2014. Inte jätteny på något sätt, men givetvis heller inte en gammal bil.
Jag har som sagt svarat på vilken prisklass jag tittar på och det är max 35000. Har kikat lite på bilar upp till 40000 också trots att jag inte har råd.
 
Jag har som sagt svarat på vilken prisklass jag tittar på och det är max 35000. Har kikat lite på bilar upp till 40000 också trots att jag inte har råd.
Jag måste missat det, jag ber om ursäkt.

Ja i den prisklassen blir det nog betydligt dyrare skatt.

Så tråkigt det där. Man måste verkligen ha mycket pengar för att kunna komma undan med att lägga mindre pengar. Så otroligt tråkigt system vi har i samhället.
 
Jag håller också på att titta på ny begagnad bil. Kan inte påstå att jag blir mer peppad av den här tråden. Priserna har verkligen gått upp och det känns verkligen inte lätt att hitta något vettigt. Jag hoppas att det löser sig för dig @Wille
 
Jag håller också på att titta på ny begagnad bil. Kan inte påstå att jag blir mer peppad av den här tråden. Priserna har verkligen gått upp och det känns verkligen inte lätt att hitta något vettigt. Jag hoppas att det löser sig för dig @Wille
Ja, det är verkligen inte kul att försöka hitta en vettig bil till ett vettigt pris.

Det känns nästan värt att laga cittran. Men det går nog loss på runt 30000 att laga. Bromsarna 4200 kronor. Dragkroken 6000 kronor. Bakaxeln vet jag inte pris på men 20000 är nog inte orimligt.
 
Jag har som sagt svarat på vilken prisklass jag tittar på och det är max 35000. Har kikat lite på bilar upp till 40000 också trots att jag inte har råd.
Jag tycker inte du ska begränsa dig till enbart bilar för 35000 kr utan titta även på dyrare bilar. Det finns inget som inte säger att det finns prutmån och har bilen legat ute en längre tid så kan de mycket väl vara beredda på att sänka priset.

Det som retat mig mest är inte att folk provkör och sedan vill pruta utan de som börjar med skambud utan att ens sett bilen de gånger jag haft någon till salu.
 
Jag tycker inte du ska begränsa dig till enbart bilar för 35000 kr utan titta även på dyrare bilar. Det finns inget som inte säger att det finns prutmån och har bilen legat ute en längre tid så kan de mycket väl vara beredda på att sänka priset.

Det som retat mig mest är inte att folk provkör och sedan vill pruta utan de som börjar med skambud utan att ens sett bilen de gånger jag haft någon till salu.
Ok. Jag är nog en lite dålig prutare. Men jag tar det med mig.

Ja, herregud när jag skulle sälja toyotan. Hade den ute för 5000 kronor och fick bud på 2500 av folk som inte ens sett bilen. Räckte ju knappt till däcken ens.
 
Ok. Jag är nog en lite dålig prutare. Men jag tar det med mig.

Ja, herregud när jag skulle sälja toyotan. Hade den ute för 5000 kronor och fick bud på 2500 av folk som inte ens sett bilen. Räckte ju knappt till däcken ens.
Provkör först, sedan kan du kommentera ev rost, bucklor, hur den är att köra mm. Fråga om de kan tänka sig att gå ner i pris vid en snabba affär eller att du behöver tänka på saken och bjud sedan ett lägre pris om du är intresserad. Säg att den kostar 40 000, du säger att du är intresserad men frågar om de kan tänka sig att gå ner till 35 000 så slår du till.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 444
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 908
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp