God ryttare ska

När ägaren till min medryttar häst red för sin tränare så skrek tränaren att "släpp yttern helt och hållet- han behöver inte den!" Så hon släppte den helt och hästen gick i samma fina form men endast med lite stöd från innern. Hästen är ju iofs väldigt välutbildad.. :D

Ja den blev en väldans disskution det här må jag säga.. :rofl:

:banana: :banana:
 
Av min instruktör i "vanlig dressyr" har jag lärt mig att stödet skall finnas på yttertygel men jag har även tagit några lektioner i barockridning och där sa instruktören att yttertygeln skulle vara rätt lös (dock inte glappa) och man skulle jobba "skaka" mera med innertygeln. Blev lite förvirrande där ett tag :crazy:
 
Jag vill att hästen söker ett mjukt stöd i tygeln (när den lärt sig balansera ekipaget), men jag vill inte själv TA stödet innan hästen visat att den är mogen för det.
 
ska inte behöva hålla på någon tygel, hästen håller sin balans själv,, vi kan inte hålla hästens balans genom tygeln
 
Meningen är väl att man ska kunna släppa på båda?
Innan man kommer dit så säger jag, släpp hellre på inner än ytter. :)
 
Yeeeha, detta var den roligaste debatt jag last pa lange. Min objektiva slutsats ar att fio vinner med hastlangder, men aven en hel del annat klokt har sagts.

Kanske.. God ryttare ska inte behova slappa pa ytter, for god ryttare har inte suttit och hallt pa ytter..

Pastaenden om att hasten "behover stodet" for att inte tappa balansen och att man skulle svika hasten genom att latta pa handen, ar for mig skrattretande, men ett typiskt exempel pa hur manga sitter och rider.

Om vi byter ut ordet stod mot kontakt sa blir plotsligt mycket av det som sagt korrekt och riktigt. En kontakt som hasten sjalv ska soka, mjukt och arligt, oavsett om tygeln ar kort eller plostligt langs en decimeter, da snackar vi ridning.

"Dressyr, ar det nagot man ater?" sa min hopptranare en gang. Jag tillhor dom som kombinerar den akademiska dressyren med hopptraningen och en del markarbete i samband med denna.

Ridningen skiljer sig avsevart, som fio skrev av den enkla anledningen att nar du hoppar har du inte samma saete att rida med, utan ar desto mer beroende av under skankel (vaden) och handen. Jag har for min hopptranare suttit och ridit hastar i korrekt form, bariga, latta i handen och fina, pa en rund volt med hasten korrekt bojd, med hangande innertygel.

Jag har ocksa suttit och ridit for ak intruktoren med helt los yttertygel och andast vibrerat lite med fingararna pa en latt inertygel for att trana bojning.

Forvirrande? Nej, inte nar man kanner till anledningen till det man gor och lar sig skilja pa begreppen :)

Keep on fighting! /Frida
 
Samma här - lätta på innern eller ibland t o m rid bara på yttertygeln!
 
Men hur många av svensson-hästarna kan det...
Hmm... har ni någonsin funderat på hur många GP-dressyrhästar som kan det?
Själv sitter jag varje år i Globen och suckar över den s.k. "fria skritten" som "elit"ekipagen visar upp. Tror nog att många (om inte alla?!) de där hästarna skulle falla framstupa om ryttaren släppte efter på det "stadiga stödet" i tygeln.

:devil: :angel: :devil:
 
När jag var 20 år och fullärd ryttare... *host harkel* fick jag förmånen att börja rida arabhästar hos en "tant" som hade väldigt bestämda åsikter om hur man fick och inte fick rida hennes känsliga hästar.
Jag hade ju bara ridit i 14 år och alltså kunde jag inte rida. :D
Jag fick då sitta ett helt år enbart på innerhjälperna. GUD NÅDE MIG om jag tog i yttertygeln över huvud taget, eller la om ytterskänkeln för den delen.
Nästa år fick jag rida enbart på ytterhjälperna tills det fungerade och först efter det fick jag sätta ihop dem. När jag då först verkligen hade separerat dem och sen fick lov att sätta ihop dem så blev jag titt som tätt tillsagd att lätta på antingen den ena eller den andra handen+skänkeln för att stämma av att hästen fortfarande gick kvar i form.
Ibland gjorde den till och med det! :D

En sådan "tant" önskar jag till alla ryttare på vår jord.
Snart, vilket årtionde som helst kanske jag till och med kan rida lite grann! :bow:
 
Sv: God ryttare ska

jag har också lärt mig att kunna lätta på inner
 
Sv: God ryttare ska

Jag har lärt mig att jag aldrig får släppa på ytter. Eftergift visst. Men aldrig släppa eller lägga fram ytter. Däremot inner får jag knappt ens ta i enligt min tränare.

/Loobah
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 436
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp