Göda tunn fånghäst? Hur?

TinyWiny

Trådstartare
Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler omvandlades till fett.
Han var i mycket god kondition när han skadade sig, förmodligen trampat snett i hagen i slutet av november. Han fick stå på boxvila i en vecka och sedan hagvila i fyra veckor. När han skulle börja skrittas uppsuttet kändes han inte helt okej. Han fick några veckors vila till och började helt plötsligt se stel ut en morgon. Min första tanke var att han blivit kall och blivit stel därför, han var ju ändå 17 år då. På eftermiddagen skulle hovslagaren komma och när jag tog in dem såg han ganska okej ut och jag tänkte att han har väl rört sig så stelheten har minskat. När hovslagaren kommer en timme senare går han med dubbelslag och har fyllt i nacken. Ingen värme i hovarna vilket han inte fick någon gång under tiden han var sjuk.
Vi tar av skorna, verkar tån kort och han ställs på tjock spånbädd. Veterinären skriver ut metacam i tio dagar. Det vill inte vända riktigt så han får en kur till. Jag slutar helt med den ursköljda betforen och det vänder på en gång då. Han får stå på boxvila i drygt fyra veckor innan han är helt ohalt även utan medicin och han får komma ut i liten hage.
Han får då banta som sagt men när han är lagom och jag börjar höja maten, han gick vid bantningen på ca 6 kg hö + 2kg halm och när han var "klar" höjde jag sakta men så fort jag kommit upp i 8 kg så började fettdepåerna nedanför manken att fyllas i igen så 7 kg gick han på länge. Han gick ned de 100 kg på ca 8-9 månader. Nu i våras började han helt plötslig tappa och nu ser han hemsk ut. Nu går han på gräs med munkorg ungefär 4-5 timmar varannan dag, går han varje dag så blir han varm i hovarna. Han får 9 kg hö och ca 1 kg lucern, 2,5 dl linfrökaka och 2 dl soja och mineraler. Han vägde alltså ca 400 kg när han gått ned och var lagom och nu gissar jag att han har gått ned ca 50 kg till. Han är verkligen bara skinn och ben :(
Hur gör jag? Vad gör jag? Veterinären kommer på torsdag och kollar upp så att det inte är något annat fel på honom.
Maskanalysen visar 0 epg
Höanalysen är:
per kg foder
Torrsubstans (ts) 83 %
Råprotein (RP) 66 gram
Smältbart råprotein 36 gram
Omsättningsbar energi 7,2 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,1 Kvot
Kalcium (Ca)2,2 gram
Fosfor (P) 1,1 gram
Magnesium (Mg) 1,0 gram
Kalium (K) 6,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,1 Kvot
Socker (WSC) 73 gram

Hur ska jag kunna göda honom försiktigt utan att han fyller i depåerna igen? Han har fortfarande pyttelite depåer nedanför manken, stora som en handflata ungefär och två-tre cm tjocka. Han är alltså IR. Han skrittas i dagsläget ca 30 minuter 4 gånger i veckan men har innan stått hela sommaren, sedan mitten på juni pga att jag varit så sjuk.

Hjälp :(
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Spontant svar - är der bara IR som är problemet? Har ni kollat något på cushings? Så här mittinatten har jag för mig att fettdepåerna är vanligare just vid cushings och då krävs nog lite mer specialbehandling. Jag är långt ifrån insatt i detta, så dubbelkolla gärna det jag skrivit.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Fettdepåer förekommer vid "bara" IR också men det är väl just det om det ev. kan vara något annat som spökar också som jag vill kolla upp med veterinären. Hästen gick ju ifrån relativt svårfödd, ca dubbla behovet mot normalfödd, till lättfödd när han blev IR och frågan är om det kan ha svängt igen?
Det jag glömde skriva förut är att hästen mår så bra i övrigt vilket förbryllar mig ännu mer. Han leker i hagen vilket det tog drygt ett år efter fånganfallet innan han gjorde, öronen är alltid framåt, han vill vara med, han gnäggar åt mig och det syns på hela honom att livet är bra. Han går på med långa kliv när vi är ute och skrittar och frustar och mår gott. Hovslagaren är nöjd med hans hovar och de växer inte fortare längre utan har en helt normal takt.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Fettdepåer förekommer vid "bara" IR också men det är väl just det om det ev. kan vara något annat som spökar också som jag vill kolla upp med veterinären. Hästen gick ju ifrån relativt svårfödd, ca dubbla behovet mot normalfödd, till lättfödd när han blev IR och frågan är om det kan ha svängt igen?
Det jag glömde skriva förut är att hästen mår så bra i övrigt vilket förbryllar mig ännu mer. Han leker i hagen vilket det tog drygt ett år efter fånganfallet innan han gjorde, öronen är alltid framåt, han vill vara med, han gnäggar åt mig och det syns på hela honom att livet är bra. Han går på med långa kliv när vi är ute och skrittar och frustar och mår gott. Hovslagaren är nöjd med hans hovar och de växer inte fortare längre utan har en helt normal takt.

Jag tror också att det kan vara bra att testa för Cushing (men det behöver naturligtvis inte vara det han har).
Men jag har förstått det som /märkt på häst och människa att insulinkänsligheten blir bättre ju smalare de blir, dvs IR minskar. Men tror också att det kan vara så att de måste tappa fettdepåerna innan IR försvinner helt. En Cushing häst blir ju IR pga höga kortisolhalter i blodet och om det nu är det den har så bör den nog medicineras för att bli bättre.

Har den inga andra symptom på cushing, fäller inte pälsen som den ska, kissar mkt?

Jag har nog förstått det som att C är en ganska ovanlig sjukdom. Men diskutera med veterinären om de kan testa och när man kan ta ett sådant test. För några år sedan var det inte så lämpligt att göra det på hösten. Men de kanske har förbättrat analysmetoderna.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Nu vet jag fortfarande inte EXAKT vad som var fel på min shettis för 3 år sedan när hon fick fång. Men hon var mager, hade konstiga bulor ovanför ögon och näsborrar, samt mådde allmänt dåligt. Fånganfallet vände inte förrän vi började ge urlakat hö, och det äter hon än idag. Jag började också ge Happy Hoof i samma veva, och det har fungerat mycket bra för henne. Det var vår veterinär på kliniken som rekommenderade att jag skulle testa, för hon hade ytterligare en patient (en äldre fånghäst) som behövde gå upp i vikt och som hade blivit väldigt fin på Happy Hoof. I början fick hon 1 kg, men nu har hon länge fått 0,5 kg/dag + ca 3,5 kg urlakat hö. Hon är fortfarande smal, men absolut inte mager. Inga konstiga bulor, och hon är pigg och glad :).

Jag vet att Happy Hoof har diskuterats på foderforumet, och jag är själv väldigt skeptisk till diverse foderblandningar och tillskott, men fodret har varit perfekt för oss...
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Han fäller precis som han ska. Han börjar lite efter min andra häst och slutar lite före henne precis som han har gjort alla de snart sex åren vi har ägt honom. Han fäller alltså fortfarande lite snabbare än den andra hästen som är frisk. Inga andra symptom mer än att han tappar hull. Fin glänsande päls och samma fina långa man och en livsgnista som verkligen inte går av för hackor. Det enda jag har märkt är att han har blivit lite mjällig om det kan ha med saken att göra?
Trots att jag har höjt maten så mycket så fortsätter han tappa. Vi pratar alltså om höftben som sticker ut :( Han är ett vandrande skelett med skinn överdraget :(
Det är fruktansvärt och jag är livrädd för att jag snart blir anmäld och därför tror jag att det kommer kännas bättre bara veterinären har varit här så att hon är med på tåget så att säga. Då jag litar på hennes kompetens (hon är hästveterinär) så litar jag på att hon tar till det som behövs i form av prover och ev. mediciner.
Jag menar, inte ens innan fången behövde han så mycket på sommaren. Då klarade han sig på magert naturbete och blev ändå fet.
Idag när de regnar här och är 14 grader varmt så är det ju täcke med tunnt fleecefoder på för annars fryser han så att han skakar. Han har ju inget underhudsfett alls kvar men ändå de förbannade depåerna :(
Han började tappa någon gång i slutet på juni och när han väl börjar tappa så går det fort. Så har det visserligen alltid varit. Han var innan fången den typen av häst som behövde ordentligt hull på hösten för att inte falla ur på vintern trots att han vintertid när det var minus 5 och kallare gick på ca 80 Mj som underhåll. Nu räknar jag på att han äter ca 75 Mj i underhåll + betet några timmar varannan dag. Tidigare, innan han började tappa, alltså i våras och på försommaren, klarade han sig på ca 50 Mj utan bete. Frågan är ju hur mycket mer jag vågar höja utan att riskera ett nytt anfall. Jag är livrädd för att ett nytt anfall innebär att han inte klarar sig. Hovslagaren sa i efterhand att han trodde inte att han skulle klara det första anfallet eftersom han var så dålig då innan jag tog bort den sköljda betforen.
 
Senast ändrad:
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Happy Hoof vågar jag faktiskt inte testa. Dels för vitlöken men också för sockret. Han klarar ju inte ens ursköljd betfor så jag tror inte att han klarar det sockret som är tillsatt i Happy Hoof.
Eftersom sockret är på 7,3% så borde det inte vara några problem så att jag skulle behöva laka ur hö´t också.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

har du röntgat honom efter han blev frisk ? med tanke på hovbensrotationen.
ibland undrar jag om man blivit fixerad vid fettdepåerna .... undras om hösilage är boven ???för 15 år sedan ca. när hästarna endast fick hö o kraftfoder fanns inte ens problemet (fång fanns färstås ) ??
jag hade en fånghäst , köpte ett fint hö med hög proteinhalt och lite energi i , han har aldrig varit så fin som den vintern.
usch så jobbigt med alla frågetecken , jag kan inte hjälpa dig , har själv massor med frågor utan svar angående fång.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Nej han är inte röntgad eftersom han inte går att lasta.

Just våra hästar har inte gått på ensilage utan fått vanligt hö så för våran del är inte det boven. De har heller aldrig fått speciellt mycket kraftfoder utan de har fått soja när det har behövts för att höja proteinet så det är inte heller boven. För våran del så är hästen trots allt till åren och precis som människor kan de få problem då.
Jag tror att hästar var IR förr också men att man inte hade kunskapen då. Jag minns en häst ifrån när jag var liten för typ 30 år sedan och jag minns hästens enorma depåer i mankammen och nedanför manken. Den hade också hjärtrumpa trots att den bara gick i hagen. Då visste jag ju inte vad det innebar. Den hade upprepade fånganfall men inget gjordes åt det.

(Innan någon säger att det går att lasta alla hästar så kan jag bara säga att nej, det går inte. Vi har haft experter här för att få hjälp med lastningen och det senaste försöket slutade med veterinär eftersom han kastade sig så att han skadade sig. Jag köpte till och med en ny transport för att det skulle gå lättare men det hjälpte inte heller. Jag försöker inte igen utan skulle något så illa inträffa att han absolut måste köras till klinik så får jag antingen ringa djurambulans och prova att få in honom där eller så kan djurambulansföraren här avliva på plats om det skulle bli så illa att det behövs. Han fick därför vila längre efter fånganfallet eftersom vi inte visste hur hovarna såg ut och eftersom han enbart används som medföljande sällskap när jag rider min handikapphäst så utsätts han inte för någon hård ridning nu heller.)
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag förstår att det är jättejobbigt.
Olja kan ju vara ett alternativ om man är rädd för socker.
Sedan såg jag att du har riktigt lågt sockervärde i höet, det är ju bra! Om han ändå inte kan äta så mkt hö utan att reagera kan det naturligtvis vara ngt fel på analysen. Jag har ingen aning om hur pass noggranna dessa analyser är. Det kan ju också vara så att balarna ändå trots allt kan vara olika.

Ett annat alternativ kan ju vara att din häst inte tål de fodermedel som han får, ex lusernet eller sojan. Jag tillhör definitivt inte de som är negativa till lusern eller soja utan anser att det är jättebra foder speciellt till fånghästar. Min fånghäst levde ju på lusern, får fortfarande lusern och soja. Men det kan ju vara så att din häst inte tål ngt av dem av ngn anledning. Jag ser inte riktigt ngt samband i hur mkt din häst har fått av dessa och om det finns ngn koppling till hur han har reagerat.

Sedan kan det ju vara så som ngn annan skrev att hovbenet inte är på rätt plats i hoven och att det gör honom extra känslig, tänker mig som att reaktionen han får, varma hovar då blir ngn blandning mellan foder och belastningsfång. OBS detta sista är bara en ren spekulation från min sida. Finns det inte mobil röntgen? Det är visserligen vad jag förstår svårare att röntga utan en bra plats.

Till sist så kan det ju vara ngt helt annat med din häst. Jag kan inte tillräckligt mkt om andra tänkbara sjukdomar (kan bara en hel del om fång) så jag vill inte ens gissa.

Men allt beror ju inte på ett fånganfall även om det är svårt att tro det när man har en fånghäst. (Jag tror att allt min ponny råkar ut för är ett nytt fånganfall. Men när tex hennes öga blev lite infekterat så fick jag faktiskt inse att det inte var ngt nytt anfall :)).

Hoppas det går bra med din häst och att du får ngt bra besked av veterinären.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

I linfrö finns Omega 6 som kan göra en EMS-häst känsligare för socker enkelt förklarat. Jag hade även tagit bort sojan då många EMS-hästar inte tål det enligt min erfarenhet. Kolla efter lucern utan melass och sojaolja.

Sen hade jag sköljt höet och ökat mängden.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Hur gör jag? Vad gör jag? Veterinären kommer på torsdag och kollar upp så att det inte är något annat fel på honom.

Är din veterinär bra på tänder? Även om hästen ser ut att ha bra tänder så förändras vinkeln på tuggytorna med åren vilket gör att tuggningen blir mindre effektiv. Prova att ge något mer lättuggat foder. Det kan göra underverk.

Det kan också vara så att mikrofloran i grovtarmen behöver stimuleras antingen med pro- eller prebiotika.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket av sockret som man kan skölja bort i betfor. Hur noga sköljde du betforn? Kan du få tag på annan betfiber utan melass?

Något annat som kan fungera är sojaskal. Vet dock inte om det går att få tag på i Sverige.

Ditt hö har ju låg sockerhalt och om stärkelsehalten inte är hög (finns det klöver i höet?) så borde du kunna fodra med detta förutsatt att han kan tugga normalt och att tillgången på mikroorganismer i grovtarmen är god.

Det verkar som om IR inte är under kontroll hos din häst, dvs. han har en pågående inflammation. Uppbyggnad av fettdepåer tyder på detta. Du bör gå igenom foderstaten noga för att hitta problemet. Här är några saker du bör titta på:

1) Magnesiumhalten i foderstaten. Han bör ha minst 50% mer än minimibehovet av magnesium och kvoten Ca:Mg bör vara ca. 1,5.
2) Har du koll på järnhalten i foderstaten? Ett överskott av järn i kroppen är inflammationdrivande.
3) Ge tillskott av omega-3 fettsyror, antingen linfröolja eller mald linfrö. Ge absolut inte olja som innehåller mer omega-6 än omega-3. Omega-6 fettsyror är inflammationsdrivande.
4) Ge tillräckligt med antioxidanter, t.ex. selen och E-vitamin.

Beträffande Cushings syndrom så kan din häst ha denna sjukdom även om han inte har alla symtomer. Han kan ha en tidig form av Cushings. Problemet är att man i Sverige inte gärna vill göra ett ACTH-test. Du kan diskutera saken med din veterinär. Däremot bör du absolut be din veterinär att ta ett blodprov och kolla glukos- och insulinvärden.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Är han avmaskad? Kollad även för blodmask? Är tänderna kollade?
Det går även att ta ut en mobilröntgen, om han är svårlastad. Då kan du kolla hovarna och se en ev. rotation. Det kostar ju mer, och det är väl inte alla veterinärer som har möjligheten att komma ut med en, men det finns. Prata med veterinären som kommer ut ang. det om du ändå vill kolla hovarna.

Du kan även lägga på täcke, så går inte all energi åt till att hålla värmen. Den energi kan istället bli fett, som han ju behöver.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Instämmer med övriga som säger att det skulle vara värdefullt att röntga hovarna! Försök hitta någon som kommer ut och röntgar.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Håller med bettysmatte, ring klinikerna i närheten och fråga efter dom med portabel röntgen. Det gjorde vi och det visade sig att vi hade 2 stycken i närheten :eek:. Jättebra och nu tar vi hit dom mer och mer.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Men får han inte ganska lite hö? :) Kanske skulle gå att öka på det? Olja som någon föreslog. Kanske byta ut en del hö mot lucern?

Bra att du kontaktat vet och lycka till!
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

På vilket sätt menar ni att der skulle hjälpa hästens hull om man röntgar hovarna? Min uppfattning, som jag har från utbildning, praktik och sen egen erfarenhet, är att röntgen av fånghovar i många fall är helt onödigt. Jag har för mig att det finns stöd för detta även från forskarhåll... Om man studerar hästen när den går kan man (erfaren hovslagare) med blotta ögat oftast göra en ganska bra avgöra hovbenets läge - ser det ut som att hästen går på högklackat (dubbelslående steg, trakten först) så här den högst sannolikt hovbensrotation. Om hovis verkar hoven så att det dubbelslående setet försvinner är man troligen nära sanningen om hovbenets nya läge. Är det dessutom länge sedan (> 1 år) hästen hade fång och hoven korrekt verkad sen dess, så syns förmodligen inget alls av någon rotation.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag förstår att det är jättejobbigt.
Olja kan ju vara ett alternativ om man är rädd för socker.
Sedan såg jag att du har riktigt lågt sockervärde i höet, det är ju bra! Om han ändå inte kan äta så mkt hö utan att reagera kan det naturligtvis vara ngt fel på analysen. Jag har ingen aning om hur pass noggranna dessa analyser är. Det kan ju också vara så att balarna ändå trots allt kan vara olika.

Ett annat alternativ kan ju vara att din häst inte tål de fodermedel som han får, ex lusernet eller sojan. Jag tillhör definitivt inte de som är negativa till lusern eller soja utan anser att det är jättebra foder speciellt till fånghästar. Min fånghäst levde ju på lusern, får fortfarande lusern och soja. Men det kan ju vara så att din häst inte tål ngt av dem av ngn anledning. Jag ser inte riktigt ngt samband i hur mkt din häst har fått av dessa och om det finns ngn koppling till hur han har reagerat.

Sedan kan det ju vara så som ngn annan skrev att hovbenet inte är på rätt plats i hoven och att det gör honom extra känslig, tänker mig som att reaktionen han får, varma hovar då blir ngn blandning mellan foder och belastningsfång. OBS detta sista är bara en ren spekulation från min sida. Finns det inte mobil röntgen? Det är visserligen vad jag förstår svårare att röntga utan en bra plats.

Till sist så kan det ju vara ngt helt annat med din häst. Jag kan inte tillräckligt mkt om andra tänkbara sjukdomar (kan bara en hel del om fång) så jag vill inte ens gissa.

Men allt beror ju inte på ett fånganfall även om det är svårt att tro det när man har en fånghäst. (Jag tror att allt min ponny råkar ut för är ett nytt fånganfall. Men när tex hennes öga blev lite infekterat så fick jag faktiskt inse att det inte var ngt nytt anfall :)).

Hoppas det går bra med din häst och att du får ngt bra besked av veterinären.

Olja kan kanske vara ett alternativ. Jag var osäker på om det var okej att ge en fånghäst eller inte.
Vad gäller hö´t så äter han helt enkelt inte mer. Jag ställde in dem idag när det öste ned som värst för att testa hur mycket han åt och han lämnade ca ett halv kg när han fick fyra kg och sex timmar på sig att äta.

Soja har han ätit länge, även innan han fick fång så det skulle förvåna mig mycket om han inte skulle tåla det för då borde han ju ha visat något innan. Lucernet har jag börjat med för fjorton dagar sedan när jag fick analysen på hö´t så det borde ju inte heller vara boven.

Med varma hovar menar jag att han får lite ökad värme precis i kronranden på insidan av ena framhoven vilket går bort till nästa morgon. Han är alltså inte varm i hela hovarna och enbart då han fått äta gräs flera dagar i rad och för många timmar en dag. Det blev ett missförstånd mellan mig och min sambo så han kom hem senare än vad jag trodde. Jag kan inte hämta ned hästarna själv ifrån hagen med gräs utan det var det min sambo skulle göra och när han kom hem hade hästarna gått där i åtta timmar istället för fem och därför känner jag nu att jag hellre tar det säkra före det osäkra och bara låter dem gå där varannan dag för att inte riskera något.

Jag ska kolla upp detta med mobil röntgen igen. När han fick anfallet fanns ingen men det kan ju ha köpts in under tiden som har förflutit sedan dess.

Jovisst kan det vara något annat, frågan är ju bara vad?
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Är din veterinär bra på tänder? Även om hästen ser ut att ha bra tänder så förändras vinkeln på tuggytorna med åren vilket gör att tuggningen blir mindre effektiv. Prova att ge något mer lättuggat foder. Det kan göra underverk.

Ja hon är bra på tänder, riktigt duktig och hon ska kolla tänderna på torsdag med. Han har tidigare haft mycket fina tänder men det kan ju ändras fort. Särskilt på en såpass gammal häst.

Det kan också vara så att mikrofloran i grovtarmen behöver stimuleras antingen med pro- eller prebiotika.
Han får ett paket bakjäst om dagen och har fått i många år.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket av sockret som man kan skölja bort i betfor. Hur noga sköljde du betforn? Kan du få tag på annan betfiber utan melass?

Jag vill faktiskt inte prova utan socker för så mycket som jag sköljde så fanns det inget socker kvar och det enda jag hade ändrat i hans foderstat när han fick fång var att jag hade höjt betforn så det riskerar jag inte att testa.

Något annat som kan fungera är sojaskal. Vet dock inte om det går att få tag på i Sverige.

Ditt hö har ju låg sockerhalt och om stärkelsehalten inte är hög (finns det klöver i höet?) så borde du kunna fodra med detta förutsatt att han kan tugga normalt och att tillgången på mikroorganismer i grovtarmen är god.

Inget klöver i hö´t. Eftersom min andra häst inte tål klöver special beställer jag med enbart timotej och inget klöver alls.

Det verkar som om IR inte är under kontroll hos din häst, dvs. han har en pågående inflammation. Uppbyggnad av fettdepåer tyder på detta. Du bör gå igenom foderstaten noga för att hitta problemet. Här är några saker du bör titta på:

Fettdepåerna har inte byggts på nu när han har tappat men de har heller inte försvunnit som man hade kunnat förvänta sig.

1) Magnesiumhalten i foderstaten. Han bör ha minst 50% mer än minimibehovet av magnesium och kvoten Ca:Mg bör vara ca. 1,5.
2) Har du koll på järnhalten i foderstaten? Ett överskott av järn i kroppen är inflammationdrivande.
3) Ge tillskott av omega-3 fettsyror, antingen linfröolja eller mald linfrö. Ge absolut inte olja som innehåller mer omega-6 än omega-3. Omega-6 fettsyror är inflammationsdrivande.
4) Ge tillräckligt med antioxidanter, t.ex. selen och E-vitamin.

Ska kolla upp magnesiumet. Nej jag har inte koll på järnet. Har ingen analys på järnet men ska kolla övrigt foder. Jag ger ju linfrökaka, är det inte omega 3 i det? Han får tillräckligt med selen och e-vitamin.

Beträffande Cushings syndrom så kan din häst ha denna sjukdom även om han inte har alla symtomer. Han kan ha en tidig form av Cushings. Problemet är att man i Sverige inte gärna vill göra ett ACTH-test. Du kan diskutera saken med din veterinär. Däremot bör du absolut be din veterinär att ta ett blodprov och kolla glukos- och insulinvärden.

Vad är ACTH-test och varför vill man inte göra det? Jag ska be veterinären ta de andra proverna.


(Övriga svar fetat i texten)
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Men får han inte ganska lite hö? :) Kanske skulle gå att öka på det? Olja som någon föreslog. Kanske byta ut en del hö mot lucern?

Bra att du kontaktat vet och lycka till!

Lite hö? Han får 12 kg och det är vad han äter. Han är bara 153 cm hög, alltså nästan ponny så det är ingen stor häst vi pratar om. Byter ut hö mot lucern gör jag inte men däremot har jag lagt till lucern. Det finns ingen andledning att byta ut för det handlar om så få Mj.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp