Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är inte fel tänkt av dig, nej. Jag blir gråtfärdig när jag ser annonser där gamla hästar lämpas ut till helt oviss framtid. Jag har stått inför ett liknande val en gång och då lämnade jag bort unghästen och behöll den äldre...han höll att tävla på lägre nivå. Du känner själv i hjärtat och maggropen vad som är bäst för dig.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den.

Men det är ju just det som TS gör: tar ansvaret för hästen.
Att låta den sluta sina dagar istället för att riskera att den hamnar i fel händer.

Immer
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

När du gör det som är bäst för din häst trots att du själv "spjärnar emot"!

Kicki :)

:bow::bow::bow:

Förstår att det är ett hemskt tungt beslut att fatta, men tycker du tänker helt rätt. Vet inte om jag hade kunnat vara lika stark, men hoppas det iaf...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

En häst är ingen mämmiska en 23 årig häst säljer man inte ,avlivning är det enda rätta beslutet.Sen kan du se på dig sjäv med själrespekt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

orkar inte läsa igenom hela tråden, är så trött så nån kanske redan har föreslagit detta: kan du inte låna ut henne??

annars tycker jag att du resonerar väldigt "rätt" eller vad man ska säga. Svårt att hitta en seriös köpare till en så pass gammal häst
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).


Det är väl det som TS gör nu, tar ansvar för hästen!? Och på vilket vis "avskaffar man sig problemet"!? Har du verkligen läst vad TS skrivit :confused: Varför skulle att hyra ut hästen på foder vara att lösa det på bästa sätt!? Och "bekvämast för en själv"!? Tycker inte att TS verkar tycka att det är särskilt bekvämt att avliva hästen!! Är väl få som tycker att det är ett "bekvämt" val! Dom flesta brukar väl sälja billigt för att "bli av" med hästen och döva sitt samvete med att den "får iaf. leva"! För det är något som jag anser faller under kategorin att "göra det bekvämt för sig"!

Och hurvida en häst är "gammal" beror ju på i vilken situation man sätter det hela. Varför riskera att hästen "vandrar runt" hos olika personer på ålderns höst!? Man har ju få garantier för att den får ett varaktigt hem. Utan att vara fördomsfull, men det är ett f.d. travarsto på 23 år! Är det på det viset man ska löna sin gamla häst!?

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).

Tänk om livet vore så enkelt! För de allra flesta kommer saker att inträffa under livet som man inte kunde förutse för ett år sen, en månad sen eller en timme sen. Jag tycker att trådskaparen tvärtom diskuterar en lösning som absolut inte är bekvämast för henne själv men skonsammast mot hästen. Till trådskaparen: Jag tycker du ska låta henne gå vidare till trapalanda! Min åsikt är att det är tufft för hästar att byta "människa" - och svårare ju äldre dom är. Så foderlösning tycker jag inte heller är ett alternativ. Vet du vad, man klarar det!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker du har sunt tänkande. En gammal häst kan väl få sluta sina dagar med värdigheten i behåll. Det är inte alls säkert att hon skulle hamna hos någon som tar väl hand om henne på åldernas höst, visst hon kan ju hamna hos jättegulliga människor oxå, som bara älskar henne. Men en häst lider inte av att bli avlivad men den kan lida oerhöert om den hamnar hos fel person, o det vet man ju sällan i förväg.
Jag blir ofta förskräckt när folk sätter ut annons på gamla hästar till en symbolisk summa, är det för att de vill att hästen ska få ett bra liv eller mer för att de själva inte vill ta beslutet när det är dags att ta bort den
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tungt men rättvist beslut av dig, tycker jag! Visst, hon är fullt frisk men i det här läget får hon sluta sina dagar hemma o lycklig!;) Säljer du (till det låga pris som du får ut för henne..:crazy:) så riskerar du att hon kommer till ett mindre kärleksfullt hem, blir en vandringspokal eller än värre hamnar på en slakttransport! Tycker du är stark som tar beslutet att ta bort henne hemma!:love:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är inte fel tänkt av dig, nej. Jag blir gråtfärdig när jag ser annonser där gamla hästar lämpas ut till helt oviss framtid. Jag har stått inför ett liknande val en gång och då lämnade jag bort unghästen och behöll den äldre...han höll att tävla på lägre nivå. Du känner själv i hjärtat och maggropen vad som är bäst för dig.
Kan bara instämma i detta. För mig är en ansvarsfull ägare den som ser till att deras gamling får sluta sitt liv lycklig på den plats där den levt tryggt i sina dagar. I vårt stall har vi tagit emot en drös äldre hästar som jag önskat att föregående ägare hade tagit ansvar för.

All heder för TS som tar sitt ansvar! :bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.


Hon tar ju inte bort hästen bara för att den är gammal och för att hon inte tycker att den inte passar längre. Om du läser lite noggrannare så har hon två hästar och kan bara ha kvar EN.

Är bättre att sälja en sån gammal häst billigt till någon och så kanske den får det skit dåligt? Kanske någon som köper och som sedan när hästen inte är pigg, frisk och levnadsglad längre, inte inser det och så får hästen ett dåligt slut i stället. Tycker det är helt rätt av henne att ta bort hästen så den mår bra ända in i slutet! Då behöver hon inte oroa sig hur det är med den hela tiden.

Hade aldrig förlåtit mig själv om jag sålde min häst till någon som den inte hade det bra hos.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*knappen*

Jag håller med, som de flesta andra säger; det är ett tungt beslut, men det snällaste mot hästen.

Man vet aldrig vart hon hamnar om du skulle sälja.

Dessutom så tycker jag att man ska ta bort en häst när den fortfarande mår bra! Vet en häst som var gammal och blind, till slut så jagade de andra hästarna bort den från flocken så att den bröt benet och fick nödslaktas. :eek: Då har man väntat alldeles för länge. Nu menar jag inte att man skulle tagit bort när hästen blev blind för den levde bra och hittade hem till stallet från hagen helt själv då den bott där större delen av sitt liv. Men något borde ha gjorts innan den blev utstött ur flocken.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker du tänker helt rätt. Du tar det fulla ansvaret för din häst och överlåter inte det på någon annan.Om fler gjorde så skulle mycket lidande kunna undvikas,tycker jag.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du tänker helt rätt!! du vet vart din häst hamnar och du slipper fundera på vart hon kom. En stor eloge till dig! Lycka till!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

kl
Kan inte annat än hålla med många före mejj, tycker du är en stark och ärlig djurmänniska som väljer att ta bort hästen istället för att sälja den. Jag har själv en 22årig dam, när hennes tid är över ska hon somna hemma i "sin" hage, skulle ALDRIG kunna sälja henne (hon är iofs född på gården oxå)

Anyway, du förtjänar många:bow::bow::bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker att du tänker helt rätt!:bow:

Tänk om alla kunde tänka som du, istället är det såå många hästar som får vänta med att sluta sina dagar med att vara sjuka och knappt kunna gå...:cry:

Så all heders till dig som tar ett väldigt ANSVARSFULLT beslut:bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle absolut avliva hästen.då vet jag var den är!
Vet precis hur du tänker!
Ska göra exakt samma sak med min häst,den dagen jag ej kan ha henne kvar av någon anledning!
Skulle aldrig kunna sälja min häst,då vi fick henne från Irland,som ett vrak/ök..
Och bara tanken på att sälja henne till någon jag ej vet,nej,det ger mig kalla kårar..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag har nu inte läst igenom hela tråden men tycker du resonerar helt rätt. Alternativet är väll att låna ut henne på foder om du kan hitta ett bra hem åt henne där hon kan stå under en längre tid och där du vet att hon har det bra och kan ha lite koll på henne.

Annars är det bättre att låta henne sluta sina dagar nu i stället, då vet du att hon haft det bra hela tiden in i det sista och du vet att hon slipper att kanske bli "vandringspokal" och bli såld till olika personer, eller hamnar hos någon som inte tar hand om henne ordentligt osv..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nej det är inte ett brott att ta bort en frisk häst. Du har mitt fulla stöd om du väljer det beslutet. Jag hade gjort precis lika själv. Dvs tagit bort hästen hemma, med den fulla insikten att den var just frisk, lycklig och har haft ett bra liv. Jag tycker du är stark som funderar i dessa banor. Fler hästägare skulle resonera som du.

Jag blir ledsen för alla gamla trotjänare som annonseras ut som sällskapshästar till ett "sista lyckligt hem"... Vad finns det för garantier för att det där sista hemmet blir lyckligt? Vad finns det för garantier för att det är hästkunnigt folk som tar emot?

Som ansvarstagande häst/djurägare måste man också kunna ta de obehagliga besluten.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker du gör helt rätt! Ifall jag själv hade varit i samma situation skulle jag göra samma sak. Precis som någon annan skrivit redan; en död häst lider inte. Tycker att det är ett privilegium att få ha döden som "alternativ" och tycker det är synd att det inte är tillåtet med dödshjälp även för människor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp