God ryttare ska

Precis. Om vi ska kalla det "bära sig över hinder" dvs att hoppa med rygg, så är det en omöjlighet för en häst som kommer in i den position som ni beskriver.
 
Jag är inte heller nöjd. Vare sig det gäller hoppning eller dressyr!
 
Här är en liten bildserie!

Anridning mot hinder: Hästen har stöd på tyglen, huvudet i en lagom position, varken för högt, lågt eller ihop tryckt. Hästen kan själv kolla läget var den ska hoppa av, är fri i ryggen och kan sätta under sig och få ett bra språng! ridning mot hinder

Språnget: Här kan man se att hästen har satt bakbenen under sig och kan hoppa upp och hoppa igenom med hela kroppen!avsprånget
 
oki men!Det jag menar är väl att en häst som är bärig i sin galopp och då är mer centrerad i sin bakdel borde väl kunna ridas an mot ett hinder med hjälp av säte och skänklar.Och då kanske inte behöver stöd i handen.Nu har jag ingen bild där jag kan visa hur jag menar :crazy:Men hoppas ni förstår ändå.En häst kan väl vara på bakbenen i en bra form även i hoppning och då vända på bakdelen så att säga.Jag vill inte vara elak på nått vis men den första bilden tycker inte jag var nå vidare bra.ryttarens sitts är oki men inte hästens form :crazy:
Jag ser järna att hästen är mer på bakdelen i anridningen mot hinder..Och jag har sett hästar gå en snäv omhoppnings sväng på bakdelen så att säga utan att tygeln inverkat alls.
 
Jag vill inte vara elak på nått vis men den första bilden tycker inte jag var nå vidare bra.ryttarens sitts är oki men inte hästens form

Ryttaren har på den här bilden ägt ponnyn i en månad, detta var 2:e hopplektionen!
Ryttaren själv är inte så gammal, och ponnyn är maxad D!
 
När du kommer i en omhoppningssväng så är vägen viktigast. Inte för stort, inte för snävt. För stort förlorar du tid och för snävt hinner inte hästen hoppa som den ska. Och det går fort. Om du rider bara med sätet hinner hästen inte med. Du måste ge stödet på yttern annars tappar den ut bogen och kommer för långt ut = för stor sväng. Man stävar ju efter en häst som är så smidig, stark och svängbar att den kan vända "på en femöring" och ändå hinna komma upp i ett bra språng.


Fasen var det är svårt att förklara utan att varken vifta med händerna, rita eller böja sig själv hit och dit för att illustrera (ja, det är ibland jättekul att se mig instruera min stackars dotter). :crazy:
 
det är antagligen en sådan häst jag sett!!Som är smidig och självbärig!Då är det kanske inte behövligt med stöd på yttertygeln!Alltså en häst som är i stort sätt gjord för hoppning!En häst som vet vad den ska göra.En ruttinerad häst så att säga.Där ryttaren redan i språnget börjar svänga med sin kropp så att säga.Och när hästen sedan landar så har den redan börjat svänga .Och då ger ryttaren en förstärkning med ytterskänkeln och flyttar fram innerskänkel om det inte redan är gjort på väg ner från det föregående hindret.vilket gör att hästen vet vart den ska.En mindre ruttinerad häst kan jag förstå om den behöver stöd på ytter för att hålla i hop yttersidan.Men om hästen är följsam och ryttaren redan i föregående språng börjat svänga hästen på nästa hinder .och vänt sin blick i måt den nya färdriktningen så borde det väl gå ändå eller :crazy:
 
Att svänga i språnget innan måste man göra. Det är en av de första sakerna ridläraren tjatar om när man börjar hoppa: blicken på nästa hinder!!!

Men det är väl bara att gratulera om du sett en häst som i hoppningen inte behöver stöd i svängarna och ändå kan hoppa tillräckligt högt och fort. Köp hästen direkt. Jag har då aldrig sett en sådan häst. Jo, som gör det några språng, men knappast en hel bana.
 
När jag sänger för att behålla hästen bakben under sig och lätt där frame, bibehållen galopp och kraft så rider jag så här:

Landar efter hindret och ska svänga snäft.
Stöd på yttertyglen, lite ledande inertygel, ytterskänklen hjälper till att svänga, innerskänklen stöttar upp hästen.
och så lite mer detaljer. Men detta gör att min häst svänger på stället med bibehållen balans och energi som kävs för att den ska klara nästa hinder.
 
Jag menar inte alltid!!Men att det går :)
Och hästen är inte till salu tyvärr!Annars hadde jag köpt den för den är kanon i dressyren oxå :D
Men du har rätt i att den säkert inte klarar alla språng utan stöd!Det är ju beroende på hur landningen blir och så och hur hästen hoppar på förgående hinder.Alla gånger tror inte ens jag på :smirk:
Men det är trevligt att se dock :p
Det jag menar är att det går att rida för endast vikt och skänkel.Och utan stöd.Men som sagt det är ovanligt :D
 
Jag menar precis det samma som du fast utan ytterrygelns stöd.Det går! det är bara det jag vill få fram!Och det vore ju trevligt om man kunde eftersträva det...Men det krävs ju både god ridkunskap och en duktig och lyhörd och rutinerad häst! ;)Och det är sällan alla de bitarna faller på plats..
 
Utan att ha läst mer än ursprungsinlägget: jag vill inte balansera hästen alls. Hästen ska balansera sig själv och ryttaren på ett ändamålsenligt sätt. Vilket givetvis ställer krav på ryttaren.
 
Min klumpiga halvblodshäst kan jag faktist hoppa en omhoppningsbana i ganska högt tempo på långa tyglar och bara vända honom för vikten. Tyvärr är han helt obegåvad i själva hoppningen så vi kommer nog max till 120 klasser iallafall. Men han har helt makalös balans och vändbarhet. Sen tycker jag att det ser rätt olika ut på ponnyhoppning och storhästhoppning trots allt.
 
Men det är jöh skillnad på Och lätta O Släppa =) Jag brukar också göra så!!!
Sedan jag la om min ridning på Tysken så håller jag ingetting i händerna =) Det är så underbart!!! Det var för jag började träna för soffi Flemming och inte hon som har varit beridare elev hos ALLA som var med i EM laget förutom Laine så hon var lärd att man ska rida bakom lod.. Såga.. Och slå om dom inte gjorde som dom sa :mad: Hon red jätte mycket för handen O Det går inte på honom hon kallade honom "Omöjligt att gå på tygeln hästen" Hon borde kallat honom "Omöjlig att kröka på nacken hästen" istället.. När jag tränade för Soffi så skulle jag inte bry mig om var hästen hade huvudet vi tränade bara på grunderna.. Det var då jag slutade träna för den andra.. Och började konsenterar mig på grunderna.. Sitsen.. Red på helt långa tyglar började bli kallad för Western ryttaren av mina kompisar i stallet.. Sen helt plötsligt en dag var han bara "där" med nacken utan att jag gjorde något!!! Det var så underbart!!!! Det första jag gör nu när jag rider är att han får trava och galoppera på helt långa tyglar så han får balansera upp sig själv.. För det har han inte fått göra mycket i sitt liv!!! Så han bär sig inte upp själv.. Men vi strävar efter det!!!
 
Så du vill aldrig ha stöd i bettet från hästens sida? Eller missuppfattar jag?
 
Ej att förglömma att en glappande yttertygel i en snäv omhoppningssväng ofta gör att hästen sladdar med bakbenen, eller tom går omkull!

Ovanstående syns TYDLIGT om man står och kollar på en klass som går på tid!
 
Men var fick du det ifrån? Det var det jag skrev innan, alla tar för givet att det gäller dressyrridning, men det är faktiskt inte säkert att det gör!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 436
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp