Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

Det är mer styrka i att ta bort, än att slumpa ut till vem som!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det krävs ett väldigt mod att fatta ett sånt beslut! Det visar också att du tar ansvar och respekterar en älskad vän. Är det egentligen inte sådana liv som människor också vill ha? Älskade, pigga och friska till hög ålder och sen somna in? Några säger att man tagit på sig ett ansvar när man skaffar djur och ska ta hand om dem tills det är dags att avliva. Det är ju det TS gör! Vem har sagt att "dags att avliva" alltid ska infalla när ett djur är slitet och/eller svårt sjukt? När är rätt tillfälle? Jag har sett en hund som ägaren bär ut för att den inte kan gå ut och kissa och sen bär in den igen när den kissat. Är det rätt mot djuret? Mycket svåra beslut att ta, men att det är svårt visar ju samtidigt att man bryr sig!
Kramar och :bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.

Vad jag fattade det som så var inte inte för att hästen börjar bli gammal.
Och jag tror nog att hästen får det bättre om man tar bort den.
Sälja en häst när den är 23? Det tycker jag är överdrivet. då tänker man inte riktigt på hästens bästa om den är fäst vid sin ägare sen helt plötsligt så ska den få flytta när det är hästens sista år. och säljer man hästen så är det en ganska stor risk att den blir dålig och det går väldigt fort när den väl börjar bli dålig!
Så jag tycker inte man ska sälja den. Man ska inte bara tänka på sig själv utan hästens egna bästa oxå!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tusen tack för alla fantastiska svar! :bow:

Jag är nu helt övertygad om att gammeldamen ska få sluta sina dagar i min ägo när den stunden tvingas komma.

Vilka fantastiska människor det finns här på Buke! Tack alla!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

Det är mer styrka i att ta bort, än att slumpa ut till vem som!

de där håller ja absolut inte med om..lät helt galet ju..

----

däremot så att ta bort en gammal häst istället för att sälja har ja lite förståelse för..för de är väldigt svårt att hitta bra hem för gamla hästar även om de finns..så är de väldigt svårt..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du kan lämna henne på livstidsfoder;)
Det gjorde min ridskola med än 25årig.:)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Till TS:
Jag är av den mer hästen är "en kompis läget" (inget mot dej!!) så jag hde sålt tävlingshästen,sparat pengarna och behållt min gamla. Sen hade jag köpt annan häst att tävla med när jag haft möjlighet till detta, eller när den andra gått bort..Mitt samvete hade inte klarat att ta bort en frisk häst.Detta är vad jag gjort..inget ont menat till dej alls!!

MEN jag är ingen tävlingsmänniska,så jag har inte upplevt den biten. och vill man träna/ tävla så är det ju det man ska göra.

Jag måste dock säga att du har rätt i att hellre ta bort henne än att sälja henne, för det finns inget sorgligare än gamla hästar som säljs billigt i annonser..:cry: man vet ju aldrig var dom hamnar..

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nu ska jag säga rakt ut vad jag tycker.

Jag skulle aldrig kunna ta bort en frisk, välmående häst. Fy fan.
Jag tycker det är själviskt. Om hästen nu har betytt så mkt för dig så varför ska den behöva dö för att du ska flytta? :crazy:

Jag har också 2 hästar där den ena är den jag satsar med och den andra min ängel som kommer vara med mig tills döden skiljer oss åt, och då inte genom att jag tar bort henne om hon inte är sjuk. Jag har också flyttat men skulle aldrig kunna göra mig av med henne, fast flera har sagt åt mig att satsa på den som har framtid. :crazy: De fattar ingenting, hon är ju mitt allt, hur kan man då ens tänka tanken att ta bort för att man ska flytta.. Det är ju vidrigt.

Men det är din häst och du gör vad du vill med den.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

ojoj. Jag skulle aldrig ha hjärta att avliva en pigg och glad häst. Det finns så många duktiga och snälla hästmänniskor som säkert mer än gärna skulle ta hand om din häst på bästa möjliga sätt. Om du nu inte vill sälja henne, kan du väl lämna ut henne på foder nära dig, för att sedan kunna åka och hälsa på och se att hon har det bra. Då har du ju ändå "makten" över henne och det är du som fattar viktiga beslut. Om hon är pigg och glad som du säger och rids som vanligt, tycker inte jag att det finns någon orsak att avliva henne...hon kan säkert leva några glada år till!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

Det är mer styrka i att ta bort, än att slumpa ut till vem som!

jag måste hålla med en föregående talare om detta utlåtande. Jag håller absolut inte med om detta resonemang. Nu vet jag inte vad du har haft för fel på dina hästar, men man är inte alltid bäst i världen, även om man många gånger vill tro det. Hästar, och andra djur för den delen också, brukar inte ha några större problem att byta ägare.
Meningen är väl inte att man bara slumpar bort hästen i fråga. Älskar man den nu så mycket får man väl vara noggrann med den nya ägaren/fodervärden och åka och hälsa på den så man ser att allt fungerar. Skulle det dock inte göra det, kan man ju börja fundera på avlivning, men ge för Guds skull - ge hästarna en chans!:crazy:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Om nu hästen är pigg och fräsch, hitta en bra fodervärd! på så sätt har du ändå koll.

Hästen lider inte av att tas bort, i och för sig, men jag tycker nog trots allt inte att det är riktigt rätt att avliva bara för att hästen inte passar in i en liv just nu.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

knapplån

Tycker nog kanske att man kan försöka hitta ett bra hem. Jag har två gamla gubbar, en på snart 33 och en på 27. Den på 33 fick jag när han var cirka 26 och unge mannen på 27 kom i april. Båda två är icke statushästar (en korsningshäst och en övervuxen new forrest). Jag älskar gamla hästar. Tycker att de är fruktansvärt personliga och mysiga. Jag gör allt för att mina gubbar ska få ha det bra och har till och med fått höra av några som känt min äldste länge att så bra har han aldrig haft det.

Men kan man inte garantera att det blir bra så är det bättre att hästen får avsluta sina dagar där den är trygg. Mina gamla män ska ha sitt liv hos mig tills det är slut och jag ska se till att de äter gott och motionerar och får kärlek livet ut.

Givetvis ser jag alltså inte 23 år som någon ålder. För mig är det en ungdom.;)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår varför, men tycker inte du gör rätt. Varför är det så självklart att du skall behålla den yngre hästen? Varför inte överväga att sälja den istället alt lämna bort den på foder tills vidare. Det är inte så svårt att hitta bra hem till unga hästar, men det är själviskt att ta bort den äldre för egen vinnings skull
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

Det är mer styrka i att ta bort, än att slumpa ut till vem som!

Jag tror att det finns någon som kan ta MINST lika bra hand om dina djur som du själv. Hur kan du ens resonera så? Kanske låter fel, men det finns alltid någon som är bättre än en själv.
Visst, jag tänker ibland att det inte är någon annan än jag som har god hand med min häst, men innerst inne vet jag att det inte är sant. Det finns NÅGON som kan det, även om det kanske inte är det enklaste att hitta.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vore det mitt beslut att fatta skulle jag inte ha hjärta att avliva en frisk häst som kan ha många bra år kvar. Jag skulle inte vilja sälja hästen heller för den delen. Som många skrivit tidigare vore väl fodervärd ett bra alternativ? Om du har tur skulle du till och med kunna hitta någon som var villig att vara betalande medryttare/delfodervärd/fodervärd på hästen och ha den kvar i samma stall. Då har du ju fortfarande full koll. Eller varför inte skaffa medryttare/delfodervärd till båda hästarna? Då skulle du ju kunna klara det ekonomiskt!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vore det mitt beslut att fatta skulle jag inte ha hjärta att avliva en frisk häst som kan ha många bra år kvar. Jag skulle inte vilja sälja hästen heller för den delen. Som många skrivit tidigare vore väl fodervärd ett bra alternativ? Om du har tur skulle du till och med kunna hitta någon som var villig att vara betalande medryttare/delfodervärd/fodervärd på hästen och ha den kvar i samma stall. Då har du ju fortfarande full koll. Eller varför inte skaffa medryttare/delfodervärd till båda hästarna? Då skulle du ju kunna klara det ekonomiskt!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

ojdå, det blev visst 2ggr.. REALLY making a point:smirk:.. Ursäkta
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 050
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp