Gnisslar tänder?

H

hubinette

Hejsan!
Jag undrar om någon vet varför en del hästar gnisslar tänder. Hästen i fråga gnisslar tänder vid ridning och vid muskelbehandling. Hästen var mycket spänd i halsmuskulaturen: sternocifalicus, brachiocifalicus och subclavius på båda sidor av halsen. Ej spänd i nacke eller övrig muskulatur. Hästen har hos tidigare ägare gått som hopphäst och varit het. Nu hos sin nya ägare är den dressyrhäst och går lätt i form. Den har även gått med för trång sadel hos sin tidigare ägare. Hästen var i övrigt i mycket bra skick. Jag har inte tidigare träffat någon häst som gör så vid behandling. Någon annan kanske vet? Jag läste om problemen på människor och tandgnissling vid vaket tillstånd berodde där oftast på stress. Men det verkade ändå lite oklart vad som orsakade det.
 
Stress orsakat av smärta skulle det kunna vara. Även fast det inte gör ont nu så tror hästen att det gör det och fortsätter med beteendet. Kan även vara så att det faktiskt gör ont fortfarande! Muskelrelaterat tror du? Kan det vara en envis muskelinflammation? Jag bara spånar lite... :cool:
 
Jag har tänkt i samma banor som du. Men det behöver ju inte vara muskulärt heller. Hästen har tydligen gnisslat tänder under ridning lång tid. Säkert år. Den var väldigt spänd i halsen och kan ju ha varit det under lång tid. Nu håller hästen på att muskla om sig och har redan blivit betydligt bättre muskulärt sedan den nya ägaren köpte hästen. Det blir intressant att se vad som händer när hästen släppt alla spänningar i halsen. Om den fortsätter att gnissla tänder eller inte. Man undrar hur pass det kan bli en ovana också?
 
Är tänderna kollade?
Hade en häst i stallet som gnisslade tänder ngt fruktansvärt. Även han var stel i en sida/nacke (kommer ej ihåg exakt) Visade sig att han hade rester utav en vargtand kvar. När det togs bosrt så slutade tandgnisslandet och även spänningarna släppte.
Bara en tanke. Men annars så tycker jag ovanstående verkar logiskt.
Lycka till. :D
 
Det är klart det kan bli en ovana också. Jag har en liten travar-dam som gnisslar tänder när det är bråttom enligt henne. I samband med utfodring och när hon vilat längre tider och tycker att det inte går tillräckligt fort att få på henne sele och vagn. I hennes fall tror jag att det är ett invant stressbeteende sen hon var unghäst, men man kan ju aldrig veta. Hon gnisslade mer när jag köpte henne som tvååring.
Sedan har vi faktiskt en till i stallet som gnisslar när hon står på gången och ingen håller på med henne, samt vid ridning om hon inte får som hom vill. Hennes mor var likadan???? Det spelar ingen roll vad man har i munnen, eller om man kör bettlöst hon fnisslar lika glatt ändå...

/// ghost
 
Och vi hade en pålle som gnisslade tänder vid koncentration, innan vi kom underfund med det gick det åt mycket pengar till div underöskningar både högt och lågt. :D
 
Tack för era svar! Tänderna är kollade. Men jag vet inte hur bra. Det beror förstås på vem som kollat :). Jag har hört att hästar kan ha vargtänder som inte kommit upp, som kan vålla mycket problem. Kanske kan var något sånt. Det hade varit skönt både för häst och ägare att slippa tandgnisslandet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 219
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 818
Senast: Piaff
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 239
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 763
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp