Bukefalos 28 år!

Glest tvååringslopp

Sv: Glest tvååringslopp

*kl*

Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag tycker att det är bra att det finns ett brett spektra åldersmässigt i Sverige. Och jag kan se charmen i att se gamla ärrade kämpar i snabbloppen, likväl som jag är nyfiken på vad ungdomarna kan uträtta.

Det är nog för tidigt att döma ut tvååringssatsningen efter en (halv) säsong, det krävs nog ett par år för att en effekt ska synas?

Men nedanstående är saxat från dagens travnet.se, under vinjetten "Tummen ner". Och det är definitivt inte så jag vill ha det. Den enda vinnaren i detta är ju Erik Svensson och hans hästägare som smart utnyttjar systemet till sin fördel. Köra snabbjobb eller hämta sex lakan i lopp? Svårt val....

"Tvååringsloppet. Vi på plats fick se fem hästar göra upp om 30.000 kronor i första pris där alla fem i loppet var garanterade 6.000 eller mer bara de inte blev diskvalificerade.

Erik Svensson (smart anmält) hade en tvååring med i loppet Randy Eyecandy som för dagen omöjligt kunde trava snabbare än 1.25 om han så fick draghjälp. Nu galopperade han kort efter start och fick sedan springa i ingenmansland, men att kunnna prestera 34,6g/1640 meter och sedan tjäna 6.000 kronor känns väldigt fel. Han understeg förvisso premieloppstiden med 0,4 sekunder men då sprang han 500 meter kortare än vad premieloppshästarna skall göra.

Är det så här STC vill ha sin tvååringssatning? Spelsäkerheten med att alla tjänar pengar känns bara det fel. Att sedan hästar som inte är mogna för tävlande kommer ut och snubblar runt på 30-tider känns inte bättre för en travsportfantast som jag. Jag tycker att det är bra att hästägarna får snabba svar om det är något att "hålla på" med eller ej. Att de sedan får en slant för allt de satsar känns också rätt. Men skall vi verkligen ha spel på lopp där samtliga hästar tjänar ”fina pengar” bara de tar sig runt banan? "

"
 
Sv: Glest tvååringslopp

Helt krasst så har det nog mer att göra med hur lite pengar det faktiskt finns att köra om som tvååringar jämfört med som treåringar i Sverige. De som vill tjäna pengar med tvååringar och har någon som duger skickar den till USA.
Men det är väl ingen idé att skriva ut en massa 2-årslopp med mycket pengar i när det ändå inte finns några 2-åringar som ställs iordning idag. Dessutom, de 2-åringar som tävlar i Sverige förtjänar INTE att tjäna stora pengar här då dom ändå inte kan springa 18 dvs lååååååååångt ifrån USA:s 2-åringar. Tränarna får nog allt visa FÖRST att dom kan ställa 2-åringen iordning därefter får de stora prispengarna komma.
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

*kl*



Det är nog för tidigt att döma ut tvååringssatsningen efter en (halv) säsong, det krävs nog ett par år för att en effekt ska synas?
Tyvärr är det så att Sverige ALDRIG har lyckats med att ställa 2-åringar iordning.
 
Sv: Glest tvååringslopp

kl

Alla år man har startat 2-åringar i Sverige tycker jag att det har varit samma visa. Lycksökande tränare och ägare gör sitt bästa för att få fram hästar till start och ofta hör man kommentaren att det är lättförtjänta pengar eftersom konkurrensen inte är så hård bland tvååringarna. Man hör däremot väldigt sällan någon säga; "Jag är positiv till 2-årsstarter eftersom det är gynnsamt för hästen att tävla redan som 2-åring".

Så, om nu STC vill förändra åldersstrukturen på de tävlande hästarna i Sverige för att det ska bli mera likt US och för att satsande hästägare och uppfödare snabbare ska få avkastning på satsat kapital, så kan det säkert lyckas genom mer prispengar till 2-åringar. Vi vet ju att pengarna styr. Men ingen ska försöka slå i mig att det är bra för varken den enskilde individen eller rasens utveckling genom avelsframsteg.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Tyvärr får vi inte göra det, utan dom inget trav och inga banor :crazy:

Det går för långt.

Utan HÄSTAR (för att de har blivit sönderkörda i tränarens iver att få dem till start som 2-åringar), varken sport eller spel.

Mutter, mutter.
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

Rasens utveckling kan det nog vara bra för om utökat tvååringstävlande leder till snabbare generationsväxlingar?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Ja. Okej då. Det kan det kanske. :angel:

Värst vad du kan allt då, var fick du luft från? :)

Eller nej, förresten. (Jag ger mig aldrig hur fel jag än har.) Alltså, det beror ju på hur man vill att aveln skall utvecklas. Vill man att vi som avelsmål ska ha individer med tidigt utvecklad talang, så är det säkert bra. Och förkortade generationsintervaller leder ju oftast till snabbare förbättringar i avelsarbetet (även om det också kan leda till snabbare försämringar också). Men om man vill att ett avelsmål ska vara att hästarna ska hålla för många års tävlande - på det sätt som vi väl traditionellt tänker oss avelsverksamheten i Sverige - då tror jag inte att det är utan risker att satsa hårdare på unghästtävlande till nackdel för de äldre hästarna eftersom det såvitt jag förstår verkar kunna leda till att vi inte får veta om hästarna håller för många säsonger tävlande eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

Det ante mig. Man kan tro att du har en tub på ryggen. ;)

Det är bra. Det behövs någon som granskar all smörja som kommer ut från det här tangentbordet.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Men det är väl ingen idé att skriva ut en massa 2-årslopp med mycket pengar i när det ändå inte finns några 2-åringar som ställs iordning idag.

Nej det är det inte.


Dessutom, de 2-åringar som tävlar i Sverige förtjänar INTE att tjäna stora pengar här då dom ändå inte kan springa 18 dvs lååååååååångt ifrån USA:s 2-åringar. Tränarna får nog allt visa FÖRST att dom kan ställa 2-åringen iordning därefter får de stora prispengarna komma.

Men det funkar inte så. Så länge det inte finns miljonlopp så kommer tvååringarna som ska tävla i Sverige inte att ställas iordning. Det är inte lönt. Och så länge de inte är iordningställda så ska det inte skrivas ut miljonlopp?

Jag är inte motståndare till tvååringslopp, jag är motståndare till att alla får pengar och att ofärdiga hästar startar. Kanske skulle kvalgränsen sänkas rejält, då skulle många av de ofärdiga sållas bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Glest tvååringslopp

Å andra sidan, så kommer väl hästarna aldrig förberedas på rätt sätt om det inte först kommer prispengar att tävla om?
 
Sv: Glest tvååringslopp

Ändrade skiljetecken i mitt inlägg... :D

Jag tror inte att det är rätt väg att skriva ut många tvåårslopp, vill man få fart på tvåårsstarterna måste det vara höga prissummor att köra om.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Även där tycker jag att vilken väg som bör väljas beror på vad det äegntligen är man vill med unghästsatsningen. Vill man att mer pengar ska komma tillbaka till ägare och uppfödare snabbare än idag, så är det bra med många lopp och många prsipengar. Jag känner att jag inte har satt mig in i politiken kring det här ordentligt.
 
Sv: Glest tvååringslopp

Men det funkar inte så. Så länge det inte finns miljonlopp så kommer tvååringarna som ska tävla i Sverige inte att ställas iordning. Det är inte lönt.
Det finns massor av tidiga hästar som mycket väl skulle kunna starta under sommaren, men då skall sparas eftsom den är så tidig och lovande. Sen ibörjan på Jan-Feb går kullkamrater om.
Och så länge de inte är iordningställda så ska det inte skrivas ut miljonlopp?
Om det fanns mer pengar skulle tränare och ägare våga träna för det.
Jag är inte motståndare till tvååringslopp, jag är motståndare till att alla får pengar och att ofärdiga hästar startar. Kanske skulle kvalgränsen sänkas rejält, då skulle många av de ofärdiga sållas bort.
Ja är det inte konstigt med Sverig?? Vi ska hela tiden kasta pengar efter folk hela tiden. Bidrag, bidrag, bidrag. Se i stället till så folk får jobba för stålarna!
Ta tex. premieloppen. Varför liksom????? Och nu detta att alla som startar får 6000 kr? Man undrar vad för snille som kommit på denna korkade ide? Ta bort premie och låt 2 åringarna springa om dem istället. Och i ett lopp är inte alla vinnare. Så enkelt är det.
Att "Busen" skulle vara smart och starta en ofärdig häst skriver jag inte under på. Snarare så måste man vara bra pank om man vill utsätta en ofärdig häst för denna behandling. Ok en sak om hästen i fråga verkligen var totalt talanglös och tänker att 6000 är en bra peng för hästen -håller det så gör det.
gulan
 
Sv: Glest tvååringslopp

knapplån
Jag är för tidiga starter. En tidig häst ska få chansen att tjäna sina pengar då.
Det måste gå att även säkra gammla godingars lopp OCH stödja 2 års starter.
Jag kan ochså tycka att våra startsystem är tokiga. Sporten tar inte hänsyn till att en häst kan råka in i svacka -(och det gör de flesta förr eller senare) och tappar startpoäng. Sen ska en 3 åring inte starta med 7 åringar.
2 åringar för sig, 3 för sig, 4 för sig....sen kan man blanda.
lite off -men mina åsikter.
gulan
 
Sv: Glest tvååringslopp

Jag kan iofs också tycka att det blir lite konstgjord andning över hela unghästsbiten, men å andra sidan har väl strävan varit att hästarna ska tränas tidigare utan att köras sönder alldeles och då kan det väl vara en bra lagomlösning att man får ett litet bidrag till träningsavgifterna om hästen är tillräckligt väl tränad för att i alla fall klara av att starta? Det underlättar ekonomin lite för ägaren och tränarna får lättare in hästar i träning tidigt. Man skulle ju istället kunna ge alla ett bidrag på några tusenlappar (så är det väl med kallbloden?), men då hade man ju inte moroten att träna hästen tidigt.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 977
Senast: Habina
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 262
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp