Bukefalos 28 år!

Glest tvååringslopp

Sv: Glest tvååringslopp

Men det funkar inte så. Så länge det inte finns miljonlopp så kommer tvååringarna som ska tävla i Sverige inte att ställas iordning. Det är inte lönt.
Då tycker jag att man ska skippa 2-års loppen. Vi tar ett exempel. Kolla in startlistan till Solvalla för imorgon. 2-årslopp, 5 hästar anmälda, 50 000kr i första. Det är väl inga dåliga pengar. Spelar det nån roll om hästen vinner 50 000 som 2-åring eller 50 000kr som 3-åring? Det måste likt förbannat vara lika iordningsställt. Dessutom kallar man loppets för Morgondagens stjärna. Då förstår du att med 5 hästar anmälda så har vi väldigt ont om morgondagens stjärnor :rofl:

Vad är det för fel när det BARA är 5 hästar anmälda till huvudstadsbanan, landets huvudbana? Vilket jäkla skitlopp. Hur publikvänligt är detta. Jo det ska jag säga, det är en misslyckad 2-årssatsning. Det borde ha varit fullt i loppet med 50 000i första.

Säg att det hade varit 750 000kr i första, då hade loppet säkert varit fullt MEN hälften hade varit skithästar därför att man hade då anmält och hoppats på en "fin" matlapp men för publiken hade det varit ett skitlopp med hästar över hela banan :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

vill man få fart på tvåårsstarterna måste det vara höga prissummor att köra om.
Nästa grej, det 2-åringar som får köra om mångmiljonbelopp och få vinna på 20 hur i all sin dar ska de kunna tävla mot äldre hästar året därpå när de har sprungit på sig en jäkla massa pengar och BARA behövt gå 20. Det är ju sluttävla för dessa ju. Då ska den stackars hästen som när den blir 3 år gå ut och möta hästar som tjänat ungefär lika mycket MEN som kan 12-15.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Vill man att vi som avelsmål ska ha individer med tidigt utvecklad talang, så är det säkert bra. Och förkortade generationsintervaller leder ju oftast till snabbare förbättringar i avelsarbetet (även om det också kan leda till snabbare försämringar också). Men om man vill att ett avelsmål ska vara att hästarna ska hålla för många års tävlande - på det sätt som vi väl traditionellt tänker oss avelsverksamheten i Sverige - då tror jag inte att det är utan risker att satsa hårdare på unghästtävlande till nackdel för de äldre hästarna eftersom det såvitt jag förstår verkar kunna leda till att vi inte får veta om hästarna håller för många säsonger tävlande eller inte.
Man kan ju inte både ha o äta kakan. Men om vi i Sverige ska ha avelsmodellen att hästarna ska tävla till 10-12års ålder då ska vi ju heller inte använda oss av det amerikanska avelsmaterialet som går ut på en snabbare utveckling i avelsmaterialet. Då ska vi ju hålla oss till våra egna hingstar och hela tiden komma på efterkälken :angel:
 
Sv: Glest tvååringslopp

Å andra sidan, så kommer väl hästarna aldrig förberedas på rätt sätt om det inte först kommer prispengar att tävla om?
Menar du att dagens 2-åringar som tävlar eller ska till o tävla är förberedda på ett felaktigt sätt eftersom det inte finns "tillräckligt" med prispengar att tävla om idag? Har man bara kastat ut dessa hästar i lopp och så hoppas man på tur?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Man kan ju inte både ha o äta kakan. Men om vi i Sverige ska ha avelsmodellen att hästarna ska tävla till 10-12års ålder då ska vi ju heller inte använda oss av det amerikanska avelsmaterialet som går ut på en snabbare utveckling i avelsmaterialet. Då ska vi ju hålla oss till våra egna hingstar och hela tiden komma på efterkälken :angel:

Det är väl just det som är frågan - vilket avelsmål bör vi ha? Jag tror att mycket av diskussionerna kring unghästtävlandet beror på att man inte är överens i den frågan.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Menar du att dagens 2-åringar som tävlar eller ska till o tävla är förberedda på ett felaktigt sätt eftersom det inte finns "tillräckligt" med prispengar att tävla om idag? Har man bara kastat ut dessa hästar i lopp och så hoppas man på tur?

Jag svarade på någon annan som - från början - skrev något som ungefär kunde uppfattas som att det inte bör satsas prispengar på unghästar förrän man har visat att de är förberedda för tävling på ett sunt sätt. Då menade jag att man inte kommer dithän utan att först avsätta prispengarna och att prispengarna brukar styra utvecklingen, inte tvärtom.

Lite klarare?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Finns det någon statistik på hur länge startade 2-åringar håller / har hållit?

De 10 senaste vinnarna i Svensk Uppfödningslöpning kanske ger en hint? De var i alla fall tidiga och talangfulla.

1997 Sarah Palema 1.18,6 S.Nilsson
1998 Revenue 1.16,7 L.Kolgjini
1999 Noir Qualite 1.16,6 H Christiansen
2000 Omega Topline 1.18,6 L Kolgjini
2001 Hövding Lavec 1.16,5 L Kolgjini
2002 Luxury Ås 1.16,8 L Lindberg
2003 Even Who 1.17,2 B Goop
2004 Bertuzzi 1.16,0 J Kontio
2005 Simb Chaplin 1.16,3 J Kontio
2006 M.T.Cheyenne 1.17,0 Tommy Hanné
 
Sv: Glest tvååringslopp

Finns det någon statistik på hur länge startade 2-åringar håller / har hållit?

Det finns det säkert, men jag känner inte till den. Jag har bara läst och hört att det är större chans att hästen blir framgångsrikom den startar tidigt. Förklaringen som ges är att om hästen är bra så är det bra redan som ung. Det håller jag med om.
 
Sv: Glest tvååringslopp

kl

Nytt svenskt rekord idag, med råge, i 2-åringsloppet på valla! Lord Capar (IT) 1.14.6/1640a :bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
557
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 564
Senast: Cattis_E
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 345
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp