Bukefalos 28 år!

Gör inget åt låg takhöjd i stallet – riskerar böter

Trots upprepade anmärkningar har inget gjorts för att åtgärda den låga takhöjden i stallet. Dessutom trotsar hästägaren tidigare förbud mot att ha hästar i stallet. Händer det inget till nästa kontrolltillfälle riskerar hästägaren nu böter på 20 000 kronor.
 
Trots upprepade anmärkningar har inget gjorts för att åtgärda den låga takhöjden i stallet. Dessutom trotsar hästägaren tidigare förbud mot att ha hästar i stallet. Händer det inget till nästa kontrolltillfälle riskerar hästägaren nu böter på 20 000 kronor.
Vad händer sedan? 20 000 är nog billigare än att åtgärda ett sådant problem, om det är priset liksom...
 
Vore ju intressant att veta mer om omständigheterna. Är det 2,10 i hela stallet eller är det en balk i ena hörnet där hästarna aldrig är? Kan vara så himla petigt med sånt där. Säger inte att det är dåligt men det är en viss skillnad på takhöjd i boxarna eller takhöjd i 10cm2 i ena hörnet av boxen.
 
Vore ju intressant att veta mer om omständigheterna. Är det 2,10 i hela stallet eller är det en balk i ena hörnet där hästarna aldrig är? Kan vara så himla petigt med sånt där. Säger inte att det är dåligt men det är en viss skillnad på takhöjd i boxarna eller takhöjd i 10cm2 i ena hörnet av boxen.
Men det är stor skillnad på 2,10 och 2,60 så det rör sig inte om något på marginalen. Det vore en lustig byggnad med bjälkar som hänger ner minst en halvmeter och som ändå räknas som del av taket
 
Men det är stor skillnad på 2,10 och 2,60 så det rör sig inte om något på marginalen. Det vore en lustig byggnad med bjälkar som hänger ner minst en halvmeter och som ändå räknas som del av taket
Man mäter från bädden hästen står på till lägsta del av taket, dvs bjälke om det är den som är lägst. Saxat från jordbruksverket "Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå"
 
Man mäter från bädden hästen står på till lägsta del av taket, dvs bjälke om det är den som är lägst. Saxat från jordbruksverket "Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå"
Men om den bjälken som sabbar takhöjden är i ett hörn där hästarna inte är (dvs inte spelar roll) så borde det gå att bygga in den eller anpassa inredningen så att ev bjälkar hamnar där t.ex. väggar är. Det är inte så att de kollar takhöjd i sadelkammare, att inga väggar är extra tjocka eller att det verkligen är full takhöjd där garderoberna med utrustning står eller foderförvaras. Det handlar om utrymmet där hästarna är. Är det bara marginella brister i ett annars bra utrymme finns det vägar runt. (Det verkar som att reglerna bara gäller de utrymmen där hästarna är)

Och även enstaka bjälkar så låga som 2.10 (dvs inte standardhöjd i tak i en lägenhet) är ingen höjdare i ett stall med stora hästar
 
Enligt SVJFS 2019:17 §16 kan avvikelser tillåtas om välfärden inte äventyras - så det handlar inte om lagstiftning som måste tolkas strängt. §15 i samma föreskrift talar också för att avvikelser i ett hörn inte påverkar.
 
Man mäter från bädden hästen står på till lägsta del av taket, dvs bjälke om det är den som är lägst. Saxat från jordbruksverket "Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå"
Fast så är det inte alltid iallafall, i ett stall jag stod i så var stallgången för hög, boxarna var nedsänkta och takhöjden dög där men stallet fick ändå stänga pga att taket var för lågt i stallgången. Så det spelade ingen roll att boxarna var okej.
Dom påstod att luften blev dålig pga att det var för låg takhöjd i stallgången.
 
Fast så är det inte alltid iallafall, i ett stall jag stod i så var stallgången för hög, boxarna var nedsänkta och takhöjden dög där men stallet fick ändå stänga pga att taket var för lågt i stallgången. Så det spelade ingen roll att boxarna var okej.
Dom påstod att luften blev dålig pga att det var för låg takhöjd i stallgången.

När hände det här? Tänker att föreskrifter har ändrats :)
 
Jag tycker länsstyrelsen borde fokusera på att kontrollera stora djurhållare istället för att jaga små där fokus borde vara konditionen på djuren, mår de bra är det tillräckligt.
 
Tror det var runt 2012..
sen dess har det kommit nya föreskrifter
idag ska man se mer till helheten och det är numera (äntligen) tillåtet att ha lägre takhöjd till småponnyer, vilket innebär att jag nu skulle kunna bygga boxar till shetlandsponnyer i min ladugård där det som lägst är lägre än 2 meter, mellan balkarna... (det var grisar i ladugården innan vi flyttade hit, det har varit förvaringsutrymme för annat skrot sen dess...)

Jag är lite förundrad över att flera som svarat här försöker försvara hästägaren som vill ha en stor häst i ett stall med alldeles för låg takhöjd. Det är ju inte några enstaka centimeter det handlar om utan faktiskt så att hästen står med öronen i taket om den lyfter huvudet. Oavsett om man ska se till helheten som nu eller vara mer millimeterpetig som tidigare, så är det ju alldeles för låg takhöjd till en såpass stor häst.
 
Jag ar helt forundrar over att man har lagar som inte foljts under 7-8 ar ... men ar noterat hos myndigheter utan att nagot gjorts.
Det ar helt "amazing" att lagar skapats, kontroller gjorts sedan 8 ar tillbaka dar man konstaterat att lagen bryts ... men ingen gor nagot at det 🤔
 
Enligt SVJFS 2019:17 §16 kan avvikelser tillåtas om välfärden inte äventyras - så det handlar inte om lagstiftning som måste tolkas strängt. §15 i samma föreskrift talar också för att avvikelser i ett hörn inte påverkar.
Men oftast så tolkas det oerhört strängt. När Lst var ute och kontrollerade boxarna jag byggt till mina hästar (förprövat pga stora stallet med 9 platser i) så mätte hon från den kulle av bädden som hästen sparkat upp under natten och i rapporten från besöket står att jag inte får ha större hästar än 1,67 :crazy:. Nu är mina runt 1,5 så det spelar ingen roll men det var verkligen petimeter mätning. Tur jag hade torv då och inte halm. Då hade jag väl max fått ha C- ponny där iom att det ju snabbt byggs upp rätt höga vallar av fluffig halm
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 522
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 015
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp