Sv: Globus click hoppsadel
Den söta lilla hästen har en ganska svängd rygg, och är nog lite överbyggd med kankse....eller så är det bara fotot, men ganska mycekt svängd och absolut INTE nåt rak.
Den ser också ut att ha kort sadelläge och då får man vara försiktig att sadeln inte ger fel tryck för långt bak, det ger muskelskador och rörelseproblem då det kan påverka länden, plus att hästen kan få sadeltvång (panik) för att den börjar associera smärta med sadling/ ridning, för att inte tala om veterinärvård, rehab, etc. etc. som blir som resultat så man ska inte ta det för lättsamt med att sadel ska passa, det förlorar man bara på i längden.
Här är mitt fd. arabsto Elsa, som tyvärr inte finns längre, men hon hade en ganska rak rygg, inte spikrak men ganska rak.
(som exempel på hur man ser skilland på ryggform)

Om du ser så är den rakare emellan manken och rumpan, dvs hela ryggen, än vad din lilla söta ponny är.
Ponnyn är mer som ett U, fast hon sluttar uppåt baktill ganska snabbt också och det är där bossorna är så därför måste dom vara liknande som formen på ryggen är där, annars trycker dom
IN i hästen istället!
Om jag skulle lagt en för svängd sadel, en sån som eran ponny behöver, på min Elsa här, då hade den sadeln tryckt för mycket på mitten av ryggen, men inte nog på resten, eftersom den är för svängd.
Och om man lägger en för rak sadel på eran ponny så kommer den trycka fram och bak, men inte i mitten, det blir som en brygga lite där mitten av ryggen är längre ner och inte får nåt tryck...för formen är fel.
Jag rekommenderar att ta ut en duktig sadelutprovare för att spara ryggen på ponnyn, pengar för er (det blir bara att ni får sälja sadeln till lågt förlustpris ändå när ni märker att den inte passar och ger ponnyn skador) och tårar för ryttaren till ponnyn som säkert vill ha kul med den istället för att få vänta på rehab och inte kan rida för den fått ont i ryggen.
Lycka till!
ps: tror inte nån av dom två skulle passa så bra, dock vet jag inte vilken modell C. Barnsbyn är så ska väl itne säga helt nej där men med tanke på att du själv säger att du inte har koll så är det inte stor chans att det kommer gå bra om du inte tar ut sadelutprovare eller någon riktigt kunnig.