God ryttare ska

Tänkte i banan att eftersom det var Tysken (dressyrryttare) som hört påståendet gällde det säkert dressyr eller "markarbete".
 
Tysken skrev God ryttare skall alltid kunna släppa på ytter.
Det stod inte God hoppryttare :devil:
Alla som rider är ryttare men om det hade menats hoppning hade det stått hoppryttare.
Så nu stod det ryttare och då måste det menas markarbete/dressyr.
För vilken God hoppryttare släpper yttertygeln i en sväng :bump:
Då hade det stått: Urkass hoppryttare släpper alltid på ytter vilket är ganska sant faktiskt :)

Man har ju sett en del som gör omhoppningssvängar enbart dragandes i innertygeln och nästan sladdar hela underlaget med bakdelen :D
 
Vi håller på med övningar där han ska lära sig att lita på min hand och ju mer han gör rätt desto mer lättar jag på innern med yttern ligger stadig, men inte stel. Man ska kunna lätta på innertygeln utan att hästen reagerar nämvärt.
 
:confused: Jag har inte läst dina inlägg riktigt :o MEn som hoppryttare kan du inte släppa yttersidan då hela ritten i stort sett kontrolleras med yttertygel och skänkel i svängar.
Och det är ju en hel del svängar på hoppbanan.
Släpper du kontrollen på yttersidan kommer du nog inte fram till hindret utan glider ut ganska rejält från den tänkta linjen.
Använder du innertygeln i svängarna hindrar du bakbenen att komma under sig i svängen och hästen tappar balansen och sladdar ut med bakdelen i stället.

Som sagt jag vet inte vad du skrivit innan men så här fungerar det i hoppningen iallfall.
 
Nu har jag läst! Det skulle kunna gå OM du hade en häst som backade av som bara faaan på hinder och rundade upp självmant innan avsprånget, Tyvärr har jag aldrig sett en sådan häst i verkligheten. Det förutsätter en häst som aldrig någonsin går i väg eller tänder till överhuvudtaget när den ser ett hinder.

Det går rätt fort i omhoppningstempo och ju fortare än häst går desto mer i framvikt hamnar den ju.

OM man bara släpper hästen mot ett hinder kommer den 99 fall av 100 att gå i väg dvs bjuda mot hindret, kraften som man arbetat upp i bakkärran som en spiral den kraft som skall få hästen att hoppa ett runt språng över ryggen kommer helt att gå förlorad eftersom hästen kommer att hoppa för mkt framåt istället för uppåt.


Hästen kommer ta fram och ut nosen och bli längre och flackare och eftersom du inte sitter tungt i sadeln och kan använda sätet är det helt omöjligt att i den farten få hästen utan tygelkontakt att stanna kvar med vikten på bakbenen.
En häst i samlad galopp (piruettgalopp) har ett tempo på nästan skrittnivå, vad kan det vara?? 50m per minut??
Hopphästarna går i 350-400m tempo per minut.


När hästen hoppar för mkt framåt blir språnget för flackt och hästen kommer riva.

Sen i lite större klasser har du kanske en trekombination lite långt ut, böjt spår och fyra korta galoppsprång till en oxer.
Jag skulle vilja se den ryttare klara det utan tygelkontakt.

Hindren står desvärre inte på jämna galoppspång nu förtiden och att kunna korta och länga snabbt är en förutsättning för att kunna klara sig i hoppsporten idag!


När jag säger tygelkontakt så menar jag då stöd på yttertygeln.
 
Oki!!då förstår jag ditt inlägg bättre!Jag har sett en sådan häst en gång!Dressyrhäst då på hoppträning.Jag förstår dig precis det är inte det.Men det enda jag vill.precis som jag skrev är att det går att hoppa så.Inte i alla lägen kanske.Och det skrev jag oxå.ytter tygeln är ju där i sådana fall som du beskriver som hjälp.Och det är inget fel i det.Som sagt jag har bara sett detta ett fåtal gånger.Med en mycket välbalanserad häst i högt tempo med hög samlings förmåga!Och bogen föll inte ut och bakdelen släntrade inte i väg.Det var kul att se.En häst som är samlad kan ju ha en stor galopp och vinna tid och mark på det.!(svårt att förklara hur jag menar) :o
 
Jo men det är oxå en jädra skillnad på vilken höjd du hoppar, och inte minst den tekniska svårigheten på banan.

Att hoppa så på träning med relativt låga hinder kan väl i stort sett vilken häst som helst göra bärig eller ej , men från 1.30 och över är det i stort sett omöjligt att göra på tävlingsbanan.
 
en liten udda fråga beskriv DIN dröm hopphäst om du fick välja det du säger kommer att uppfyllas=) bara att önska på=) :D
 
Min drömhäst skall backa av helt själv, runda upp och aldrig riva eller vägra, kunna se alla avstånd själv och korta och länga sig efter behov :D Den hästen lär kosta ett antal miljarder....

Nej men Willie Melligers stora skimmel Calvados hade inte suttit dumt eller någon Capitol 1 häst kanske :d
 
Det var inte över 1.30 men i närheten!
Jag måste fråga dig.Eftersom jag vet att du är duktig :D
Att sitta och dra i inner har inte jag förespråkat heller.När du säger stöd på ytter menar du då ett stadigt stöd?Eller tar man åt sig yttertygeln oxå??
Dressyr tanr som jag är har jag lite svårt att förstå hur ytter tygeln ska förhindra att bogen tappas.Och att baken släpper.Jag har lärt mig att yttersidan stannar på plats med hjälp av ytter sittben och ytter skänkel.Det har det ju skrivit i så många trådar att vi inte ska rida hästen med tygeln utan med vikt säte och skänkel.Fungerar det annorlunda i hoppning och i omhoppning då. :crazy:
Och jag menar självklart inte att man ska sitta med glappande tygel och flänga runt.Då kommer man ingen stans i ridningen heller.Ett fint stöd ja det är bra.Men att säga att om man lättar på ytter då är man en dålig ryttare.Det tycker jag är fel.Det är ju skilnad mellan stöd och stöd oxå.Många är backande i sitt stöd.Altså håller tillbaka tygeln utan att vara medvetna om det.Att tygeln är sträckt med en stadig hand .Det kallar jag stöd.men en hand som backar i dent .Tycker jag är fel ute... :(
Många gånger märker ju inte ryttaren heller att den har en backande hand.Den backande handen kan upptäckas om man lättar.Antingen dyker hästen.eller höjer huvudet och släpper bakändan.Men många verkar ju tycka det är en dödssynd att släppa yttertygeln oavsett dressyr eller hoppning.Man rider väl inte hästen i form med tygeln heller :o.
:smirk:
Jag kan förstå ditt resonemang fio men hur många här inne är på din nivå i ridningen :smirk:
Du vet ju och känner av mer än vad många andra ryttare här inne gör.Men att säga att man är urkass hoppryttare om man släpper yttertygeln är väl ändå att ta i :D

Jag vet inte om jag lyckades förklara vettigt den här gången heller.Men det återstår väl att se när jag får hela buke staben efter mig :smirk: :p
 
Fio förklarar det där bättre så jag överlåter det till henne. Själv måste jag rita och peka för att förklara bra känner jag. :angel:

En backande hand använder du i hoppningen för att kunna korta galoppsprången utan att tappa tempo och tryck. Om det är samma backande hand du menar är jag inte helt säker på.

Men jo, man ÄR en kass hoppryttare om man släpper på ytter, det är inte alls att ta i. Det är en av de grundläggande reglerna.
 
Ibland kan jag lätta på innertygeln och rida mer på ytter. Beror på om jag rider hästens svaga eller starka sida.
Eller om jag samlar eller gör vissa övningar.
Ibland kan jag rida helt på innertygeln, ex för att böja igenom en stel halsmuskel på en volt.

Skulle du kunna utveckla mer med konkreta exempel? Har funderat på detta men får det inte att gå ihop med det jag lärt mig sedan tidigare, där man alltid ska rida med stödet på ytter. Vore intresserad av att höra i vilka situationer och med vilket syfte du gör det och vad du får för resultat. TPF/Å
 
Oki!På banan kan jag förstå.Men jag menar nog ridning över lag.Liksom ridning i största allmenhet. :smirk:
För ni rider väl markarbete och sådant oxå.Det ni beskriver är ju på banan vid tex omhoppning och så.
Jag menar nog i ridning utansför banan oxå.Mina argumet sträcker sig utanför tävlingsbanan.I den vardagliga träningen.Att det där kan vara viktigt att kunna släppa både inner och ytter tygeln.Och ge eftergift på båda tyglarna.vilket jag finner viktigt eftersom att för att få en själv bärig häst kan man inte alltid stödja upp den på yttertygeln.Eftersom hästen då förväntar sig att det stödet alltid ska finnas där.Att lätta där kan vara ett bra sätt för att väga av sin ridning och se hur hästen igentligen går för ens hjälper...
För att behålla yttersidan då utan att den faller i sär går ju att "sitta till"om man tex rider på en volt och behöver motställa hästen kan ju eftergiften på ytter vara till hjälp för att sedan få hästen att ta nästa tygeltag...
Sen är det ju ett bra sätt också att kunna kolla hur rakriktad hästen är!Om den så att säga förblir rak trotts att du ger efter på ytter tygeln...
Eller om den faller åt nått håll eller i sär...

Men visst på banan kan jag förstå mellan hinder i snäva svängar och i högt tempo.
Men i träning på marken är det väl inte fel att en hoppryttare släpper efter....Och denne är väl hoppryttare även där ;)
Och den ryttaren jag har talat om ovan är utbildad c-tränare så så kass tror jag hon inte är :smirk:
 
Jag tycker du krånglar till det lite nu :crazy: Jag rider absolut inte likadant när jag rider dressyr som när jag hoppar.
I hoppning finns det inga sittben eller säte att använda alls utan endast underskänklar och yttertygel att kontrollera galoppsprången på.

Glöm dressyrridningen nu för ett tag, för det går inte att rida "ren" dressyr på hoppbanan för man sitter inte ner.
Sedan om du menar markarbetet så skall inte det skilja sig men just ridingen mot , över och mellan hindren skiljer sig ridningen enormt mkt.

Jag rider nästan aldrig markarbete för jag rider dressyr istället då, men om vi bortser från hindren och när hoppryttaren rider markarbete så JA då skall man kunna lätta på båda tyglar och absolut inte använda båkåtgående tygeltag.

Är det så du menar :confused:


När jag skriver urkass hoppryttare lättar på ytter så menar jag enbart inne på hoppbanan under pågående ritt och inget annat :D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 436
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp