MimmiNO

Trådstartare
Hei,
hva er godkjent karakter på en dressurøvelse i Sverige?
I reglemanget deres står det at 5 er "godkjent under tvil", så da er vel det godkjent?
I Norge og Danmark er 5 godkjent karakter i dressur.
Vil ikke dette også bety at 50% er den laveste godkjente prosent man kan få på et dressurprogram? Sånn er det hvertfall i Norge.

Hvis 5 og 50% ikke er godkjent, hvorfor er Sverige annerledes enn andre land?
 
Om jag har förstått rätt så är den skalan som vi har nu i Sverige den internationella skalan som vi anpassats oss till. 5 är alltså: med tvekan godkänt, och 6 är godkänt.
 
Sverige har samma skala som man använder internationellt. 5 är "med tvekan godkänt" och 6 "godkänt", så det är samma som i Norge. Dock är inte en ritt på 50% godkänd. Det är bara att kolla på en sådan ritt så förstår man varför ;) 60% är det som vanligtvis räknas som godkänt, och så är det också i andra länder. Våra kvalgränser mm ligger på 62 eller 64%, det hade de ju inte gjort om man var godkänd med bara 50%.
 
Sverige har samma skala som man använder internationellt. 5 är "med tvekan godkänt" och 6 "godkänt", så det är samma som i Norge. Dock är inte en ritt på 50% godkänd. Det är bara att kolla på en sådan ritt så förstår man varför ;) 60% är det som vanligtvis räknas som godkänt, och så är det också i andra länder. Våra kvalgränser mm ligger på 62 eller 64%, det hade de ju inte gjort om man var godkänd med bara 50%.
I Norge er 5 "godkjent", det samme i danmark.
Å ri et goskjent program vil bare si at du har klart å utføre øvelsene helt ok, ikke bra, men helt ok. I Norge så er 50% regnet som et godkjent program, men skal du kvalifisere deg til ting så er det klart at du må ha en høyere prosent.
Jeg har sent spørsmålet til Dressurkomiteen i Svensk ridsportforbund, for jeg synes det hele er merkelig.
 
Nå har jeg sjekket med FEI marking scale for dressage, og 5=sufficient, hvilket er godkjent.
 
Nå har jeg sjekket med FEI marking scale for dressage, og 5=sufficient, hvilket er godkjent.
Det är tillräcklig, dvs med tvekan godkänt. Viss litteratur på dressyrdomarutbildningen idag är internationell med samma skalor, så vi använder samma, och som kuriosa använder vi också den tyska utbildningsskalan för att uttrycka oss linjerat.
 
Sufficient betyder ju dock inte godkänt?
Nei, men sufficient betyr bra nok, som i du har vist øvelsen. Det er stor forskjell på sufficient og insufficient. Insufficient er ikke godkjent, ikke bra nok.
Poenget er at om du får sufficient så er ikke øvelsen underkjent, den er godkjent (som i godt nok, men ikke spesielt bra). Insufficient, øvelsen er underkjent, altså ikke bra nok til godkjent.
 
Nei, men sufficient betyr bra nok, som i du har vist øvelsen. Det er stor forskjell på sufficient og insufficient. Insufficient er ikke godkjent, ikke bra nok.
Poenget er at om du får sufficient så er ikke øvelsen underkjent, den er godkjent (som i godt nok, men ikke spesielt bra). Insufficient, øvelsen er underkjent, altså ikke bra nok til godkjent.
På svenska är översättningen "tillräckligt". Det är inte samma betydelse som godkänt.
 
50% kan ju aldrig någonsin bli tillräckligt godkänt eller bra nog! Visst att man kan få betyget 5 på en och annan rörelse men får man bara 50 % så har ju någonting gått väldigt fel i programmet eller att grundläggande kunskaper för klassen saknas.
 
Jeg gir opp. Venter heller på svar fra Svensk Ridsportforbund.
Jeg føler at noe forsvinner i oversettelsen her.
Jeg vet om flere jenter som rir hester av traver rase, eller rampete ponnier, som sliter med å komme seg gjennom et LC program til over 50%. Når de klarer det så blir de kjempeglade fordi det betyr at de ikke har ridd til underkjent, dvs at programmet er godkjent. Spesielt en elsker dressur, men hun har en traver som ikke går et steg med avslappet nakke og til tøylen kan hun bare glemme før hun har trent lenge. Den er også veldig løpete i trav og galopp. Men hun elsker dressur, og vil bli bedre. Hun rir aldri til over 60%, men har fått plassering i klasser med de prosentene. Hadde ikke programmet vært godkjent, da hadde hun ikke fått plassering...

Jeg synes at 60% for å få et goskjent program er veldig strengt og at Sverige skal ha det henger ikke på greip for meg.

Men jeg ønsker ikke diskutere mer.
 
Jeg gir opp. Venter heller på svar fra Svensk Ridsportforbund.
Jeg føler at noe forsvinner i oversettelsen her.
Jeg vet om flere jenter som rir hester av traver rase, eller rampete ponnier, som sliter med å komme seg gjennom et LC program til over 50%. Når de klarer det så blir de kjempeglade fordi det betyr at de ikke har ridd til underkjent, dvs at programmet er godkjent. Spesielt en elsker dressur, men hun har en traver som ikke går et steg med avslappet nakke og til tøylen kan hun bare glemme før hun har trent lenge. Den er også veldig løpete i trav og galopp. Men hun elsker dressur, og vil bli bedre. Hun rir aldri til over 60%, men har fått plassering i klasser med de prosentene. Hadde ikke programmet vært godkjent, da hadde hun ikke fått plassering...

Jeg synes at 60% for å få et goskjent program er veldig strengt og at Sverige skal ha det henger ikke på greip for meg.

Men jeg ønsker ikke diskutere mer.

Skriv gärna vad förbundet svarar sen, det kan vara intressant att veta!
 
Det här är kanske en dum fråga men vad menar ni med godkänt för ett program? Gör det skillnad om man blir underkänd? Jag har nog aldrig hört någon här i England säga något liknande.
 
Jag tycker verkligen inte det är strängt att 60% är godkänt och nej jag tycker verkligen inte man ska ta hänsyn till travare och andra speciella raser. De kan med bättre ridning oxå komma över 60%
Det som många inte förstår eller förmår fråga om är hur domaren dömer. Och Vi har två saker att förhålla oss till: 1. TR (det tror jag många förstår). 2. Utbildningsskalan, och den tror jag folk inte förstår alls. För det är oftast att t.ex. travare har svårt med takten som ställer till det för dem. Det är svårare för oss domare att ge höga betyg när hästen inte går i stadig tretakt i galoppen. Det är ett grundläggande fel som vi måste dra ner på för det hindrar fortsatt utveckling. Och är det inte en godkänd takt så får vi inte ge godkänt på momentet.
 
Förr var 5 nöjaktigt och 6 tillfredställande (i alla fall minns jag det så). När jag började tävla (80-tal) var man glad och nöjd när man fått femmor och sexor. Då var kriteriet för godkänt att få minst halva maxpoängen.
Jag vet att mina tränare uttryckte sig att har du fått en femma är du på rätt väg, och såg det som positivt.

Idag är femmorna ”katastrof”. ”Med tvekan godkänd” är ju trots allt någon form av godkänd, så jag förstår TS fundering.

När vi i Sverige gick över till procent så ändrades också översättningen/definitionen av siffrorna. Däremot minns jag inte när ändringen gjordes.

Jag gillar inte procenträkningen över huvud taget så jag är kanske fel person att yttra sig. Jag tyckte det var mycket roligare när man kunde säga ”jag var bara fyra poäng från placering”, ”om jag inte missat i den halten hade jag fått rosett” osv. Procentenheter är inte alls lika tydliga. Fast på min tid hade man också oftast tre domare i LA och uppåt, och MsvC hette LA5/LA6 så det var nån gång på stenåldern ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Naranja
·
S
Ekonomi & Juridik Hei alle bukefalister, jeg håper noen kan svare meg... Jeg lurer på: Hvordan får man slaktet hesten sin i Sverige? Kan man...
Svar
11
· Visningar
2 102
Senast: gylle
·
Trav Hvordan har det fungert i Sverige med 15 bak bilen i monté autostart ?? I Norge har DNT nå kommet med et forslag til nytt...
Svar
1
· Visningar
1 512
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp