Bukefalos 28 år!

Gömmer mig under täcket

Det är typ det jag orkar göra efter jobbet. Idag har jag inte ens orkat sätta igång vedspisen. Och jag har inte orkat duscha sedan i måndags.

Min rygg är i alla fall bättre nu och jag har bara lite ont. Jag har ju fått köra mycket med ryggblåsen igår och idag. Det är tungt men belastar inte ländryggen. Konstigt nog har jag inte fått träningsvärk av ryggblåsen.

Nu väntar jag på att få somna för natten. Tills dess ligger jag under täcket och kurar. Lite trist när man inte orkar ha ett liv utanför jobbet.
 
Senast ändrad:

Det finns många bra riktigt korta yoga pass 👍
Och fem minuter räcker långt, det gör skillnad.

Här är ett exempel:
Jag ser inte exemplet

Fast även 5 minuter kan vara en utmaning att få till. Jag behöver liksom draghjälp till allt. Klarar ju inte ens av att borsta tänderna på egen hand.
 
Jag ser inte exemplet

Fast även 5 minuter kan vara en utmaning att få till. Jag behöver liksom draghjälp till allt. Klarar ju inte ens av att borsta tänderna på egen hand.

Läste kanske slarvigt, trodde du sökte snabbare/enklare alternativ än att träna och eftersom jag själv är en typisk ”fem minuter yoga tränare” tänkte jag tipsa :)
Utmaningar ska man vara motiverad för att göra så känner du så skulle jag strunta i det. Finns ingen anledning att göra saker man inte vill/orkar/måste och stämmer inte passet in på de tre kriterierna så är det bara att kasta det över axeln och strunta i det.
 
Men du behöver ju inte göra alla? Välj ut ett par som du tycker verkar bra/genomförbara, så handlar det väl om sisådär 10 minuter per gång, tänker jag. Inklusive att plocka fram en yogamatta.
Jag klarar inte 10 minuter på egen hand. Jag behöver draghjälp.
 
Jag klarar inte 10 minuter på egen hand. Jag behöver draghjälp.
Hmm... I någon mån MÅSTE du nog kunna klara att göra några få övningar/dag på egen hand. Så blir det ju även om du går till sjukgymnast. De kommer att ge dig övningar som du ska genomföra hemma mellan gångerna som ni träffas. Måste draghjälpen vara en fysisk person som är med dig, eller finns det något annat som kan fungera som draghjälp?
 
Hmm... I någon mån MÅSTE du nog kunna klara att göra några få övningar/dag på egen hand. Så blir det ju även om du går till sjukgymnast. De kommer att ge dig övningar som du ska genomföra hemma mellan gångerna som ni träffas. Måste draghjälpen vara en fysisk person som är med dig, eller finns det något annat som kan fungera som draghjälp?
Jag kan inte komma på något annat som skulle kunna funka. Men att göra ett set med övningar 3-5 gånger per dag kommer aldrig att funka.
 
Var tvungen att gå in och läsa i vår personalhandbok. Hos oss är det alla anställda, till och med timanställda. Och summan är upp till 1200 kr/år så jag antar att man får ett mindre belopp om man inte är anställd ett helt år.

Här är ett svar från lawline:

https://lawline.se/answers/friskvardsbidrag-till-personer-med-tidsbegransad-anstallning

Där står att arbetsgivaren väljer själv om de vill betala ut friskvårdsbidrag eller inte. Om man väljer att göra det får man inte begränsa det till viss anställingsformer utan då ska den ges till alla anställda.
 
Jag kan inte komma på något annat som skulle kunna funka. Men att göra ett set med övningar 3-5 gånger per dag kommer aldrig att funka.

Då finns ingen mening med att gå till sjukgymnasten tyvärr. Hen kommer att ge dig övningar du ska göra hemma med viss regelbundenhet mellan era inplanerade besök.
 
Gör yoga på gymmet så får du draghjälp av den andra som gymar. Behöver inte vara varje dag utan 1 till 2 gånger i veckan är bättre än ingen gång.
Precis vad jag tänkte föreslå också. :) Även eventuella övningar från en sjukgymnast går ju att utföra där.

@Wille Om du snackar med arbetskamraterna kanske det är någon som vill haka på att göra stretch och liknande fem minuter på lunchen eller fikat när/om ni jobbar ihop? Nästan alla stillaittande jobb jag haft har haft små grupper som en eller två gånger om dagen gör ett par övningar ihop - ett fysiskt jobb behöver inte vara annorlunda.
 
Precis vad jag tänkte föreslå också. :) Även eventuella övningar från en sjukgymnast går ju att utföra där.

@Wille Om du snackar med arbetskamraterna kanske det är någon som vill haka på att göra stretch och liknande fem minuter på lunchen eller fikat när/om ni jobbar ihop? Nästan alla stillaittande jobb jag haft har haft små grupper som en eller två gånger om dagen gör ett par övningar ihop - ett fysiskt jobb behöver inte vara annorlunda.
Min avdelning stretchar varje dag 5-15 min beroende på dag och hur mycket tid vi har. Ibland dyker det in fler från andra avdelningar. HR tycker det är så bra att vi får göra det utöver vår friskvårdstimme.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 155
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 676
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna lura mig själv att börja träna för det behöver jag verkligen. På jobbet har vi ett gym och min kollega...
2
Svar
24
· Visningar
2 180
Senast: Lillo
·
  • Artikel
Dagbok Nu är det bara söndagen kvar och sen börjar allvaret. Jag känner att jag inte alls har hunnit med vad jag hade tänkt mig innan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 299
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp