God blötmat för valp

Bukefalos 30 år!

Vi gjorde så förr men ”överallt” har jag blivit avrådd från det nu för ”man gör inte det längre och de ska ha hundmat”. :confused:
Klart du kan ge ett mål hemlagat. Ha torrfoder som bas och toppa med hemlagat.
Jag behövde själv laga mat till min ena hund i två månader pga sjukdom då det inte fanns något färdigt foder som mötte de näringskraven hon behövde.
Det var inte alls jobbigt. Spenderade en eftermiddag med att göra storkok och sedan la jag upp allt i portionspåsar som jag sedan frös in. Förstår såklart att det är en annan grej om man har en stor hund. Min väger strax under 7 kg så det går inte åt så mycket mat.

Jag behövde själv laga mat till min ena hund i två månader pga sjukdom då det inte fanns något färdigt foder som mötte de näringskraven hon behövde.
Det var inte alls jobbigt. Spenderade en eftermiddag med att göra storkok och sedan la jag upp allt i portionspåsar som jag sedan frös in. Förstår såklart att det är en annan grej om man har en stor hund. Min väger strax under 7 kg så det går inte åt så mycket mat.
Men hur veta man, utan någon faktiskt kunskap om hundars näringslära, hur man får en komplett mat som innehåller allt det hunden behöver? Jag har ett stort hundintresse men inte har jag kunskap att göra eget foder/mat.

Menar inte att TS inte har den kunskapen men jag utgår från att få har den.

Men hur veta man, utan någon faktiskt kunskap om hundars näringslära, hur man får en komplett mat som innehåller allt det hunden behöver? Jag har ett stort hundintresse men inte har jag kunskap att göra eget foder/mat.

Vi pratar om att toppa maten eller byta ut ett mål mat mot hemlagat. Inte att enbart ge hemlagat. Har man torrfoder som bas så får hunden i sig det den behöver.
Och vill man laga enbart hemlagat så finns det recept att köpa av veterinärer.

Oftare ägg i form av "människomatsrester" som stekt o kokt ägg, pannkakor osv, men det har nog slunkit ner ett och annat rått ägg också :) Uppfödaren till vår yngste hund gav mamman rått ägg i maten när hon var dräktig, säkert ett bra näringstillskott då!
Rå äggvita bör man inte ge för ofta då det innehåller avidin som kan hämma upptaget av biotin.

De som har avrått har mer gjort det för att det inte ska vara bra längre tydligen. Men vi har alltid använt rena och bra råvaror till våra tidigare hundar ihop med torrfodret och de har älskat det.

Jag utgår från att det är relativt enkelt att skaffa sig den kunskapen? Det handlar ju bara om att ha koll på hundens behov i olika åldrar och olika aktiveringsgrad och så ta reda på näringsinnehållet i lämpliga råvaror och tillskott. För mig som räknar foderstat åt hästarna så känns det som exakt samma sak men med andra råvaror :) (är dock alldeles för lat för att laga egen hundmat - här blir det fabrikstillverkat med topping av lämplig "människomat")

De som har avrått har mer gjort det för att det inte ska vara bra längre tydligen. Men vi har alltid använt rena och bra råvaror till våra tidigare hundar ihop med torrfodret och de har älskat det.
Man måste såklart ta bort sådant som lök, mycket salt och starka kryddor.
Mina hundar får regelbundet smaka av maten vi lagar och ibland även rester om det blir över. Hellre det än att slänga mat.

Man måste såklart ta bort sådant som lök, mycket salt och starka kryddor.
Mina hundar får regelbundet smaka av maten vi lagar och ibland även rester om det blir över. Hellre det än att slänga mat.
Ja såklart. Kommer börja laga till henne också men först ska hon få smaka det som har inhandlats idag 😇

Vi har Arken zoo och granngården nära samt några lokala lantmanna butiker så ska kolla där. Tänkte om det var ngt märke som är bättre än andra eller om det finns märken man ska undvika. Tack för tips!
Arken zoo har då man kan köpa testa och lämna tillbaka om de anser att det är förgiftat. Torrfoder gäller det.

Vi pratar om att toppa maten eller byta ut ett mål mat mot hemlagat. Inte att enbart ge hemlagat. Har man torrfoder som bas så får hunden i sig det den behöver.
Och vill man laga enbart hemlagat så finns det recept att köpa av veterinärer.
Jaha ok, då är jag med :). I princip samtliga våra hundar har fått lite rester ibland om det har funnits och varit ok för hundar att äta.

Monster korvarna är också testade, lamm, lax och kanin. Lax helt klart mest poppis. Så skönt att ha saker som valpis tycker är gott förut människomat. Torrfoder är sådär tycker hon. Vi har testat Hills, Royal Canin och två andra sorter jag inte minns namnet på nu. Någon som har tips på gott torrfoder också kanske?😇

Monster korvarna är också testade, lamm, lax och kanin. Lax helt klart mest poppis. Så skönt att ha saker som valpis tycker är gott förut människomat. Torrfoder är sådär tycker hon. Vi har testat Hills, Royal Canin och två andra sorter jag inte minns namnet på nu. Någon som har tips på gott torrfoder också kanske?😇
Purina pro plan medium adult, sensitiv skin,är med laxolja , luktar så gott att tom jag skulle äta det ,och smakar tydligen mumma.
Den finns även i valp, men det borde din hund vara för gammal för.

Prima Dog :up:. Jag ger den spannmålsfria med lax men det finns fler smaker, bland annat en med lamm.

Canagan eller essentials kanske?

Eller Platinum men det är dyyrt. Använder det so godis enbart men för mindre hund är det kanske görbart att ge som foder.

Canagan eller essentials kanske?

Eller Platinum men det är dyyrt. Använder det so godis enbart men för mindre hund är det kanske görbart att ge som foder.
Ska googla och se vad det är för ngt😇
Ja det ”kvittar” om det är dyrt, bara hon äter men lite segt med alla saker man testar som hon knappt äter av. Vet inte om ngn förening som hjälper hundar skulle vara intresserade fast kanske torrfodret är öppnat. Har ju massa oöppnade blötfoder portioner med. Känns onödigt att slänga🙈

Ska googla och se vad det är för ngt😇
Ja det ”kvittar” om det är dyrt, bara hon äter men lite segt med alla saker man testar som hon knappt äter av. Vet inte om ngn förening som hjälper hundar skulle vara intresserade fast kanske torrfodret är öppnat. Har ju massa oöppnade blötfoder portioner med. Känns onödigt att slänga🙈
Vissa djurbutiker har smakgaranti. Vet dock inte vilka.

Liknande trådar

• Kräsen katt
  • Ändtarmsprolapse, Foder för valp med jätte känslig mage
  • Valp som inte äter upp
  • Banta katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn