Globus click hoppsadel

Harbor

Trådstartare
Har blivit erbjuden en Globus click hoppsadel och undrar nu om detta märke. Är det bra kvalitét?
Har också blivit erbjuden en Cliff Barnsby i storlek 16,5 /3 (medium)
Vår häst har storlek 16/33 på gamla sadeln, kan denna passa?
Jag är helt out med de här sadlarna och vet inte skillnad på hur olika ryggmodeller ser ut. Någon sa att vår häst ser ut att ha "böjd" rygg. Själv tycker jag den ser helt platt och spikrak ut? Hur ser man skillnad?

Sv: Globus click hoppsadel

Jag har en Globus Clic hoppsadel som jag trivs kanon med. Verkligen SUPERSKÖN att rida i. Enda nackdelen är att den jag har är permanentstoppad. Det finns tydligen två varianter fick jag veta när jag hade min inne för omstoppning, dels den permanentstoppade, dels en semiullstoppad (som är det de marknadsför den som). Clic ligger bra på hästar med rygg åt det rakare hållet. Var noga att kolla bommen, har hört att en del globussadlar kan vara sneda i bommen (redan från fabrik).

Du har ingen bild på din hästs rygg?

Jag har en Globus Clic hoppsadel som jag trivs kanon med. Verkligen SUPERSKÖN att rida i. Enda nackdelen är att den jag har är permanentstoppad. Det finns tydligen två varianter fick jag veta när jag hade min inne för omstoppning, dels den permanentstoppade, dels en semiullstoppad (som är det de marknadsför den som). Clic ligger bra på hästar med rygg åt det rakare hållet. Var noga att kolla bommen, har hört att en del globussadlar kan vara sneda i bommen (redan från fabrik).

Du har ingen bild på din hästs rygg?

Här kommer:

http://www.aijaa.com/v.php?i=5871728.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5871736.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5871781.jpg

Jag är jätteglad om nån kan bedöma huruvida den är rak eller svängd och förklara hur ni ser det.

Den söta lilla hästen har en ganska svängd rygg, och är nog lite överbyggd med kankse....eller så är det bara fotot, men ganska mycekt svängd och absolut INTE nåt rak.

Den ser också ut att ha kort sadelläge och då får man vara försiktig att sadeln inte ger fel tryck för långt bak, det ger muskelskador och rörelseproblem då det kan påverka länden, plus att hästen kan få sadeltvång (panik) för att den börjar associera smärta med sadling/ ridning, för att inte tala om veterinärvård, rehab, etc. etc. som blir som resultat så man ska inte ta det för lättsamt med att sadel ska passa, det förlorar man bara på i längden.

Här är mitt fd. arabsto Elsa, som tyvärr inte finns längre, men hon hade en ganska rak rygg, inte spikrak men ganska rak.
(som exempel på hur man ser skilland på ryggform)

Om du ser så är den rakare emellan manken och rumpan, dvs hela ryggen, än vad din lilla söta ponny är.
Ponnyn är mer som ett U, fast hon sluttar uppåt baktill ganska snabbt också och det är där bossorna är så därför måste dom vara liknande som formen på ryggen är där, annars trycker dom IN i hästen istället!

Om jag skulle lagt en för svängd sadel, en sån som eran ponny behöver, på min Elsa här, då hade den sadeln tryckt för mycket på mitten av ryggen, men inte nog på resten, eftersom den är för svängd.
Och om man lägger en för rak sadel på eran ponny så kommer den trycka fram och bak, men inte i mitten, det blir som en brygga lite där mitten av ryggen är längre ner och inte får nåt tryck...för formen är fel.

Jag rekommenderar att ta ut en duktig sadelutprovare för att spara ryggen på ponnyn, pengar för er (det blir bara att ni får sälja sadeln till lågt förlustpris ändå när ni märker att den inte passar och ger ponnyn skador) och tårar för ryttaren till ponnyn som säkert vill ha kul med den istället för att få vänta på rehab och inte kan rida för den fått ont i ryggen.

Lycka till!

ps: tror inte nån av dom två skulle passa så bra, dock vet jag inte vilken modell C. Barnsbyn är så ska väl itne säga helt nej där men med tanke på att du själv säger att du inte har koll så är det inte stor chans att det kommer gå bra om du inte tar ut sadelutprovare eller någon riktigt kunnig.

Tror inte att en globus clic passar den ryggen. Min häst (som alltså har en clic hopp) har en rygg som ser ut såhär, som du ser är den betydligt rakare än din hästs rygg (även om jag bara hittade en dålig ryggbild nu...).

Har provat en sån, men den var fruktansvärt obekväm enligt mig... :crazy: Skrittade bara i den 5-10 min - det fick räcka!

Den ligger nog bäst på normalraka ryggar. Min häst har spikrak rygg och den var något för svängd för henne. Bossorna passar inte helt platt rygg heller, utan är lätt takformade. Kvaliteten verkar inget vidare. Den jag provade var bara två år gammal, men såg ut som den slitits på i minst 10 år... MINST.

CB däremot är av mkt trevlig kvalitet! Sköna också!

Jag tycker också din häst har väldigt svängd rygg. Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp bild :confused: Min häst har väldigt rak rygg..
Lycka till i sadeldjungeln, jag är själv på jakt efter sadel och det är inte lätt :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: Equilina
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 285
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka