Glömt linsvätska - vad gör jag?

aiquen

Trådstartare
Eventuella linsbärande bukefalister - hjälp mig!

Jag har månadslinser och ska sova borta i natt. Jag inser nu att jag har missat att få med mig linsvätska. Är det någon här som sitter inne på en nödlösning vad jag kan göra? Jag klarar mig utan linser i morgon men linserna kommer ju torka och bli förstörda, eller? Jag har googlat och en del verkar säga att egen koksaltlösning kan fungera men det verkar samtidigt råda lite delade meningar och enligt min optiker ska linserna inte komma i kontakt med vatten. Jag är alltså inte ute efter desinficering i första hand, jag klarar mig tills jag kommer åt linsvätskan igen, utan tänker att jag måste rädda linserna på något sätt om möjligt? Kan koksaltlösning fungera, någon som har provat?
 
När kan du få tag på linsvätska igen? Det är ingen fara att en enstaka natt ”glömma” dem i ögonen om du kan få tag på linsvätska imorgon och ta ut dem då. Annars chansa på koksalt, eller helt enkelt släng dem och så var det en lite dyr läxa.
 
När kan du få tag på linsvätska igen? Det är ingen fara att en enstaka natt ”glömma” dem i ögonen om du kan få tag på linsvätska imorgon och ta ut dem då. Annars chansa på koksalt, eller helt enkelt släng dem och så var det en lite dyr läxa.

Jag kommer åka hem igen under morgondagen, tror inte att jag kan få tag i linsvätska innan dess. Ha linserna i ögonen över natten vågar jag inte. Koksalt verkar vara det alternativ jag har. Så länge linserna ser ok ut borde det sedan vara ok att testa använda dem efter ett längre bad i linsvätska eller? Inga garantier avseende bakterier kanske men huruvida linserna i sig själva tar stryk eller inte? Vill inte riskera att ha dem typ i bitar i ögonen heller sedan, eller vad som nu kan tänkas hända.

Annars ja, i värsta fall får jag köpa nya…
 
Månadslinser kan man ha kvar i över natten utan problem. När jag t ex åker på konferens brukar jag inte pyssla med att ta ut dem på kvällen utan har dem i flera dagar i rad och det har aldrig varit några problem.
 
Eventuella linsbärande bukefalister - hjälp mig!

Jag har månadslinser och ska sova borta i natt. Jag inser nu att jag har missat att få med mig linsvätska. Är det någon här som sitter inne på en nödlösning vad jag kan göra? Jag klarar mig utan linser i morgon men linserna kommer ju torka och bli förstörda, eller? Jag har googlat och en del verkar säga att egen koksaltlösning kan fungera men det verkar samtidigt råda lite delade meningar och enligt min optiker ska linserna inte komma i kontakt med vatten. Jag är alltså inte ute efter desinficering i första hand, jag klarar mig tills jag kommer åt linsvätskan igen, utan tänker att jag måste rädda linserna på något sätt om möjligt? Kan koksaltlösning fungera, någon som har provat?
Jag hade sovit med dem, det är verkligen ingen fara att göra det någon enstaka gång.
 
Jag kommer åka hem igen under morgondagen, tror inte att jag kan få tag i linsvätska innan dess. Ha linserna i ögonen över natten vågar jag inte. Koksalt verkar vara det alternativ jag har. Så länge linserna ser ok ut borde det sedan vara ok att testa använda dem efter ett längre bad i linsvätska eller? Inga garantier avseende bakterier kanske men huruvida linserna i sig själva tar stryk eller inte? Vill inte riskera att ha dem typ i bitar i ögonen heller sedan, eller vad som nu kan tänkas hända.

Annars ja, i värsta fall får jag köpa nya…
Koka egen lösning så är den ju bakteriefri, linserna tål det och du slipper oroa dig för att de går sönder.
 
Jag hade också sovit med dem. Gör det ibland med endagslinser (av misstag), är lite torrt i ögonen när man vaknar men känns snabbt som vanligt igen😊
Mina månadslinser sover jag alltid med, men det är dygnet-runt-linser.
 
Mina månadslinser sover jag alltid med, men det är dygnet-runt-linser.
Brukar vara samma sorts linser numera, bara det att man får göra lite fler kontroller innan för att använda dem som dygnetruntlinnser fullt ut.

Hade jag inte suttit så mycket vid datorn hemma hade jag använt mina dygnet runt, men får lite för torra ögon då.
 
Tack för era svar! Jag är lite pipig med detta och torra ögon så jag vågar inte sova med linserna i medvetet, men det känns ändå skönt att höra att man överlever det för förr eller senare lär väl det också hända av ren glömska. Jag har i alla fall lagt linserna i koksaltlösning nu och så får jag hoppas att det går bra.
 
Brukar vara samma sorts linser numera, bara det att man får göra lite fler kontroller innan för att använda dem som dygnetruntlinnser fullt ut.

Hade jag inte suttit så mycket vid datorn hemma hade jag använt mina dygnet runt, men får lite för torra ögon då.
Okej, dålig koll. Har haft samma sort linser i väldigt många år🤪
 
Eventuella linsbärande bukefalister - hjälp mig!

Jag har månadslinser och ska sova borta i natt. Jag inser nu att jag har missat att få med mig linsvätska. Är det någon här som sitter inne på en nödlösning vad jag kan göra? Jag klarar mig utan linser i morgon men linserna kommer ju torka och bli förstörda, eller? Jag har googlat och en del verkar säga att egen koksaltlösning kan fungera men det verkar samtidigt råda lite delade meningar och enligt min optiker ska linserna inte komma i kontakt med vatten. Jag är alltså inte ute efter desinficering i första hand, jag klarar mig tills jag kommer åt linsvätskan igen, utan tänker att jag måste rädda linserna på något sätt om möjligt? Kan koksaltlösning fungera, någon som har provat?
Det går att sova en natt med linserna i. Det har jag gjort när vi varit ute med husvagnen, för enkelhetens skull. Flera nätter är väl inte optimalt men en natt är ingen fara.
 
En gång för längesedan hade jag mina linser i vanligt vatten varje natt i en hel vecka. Det gick bra men jag undrar vad som hade hänt om det gick dåligt. Kanske ska googla.
 
Ja, det vet jag. Hade ändå inte mixtrat med det till mina linser när man enkelt bara kan sova med dem istället.
Det har jag gjort massa gånger, har inte ens kokat utan bara haft i lite salt i vatten, rört om och stoppat i linserna. Har fungerat bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp