Göda tunn fånghäst? Hur?

Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

De tog acth.
Jag ger uppblött lusernpellets och jag ökade sakta för att se att han tålde det och det gör han. Man måste ju ge något foder om hästen är tunn och det gäller ju i högsta grad ts här om hästen är så tunn.
Tandkoll är också superviktigt.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

kl

Frågan är om han inte har cushings/PPID. Gammal häst som får fång mitt i vintern är så typisk. Min har aldrig haft lång päls, så det behöver de inte ha. Har du någon vettig veterinär så försök få ett ACTH prov. Annars diskutera provmedicinering med Prascend (pergolid).

Jag skulle också tagit bort hästen helt från gräset, varit extremt högt sockervärde i sommar pga kalla nätter. Även om den "bara" är IR så kan sockret i gräset driva sjukdomen. Något är fel så du får försöka ta bort alla tänkbara orsaker.

spaderäss; järn i hjärnan som orsak till cushings har jag aldrig hört om, kan du berätta mer om det?

Ja det blir definitivt blodprov på torsdag. Jag ska ringa veterinären i morgon och diskutera det med henne om hon behöver kolla med SLU om de tar emot provet eller om vi måste skicka det någon annanstans.
Hm, gräset ja, jag ser väl det mest som lite terapi så att han inte ska ledsna helt och han får bara gå när det har varit varmt natten innan och då på eftermiddagen-kvällen. Men, kanske får jag ta bort det helt men jag ska diskutera det med veterinären också. Grejen är att han började tappa när han om han varit frisk skulle börjat gå på bete så jag har en liten känsla av att det är en längtan till gräset som gör att han tappar. Han är en väldigt känslig individ.
Numera får de iallafall stå inne en stund varje dag så att han får äta mer. Den andra hästen lär nämligen bli fet om jag ska lägga ut så mycket som han behöver i deras gemensamma hage. Dela på dem kan jag inte för det skulle de både må dåligt av då de är mycket beroende av varandra så det får bli såhär.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag vill lägga till ett ytterligare alternativ att kolla upp, nämligen magsår.
Jag lånade ut en fångponny (sannolikt IR, allt tyder på det även om den inte är provtagen) till en ridskola för några år sedan, för att den skulle få regelbunden motion. Jag har inte alla detaljer om hur den behandlades eller utfodrades på ridskolan, men jag vet att när vintern kom fick den fri tillgång till hösilage i lösdriften där den gick och den hade ingen fång då. Sen kom den hem i januari och då visade sig att den var jättemager under sin tjocka vinterpäls - man kunde spela harpa på revbenen och ryggrad och höftknölar stack ut ordentligt. Det blev några besök på kliniken, med vägning en gång i veckan och inte ett kilos viktuppgång på några veckors gödningsutfodring. När jag då hade besök av min alternativare (med magiska fingrar) till en annan häst fick h*n titta på ponnyn också och ansåg att den hade magsår vid magmunnen och den behandlades med några nålar. Två veckor senare gjordes en gastroskopi och vi hittade något som såg ut som sårskorpor efter magsår, både i magsäckens övre del (där det oftast brukar sitta) och vid nedre magmunnen... Ponnyn fick då även andapsin mot magsår och sen gick den snabbt upp till normalhull igen.

Min slutsats är att ponnyn troligen hade fått sina magbesvär redan då den behandlades med fenylbutazon (som INTE är snällt mot magen) den föregående vintern och att besvären sen eskalerat.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Tack för dina tankar. Då är ju frågan, kan man gå ned i magsäcken hemma eller är det klinik som gäller då? Det är ju det här med lastningen...
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Man borde nog kunna göra det hemma, om hästen är lugn och veterinären vill släpa med sig utrustningen. Min pålle undersöktes på klinik, utan lugnande (stående i en undersökningsspilta, som den drunknade i... :p), och bilden visades på datorskärm så att även jag kunde se :bow:. Men man borde nog kunna göra det utan bildskärm, så att bara veterinären ser.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Efter att precis ha släppt ut dem nu så undrar jag om det inte är tänderna som spökar. Han fick 4,5 kg vid åtta nu i kväll när han kom in och hade minst 1kg kvar nu. Det är liksom inte likt honom att äta så sakta. Eller så är det något annat fel. Sår i munnen kanske?
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Tack. Jo han brukar ju vara lugn. Tänderna fixas utan lugnande och han står som ett ljus utan en tanke på att röra sig. Man håller mest för syns skull. Får kolla med henne hur hon gör.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag vill tacka alla som engagerar sig. Det är så skönt att bolla tankar och ideer och dessutom få ny kunskap och nya tankar att klura på.

Tack :bow:
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Du kan ju diskutera ev magsår med vet, att göra en gastroskopi är inte så kul för hästen. Men man kan helt enkelt ge Gastrogard och se om det gör någon skillnad. Det är inte skadligt att ge det till en häst utan magsår.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag får göra det.

Knapplån

Nu har jag tyvärr en häst med fångkänning i stallet. Han är precis som han var timmarna innan fången bröt ut helt så har vi en enorm tur så kanske vi kan stoppa det genom att ställa honom på mjuk, tjock spånbädd, ge metacam och be till gudarna.
Förmodligen har han cushing. Alla symptom pekar dit och frågan är om det ens är värt att göra provet. Min veterinär skulle kolla upp det hela tills på torsdag då hon kommer igen.
Han är svullen över ögonen, fettdepån nedanför manken är nästan dubbelt så stor som igår, bajset luktar surt, ögonen rinner, halsens sidor är svullna, mankammen börjar fylla i, han dricker mängder och han mår verkligen inte bra.
Min hovslagare kom förbi och tittade på honom och han menade att en frisk häst kan omöjligt tappa så mycket hull på så kort tid och med den mängden mat. Han menade att även om han skulle gått på hårdbantning så skulle han inte kunna tappa så mycket så fort. På två-tre veckor har han gått ifrån slimmad till mager till skelett mager :cry:
Fy f-n.
Enligt veterinären så får vi hålla tummarna för att medicinen mot cushing, prascend, hjälper för slutar han inte tappa hull snart så finns det inget att göra :cry:
På torsdag ska hon kolla tänderna med för det kan ju vara det också som gör sitt till.
Jag mår verkligen inte bra nu så är det någon som har något uppmuntrande att skriva så är det välkommet.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Tråkigt med din häst!

Det är kanske svårt att komma med ngt uppmuntrande i detta läget men några ord ska jag försöka mig på.

För det första så verkar du verkligen ha sett dig in i problematiken om fång, IR mm och kan säkert känna att du har gjort vad du har kunnat. Jag tycker att det är viktigt att man känner så.

Sedan kan jag nog inte tillräckligt, vet inte hur pass dålig han är...... men om det nu är Cushing och ni påbörjar medicineringen snart så bör det kanske finnas en chans att han blir mkt bättre. Jag har förstått det som att mång Cushinghästar kan klara sig länge med medicineringen (flera år) och att de inte får fång.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Håller tummarna STENHÅRT för att medicinen vänder tillståndet och att din pålle mår bättre igen riktigt snart! Det märks att du verkligen vill din hästs bästa, och det är mycket värt. En hästägare som är villig att kämpa för sin häst är ofta det allra viktigaste, tror jag!
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Tråkigt med din häst!

Det är kanske svårt att komma med ngt uppmuntrande i detta läget men några ord ska jag försöka mig på.

För det första så verkar du verkligen ha sett dig in i problematiken om fång, IR mm och kan säkert känna att du har gjort vad du har kunnat. Jag tycker att det är viktigt att man känner så.

Sedan kan jag nog inte tillräckligt, vet inte hur pass dålig han är...... men om det nu är Cushing och ni påbörjar medicineringen snart så bör det kanske finnas en chans att han blir mkt bättre. Jag har förstått det som att mång Cushinghästar kan klara sig länge med medicineringen (flera år) och att de inte får fång.

Tack. Det var snälla ord. Ja jag har verkligen försökt lära mig så mycket jag har kunnat men jag vet inte om det är tillräckligt. Just nu grubblar jag på om det var lucernet som puttade honom över kanten denna gången för det är ju det enda jag har ändrat denna gången.

Jag har ju aldrig träffat någon häst med cushing så jag har inget att jämföra med men jag vet att han ser ledsen ut :cry: och jag vet att han är svullen.

Veterinären skulle ringa mig nu ikväll för hon behövde ta reda på lite mer om prover och medicinering så jag vet ännu inte om hon sätter in det genast eller om vi ska vänta på ev. provsvar. Jag ger honom inte kortison så det provet går bort så det beror på om det går att ordna med det andra på något bra sätt. Det ska ju hanteras på något speciellt sätt och det enda företaget som analyserar sådana prover i Sverige tar bara prover som är tagna på klinik. Övriga skickas till Tyskland med budbil :eek: Det låter väldigt dyrt så vi får se hur vi kan lösa allt.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Tack. Ja att man själv är villig att kämpa är nog det viktigaste, det och en duktig veterinär som kämpar med en och det har jag tack och lov.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Om det nu är Cushing han har så har jag förstått det som att de höga kortisolvärdena som dessa hästar har i blodet kan göra hästen mer och mer IR. Det kan antagligen leda till att den får fång av i stort sett ingenting.
Om den medicineras så att kortisolhalterna sjunker så minskar fångrisken.

lite enkelt förklarat jag kommer inte ihåg detaljerna kring detta med cushing
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Ja det kan vara så lite som puttar dem över kanten när de blir så känsliga av sjukdomen. Det kan mycket väl vara lucernet i vårt fall även om melass fri lucern ska vara säkert att ge. Det kan också vara för att jag höjde hö´t för även om sockerhalten är låg så är det ju den sammantagna mängden socker han får i sig som spelar roll. Han tålde väl helt enkelt inte den mängden socker som så mycket foder innehöll.
Tänk om man visste i förväg så att man kunde göra något medans tid är :(

Delvis knapplån

Jag pratade med veterinären nu ikväll och hon hade inte fått klarhet i hur man kunde göra med provet. Klinikerna häromkring testar enbart med hjälp av kortison och det är uteslutet för våran del. Då hade jag lika gärna kunnat ta bort honom utan att ge honom en chans för då hade han definitivt fått värsta fånganfallet och det vill jag inte utsätta honom för och frågan är ju om det ens hade gått att häva. Jag vill inte ta reda på svaret på den frågan.

Däremot fick jag ett pm av en bukare med uppgifter som förhoppningsvis kan hjälpa min veterinär med provet. Jag tackar igen för de uppgifterna :bow:
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Skulle precis gå in och fråga om han var svullen över ögonen...

Ja, jag skulle säga med 99,9% säkerhet att din häst har cushing! Be att få Prascend utskrivet direkt, och påbörja medicineringen utan att vänta på svar från ev blodprov. Var medveten om att det ibland krävs betydligt högre doser än vad BI påstår i bipacksedeln. Min är nu uppe i hela 5 mg/dag för att kontrollera sjukdomen. Vet om hästar som står på mer än det dubbla. Och många som dömts ut pga att de fick för liten dos och veterinären inte förstod att det faktisk går att ge mer och istället bedömde att medicinen inte fungerade.

Börja med 0,5 och öka långsamt tills du ser att det hjälper. Svullnaden över ögonen är tex ett bra symptom att ha koll på, även hovömhet.

Just den här årtiden krävs ofta en högre dos än resten av året, googla cushings seasonal rise.

Ang höet, så nej det är inte den total mängden som är det viktigaste, det är andelen per måltid. Dvs hur stor påverkan det ger på blodsockret. Har du ett hö med låg sockerhalt kan du i princip ge obegränsat så jag tror inte det är problemet. Däremot så kan din analys vara felaktig, och det faktiska sockervärdet kan vara mkt högre. Du kan tex ha fått hö från en annan skörd, provet togs från en enda bal som slogs tidigt på morgonen, de tog prov på fältet som ej var representativt osv. Laka ur höet för säkerhets skuld.

Dessutom har han ju ätit gräs vilket kan vara det som tippat över honom.

Jag skulle också ta bort lusernet och ersätta det med Kwikbeet eller Speedibeet i fall det är så att han reagerar på lusern. Vågar själv ej ge det. Betfiber utan melass kan de äta massa av, det är dessutom lättsmält och lättuggat.

Sen är det tyvärr så att har de cushing så hjälper det inte hur noga man är med fodret, man måste lyckas kontrollera sjukdomen för att få dem bättre/undvika att de får fång.

Det viktigaste du kan göra nu är att få tag på medicin så fort som möjligt! Det brukar hjälpa ganska snabbt, men var som sagt inte rädd att höja (gradvis och långsamt!) dosen tills ni hittar den dosen som kontrollerar hans cushing, om det inte blir någon skillnad av de 1-2 mg som är "standard". Tjata på veterinären så hon snabbar på, måste ha licens också...

Var det förresten en skimmel arab du hade eller blandar jag ihop dig med någon annan? Min är också arab och skimmel nämligen... Min gammla häst som också hade cushing var även han skimmel.
 
Senast ändrad:
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Skulle precis gå in och fråga om han var svullen över ögonen...

Ja, jag skulle säga med 99,9% säkerhet att din häst har cushing! Be att få Prascend utskrivet direkt, och påbörja medicineringen utan att vänta på svar från ev blodprov. Var medveten om att det ibland krävs betydligt högre doser än vad BI påstår i bipacksedeln. Min är nu uppe i hela 5 mg/dag för att kontrollera sjukdomen. Vet om hästar som står på mer än det dubbla. Och många som dömts ut pga att de fick för liten dos och veterinären inte förstod att det faktisk går att ge mer och istället bedömde att medicinen inte fungerade.

Börja med 0,5 och öka långsamt tills du ser att det hjälper. Svullnaden över ögonen är tex ett bra symptom att ha koll på, även hovömhet.

Just den här årtiden krävs ofta en högre dos än resten av året, googla cushings seasonal rise.

Ang höet, så nej det är inte den total mängden som är det viktigaste, det är andelen per måltid. Dvs hur stor påverkan det ger på blodsockret. Har du ett hö med låg sockerhalt kan du i princip ge obegränsat så jag tror inte det är problemet. Däremot så kan din analys vara felaktig, och det faktiska sockervärdet kan vara mkt högre. Du kan tex ha fått hö från en annan skörd, provet togs från en enda bal som slogs tidigt på morgonen, de tog prov på fältet som ej var representativt osv. Laka ur höet för säkerhets skuld.

Dessutom har han ju ätit gräs vilket kan vara det som tippat över honom.

Jag skulle också ta bort lusernet och ersätta det med Kwikbeet eller Speedibeet i fall det är så att han reagerar på lusern. Vågar själv ej ge det. Betfiber utan melass kan de äta massa av, det är dessutom lättsmält och lättuggat.

Sen är det tyvärr så att har de cushing så hjälper det inte hur noga man är med fodret, man måste lyckas kontrollera sjukdomen för att få dem bättre/undvika att de får fång.

Det viktigaste du kan göra nu är att få tag på medicin så fort som möjligt! Det brukar hjälpa ganska snabbt, men var som sagt inte rädd att höja (gradvis och långsamt!) dosen tills ni hittar den dosen som kontrollerar hans cushing, om det inte blir någon skillnad av de 1-2 mg som är "standard". Tjata på veterinären så hon snabbar på, måste ha licens också...

Var det förresten en skimmel arab du hade eller blandar jag ihop dig med någon annan? Min är också arab och skimmel nämligen... Min gammla häst som också hade cushing var även han skimmel.

Ja tyvärr är jag lika säker som du på att han har cushing. Nej min är brun så du blandar nog ihop mig med någon annan.

Det var per måltid som jag menade med sockret, skrev lite otydligt där. Jag är så trött att jag snart stupar :(
Jag tog analysen själv och tog ifrån tolv rundbalar på olika ställen så jag tror att analysen är rätt men att det var lusernet som tippade över honom eftersom han inte har fått det förut och jag ökade ganska snabbt. Han hade ju åtit gräs dagen innan och han hade lyckats bita upp ett större hål i betesreduceraren så det kan ha varit det också.

Tack för kunskapen om medicinen. Jag vet inte hur mycket hon har jobbat med just den medicinen tidigare men hon verkar vara kunnig på detta med vad det låter när jag pratar med henne. Hon har nog licens verkar det som för det sa hon inget om utan bara att det kunde ta några dagar innan medicinen kom hem till apoteket och att den ibland var svår att få tag på eftersom de höll på och paralell importerar hela tiden så att den byter namn och att det då kan bli svårt att få tag i.

Tack för att du delar med dig så att jag kan göra så mycket som möjligt för min häst.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Då borde det inte vara höet. Kanske en kombination av gräset och lusern. Men okontrollerad cushing kan ge fång även om foderstaten är perfekt. Så har det varit för min, han har inte fått regelrätt fång men har börjat få puls och varit lite öm. Trots att jag inte ändrat någon i foderstaten. När jag höjt medicinen har han snabbt blivit bra igen.

Det låter bra att din vet har koll, vet här var (och är...) helt clueless. Hoppas du får tag på medicin snabbt. Du kan även ge munkpeppar, vissa svarar bra på det (men ge Prascend också, chansa inte!).
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Munkpeppar får han redan men bara en matsked för att inte sura så när kompisen brunstar. Hur mycket kan jag ge för att det ska hjälpa mot cushing tills jag får tag i medicinen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 590
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
966
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp