Bukefalos 28 år!

Göra egen svängel eller köpa?

Ireland

Trådstartare
Min inköpta rockard har ingen svängel. Har ni tips på någon prisvärd och enkel att köpa? Eller har ni gjort egna? Ska passa till stor shettis. Om man gör en egen som då inte är svängd utan helt rak, då får man fästa den en bit ut från vagnen? Kom gärna med bilder på hur ni gjort..
 
Min inköpta rockard har ingen svängel. Har ni tips på någon prisvärd och enkel att köpa? Eller har ni gjort egna? Ska passa till stor shettis. Om man gör en egen som då inte är svängd utan helt rak, då får man fästa den en bit ut från vagnen? Kom gärna med bilder på hur ni gjort..
Är man duktigt på att svetsa så är det nog inga problem att slänga ihop en själv. En kompis fick en svängel som en av hennes elever hade gjort. Så det går att göra dom själv, sen vilket alternativ man väljer är upp till var och en. :P

1610012_824707430879538_1600296274_n.jpg
 
Är man duktigt på att svetsa så är det nog inga problem att slänga ihop en själv. En kompis fick en svängel som en av hennes elever hade gjort. Så det går att göra dom själv, sen vilket alternativ man väljer är upp till var och en. :P

1610012_824707430879538_1600296274_n.jpg
En fråga bara, hur fäster man draglinorna på en svängel som ser ut sådär?

Själva modellen ska jag spara och be någon göra åt mig också, till den rockard jag bara använt travsele till innan... Hur bred ska man göra den? Är det vagnens bredd eller ponnyns storlek om avgör det?
 
En fråga bara, hur fäster man draglinorna på en svängel som ser ut sådär?

Själva modellen ska jag spara och be någon göra åt mig också, till den rockard jag bara använt travsele till innan... Hur bred ska man göra den? Är det vagnens bredd eller ponnyns storlek om avgör det?
Jag har för mig draglinorna fästs i dom där yttersta krokarna, men jag har ingen aning om mått osv tyvärr. :S
Jag skulle tippa på att det är ponnyns storlek som avgör, annars blir den jättebred.
 
En fråga bara, hur fäster man draglinorna på en svängel som ser ut sådär?

Själva modellen ska jag spara och be någon göra åt mig också, till den rockard jag bara använt travsele till innan... Hur bred ska man göra den? Är det vagnens bredd eller ponnyns storlek om avgör det?

Som vanligt, en ögla av draglinan som läggs runt svängeln. Pinnarna längst ut är ju för att se till att draglinan inte åker av.
 
Min inköpta rockard har ingen svängel. Har ni tips på någon prisvärd och enkel att köpa? Eller har ni gjort egna? Ska passa till stor shettis. Om man gör en egen som då inte är svängd utan helt rak, då får man fästa den en bit ut från vagnen? Kom gärna med bilder på hur ni gjort..


Jag skulle köpa man kan få tag å svängel för några få 100 lapar under 500 i alla fall har jag sett.
att göra tar tid och är bökigt, man ska ha svets och man ska ha tid och ork.
 
Som vanligt, en ögla av draglinan som läggs runt svängeln. Pinnarna längst ut är ju för att se till att draglinan inte åker av.
haha... :laugh: :rofl:
"som vanligt" skriver du. För mig som är gröngöling inom området körning finns inget "som vanligt". Min rockard har piggar som står upp i ändarna på svängeln, jag fäster draglinorna runt dem (med metallöglans nedre kant runt själva svängeln - både av utrymmesskäl och för att det känns som att de sitter säkrare då).
Min fyrhjuling har en svängel som ser ut som på bilden ovan, men jag har inte haft några draglinor till den selen utan använt grimskaft som jag då knutit fast i öglorna. Har nu köpt draglinor, men insåg att det måste vara på något annat sätt än "trä igen om öglan" eftersom spännena på linorna jag köpte (budget nylon på Börjes) var för stora för att träs igenom öglorna...
 
haha... :laugh: :rofl:
"som vanligt" skriver du. För mig som är gröngöling inom området körning finns inget "som vanligt". Min rockard har piggar som står upp i ändarna på svängeln, jag fäster draglinorna runt dem (med metallöglans nedre kant runt själva svängeln - både av utrymmesskäl och för att det känns som att de sitter säkrare då).
Min fyrhjuling har en svängel som ser ut som på bilden ovan, men jag har inte haft några draglinor till den selen utan använt grimskaft som jag då knutit fast i öglorna. Har nu köpt draglinor, men insåg att det måste vara på något annat sätt än "trä igen om öglan" eftersom spännena på linorna jag köpte (budget nylon på Börjes) var för stora för att träs igenom öglorna...[/QUOT

Helt rätt, något som heter "som vanligt" är en något förhastad slutsats.
Där finns rätt många varanter!
Med länk
Med krok
Med skothake
Med snara i olika varianter
Etc

Det ska gå att släppa enkelt, det ska hålla och funktionen att fördela kraften.
 
haha... :laugh: :rofl:
"som vanligt" skriver du. För mig som är gröngöling inom området körning finns inget "som vanligt". Min rockard har piggar som står upp i ändarna på svängeln, jag fäster draglinorna runt dem (med metallöglans nedre kant runt själva svängeln - både av utrymmesskäl och för att det känns som att de sitter säkrare då).
Min fyrhjuling har en svängel som ser ut som på bilden ovan, men jag har inte haft några draglinor till den selen utan använt grimskaft som jag då knutit fast i öglorna. Har nu köpt draglinor, men insåg att det måste vara på något annat sätt än "trä igen om öglan" eftersom spännena på linorna jag köpte (budget nylon på Börjes) var för stora för att träs igenom öglorna...

Har du spännen på linorna?

De draglinor jag har hemma till bröstselar har alla haft en ring med en flärp i ena änden, ringen lagom för att trä igenom draglinan och på så vis göra en ögla som man drar över svängeln och sen dras den åt när hästen drar (och pinnarna på svängeln håller kvar draglinan på svängeln). Flärpen är fiffig att dra i sen när man vill lossa lite på öglan för att kunna dra loss den från svängeln när man kört klart.

Till russet har vi däremot snabbkoppling på linan fortfarande, det går snabbare att få dit för hon är så otålig, skramligt och inte lika hållbart förstås.
 
En fråga bara, hur fäster man draglinorna på en svängel som ser ut sådär?

Själva modellen ska jag spara och be någon göra åt mig också, till den rockard jag bara använt travsele till innan... Hur bred ska man göra den? Är det vagnens bredd eller ponnyns storlek om avgör det?

Du slår dem runt genom att göra en sånhär ögla på varje.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp