Göra om badrum. Inspiration, tips och råd.

Ciindy

Trådstartare
Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa sak på tur, husets skamfläck, toan/badrummet :yuck:
Idag har vi en ljusbrun golvmatta tillsammans med orange mönstrad tapeter + ett enormt fruktansvärt fult tvättställsskåp. Nu drömmer vi oss bort mot någonting modernt, lättskött och harmoniskt men stöter på problem hela tiden, det finns för mycket fint. Just nu står vi och velar, ska vi lägga på ordentligt med pengar och slänga in klinker, kakel, golvvärme osv. eller ska vi ta en mer budgetvariant där vi faktiskt nöjer oss med våtrumsmatta och tapet? Finns ju otroligt fina våtrumsmattor och tapeter idag och man kan faktiskt få till en lyxig känsla även med det. :)

Drömmen hade självklart varit det förstnämnda, men är det värt det? Vi har mycket annat på huset som vi också hade behövt renovera men som kommer hamna långt bak på listan om vi gör ett lyxigt badrum då den kommer äta upp stora delar av vår husbudget. Ingen av oss har kunskapen att renovera ytskikten i badrummet. däremot kommer vi kunna sköta all VVS själv.

Hjälp mig! Hur tänkte ni kring badrumsrenovering? Hur ser den nyrenoverade toan ut? Har ni ångrat någonting eller är extra nöjd med något? Om ni vill, vad fick ni betala och hur stor toa har ni? Släng gärna in bilder så jag får inspiration i massor :D
 
Har ni planer på att någon gång flytta från huset?
Om inte hade jag kostat på badrummet och gjort det så som vi vill ha det. Annars hade jag ångrat mig och gjort om badrummet och det blir dyrt :angel: Ska ni dessutom bo i huset lång tid har ni lång tid på er att renovera det. Mina päron har renoverat sitt hus i över tio år, exakt så de vill ha det. Det har vart brutalt dyrt men de är inget någon av de ångrat.
 
En bra fråga. Planen är väl att bo här under lång tid i alla fall. Det finns möjligheter till att vi en dag kommer att flytta men då ska det riktiga drömhuset dyka upp och det är väl inte så troligt. ;)
 
En bra fråga. Planen är väl att bo här under lång tid i alla fall. Det finns möjligheter till att vi en dag kommer att flytta men då ska det riktiga drömhuset dyka upp och det är väl inte så troligt. ;)

Gör det då så som ni vill ha det :) Badrum och kök anser jag iallafall får kosta pengar så att det äter upp mycket av de sparade pengarna tycker inte jag är något problem. Sen beror det ju på hur mycket ni sparar per år, vad är nästa grej ni tänkt renovera som är dyrt? Vad uppskattar ni att det kommer kostar och hur lång tid tar det att spara igen de pengarna, vill nu vänta den tiden?
 
Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa sak på tur, husets skamfläck, toan/badrummet :yuck:
Idag har vi en ljusbrun golvmatta tillsammans med orange mönstrad tapeter + ett enormt fruktansvärt fult tvättställsskåp. Nu drömmer vi oss bort mot någonting modernt, lättskött och harmoniskt men stöter på problem hela tiden, det finns för mycket fint. Just nu står vi och velar, ska vi lägga på ordentligt med pengar och slänga in klinker, kakel, golvvärme osv. eller ska vi ta en mer budgetvariant där vi faktiskt nöjer oss med våtrumsmatta och tapet? Finns ju otroligt fina våtrumsmattor och tapeter idag och man kan faktiskt få till en lyxig känsla även med det. :)

Drömmen hade självklart varit det förstnämnda, men är det värt det? Vi har mycket annat på huset som vi också hade behövt renovera men som kommer hamna långt bak på listan om vi gör ett lyxigt badrum då den kommer äta upp stora delar av vår husbudget. Ingen av oss har kunskapen att renovera ytskikten i badrummet. däremot kommer vi kunna sköta all VVS själv.

Hjälp mig! Hur tänkte ni kring badrumsrenovering? Hur ser den nyrenoverade toan ut? Har ni ångrat någonting eller är extra nöjd med något? Om ni vill, vad fick ni betala och hur stor toa har ni? Släng gärna in bilder så jag får inspiration i massor :D
Kakel och klinker eller ja ett modernt o fint badrum höjer värdet mkt på huset. Så ja, defintivt kakel och klinker. Badkar, stort handfat o praktiska förvaringar!
 
Har i somras renoverat ett gammalt badrum i huset. Det var en märklig ingång från köket. Samtidigt slog vi ut en vägg till "hallen".
Det gamla bestod av ett badkar, toa och handfat. Grön plastmatta och tapet.
Grävde ända ner till grunden och hittade gamla, sönderrostade järnrör som dessutom läckte. Så rören byttes till nya plast. Grus på, sen golvvärme och gjutet golv ovanpå. Sen klinkers och kakel på väggarna.
Rummet blev en helt ny tvättstuga med en gästtoalett.
Fick en massa hjälp från sambons pappa som gjorde mycket, typ allt:up:
Fick ta in rörmokare för VVS.

Före:


Efter:

t

Ska sätta in ett till fönster. Samt dörr till underskåpet.
 
@Ciindy

Vi tänkte från början ha våtrumstapet men då sambons pappa inte visste hur det sätts upp tog vi kakel som han visste hur han skulle sätta.
 
Jag går emot strömmen och säger att satsa på en snygg våtrumsmatta istället. De nyare är grymt fina. Mina föräldrar gjorde iordning i sommarstugan för något år sen och la i en plastmatta som ser ut som trä, den är riktigt snygg. Det är mer värt för helhetsintrycket att köpa dyra fina badrumsmöbler och porslin och belysning.
 
Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa sak på tur, husets skamfläck, toan/badrummet :yuck:
Idag har vi en ljusbrun golvmatta tillsammans med orange mönstrad tapeter + ett enormt fruktansvärt fult tvättställsskåp. Nu drömmer vi oss bort mot någonting modernt, lättskött och harmoniskt men stöter på problem hela tiden, det finns för mycket fint. Just nu står vi och velar, ska vi lägga på ordentligt med pengar och slänga in klinker, kakel, golvvärme osv. eller ska vi ta en mer budgetvariant där vi faktiskt nöjer oss med våtrumsmatta och tapet? Finns ju otroligt fina våtrumsmattor och tapeter idag och man kan faktiskt få till en lyxig känsla även med det. :)

Drömmen hade självklart varit det förstnämnda, men är det värt det? Vi har mycket annat på huset som vi också hade behövt renovera men som kommer hamna långt bak på listan om vi gör ett lyxigt badrum då den kommer äta upp stora delar av vår husbudget. Ingen av oss har kunskapen att renovera ytskikten i badrummet. däremot kommer vi kunna sköta all VVS själv.

Hjälp mig! Hur tänkte ni kring badrumsrenovering? Hur ser den nyrenoverade toan ut? Har ni ångrat någonting eller är extra nöjd med något? Om ni vill, vad fick ni betala och hur stor toa har ni? Släng gärna in bilder så jag får inspiration i massor :D

Vi gjorde ett badrum förra året. Det är ett väldigt stort badrum så det hade blivit orimligt dyrt med kakel och klinker, och varken jag eller maken bryr oss nämnvärt om vad som är lyxigt och inte. Vi ville helt enkelt bara ha ett badrum till. Så vi valde våtrumsmatta.
Likadant inredning valde vi Ikea (utom toastol och badkar då) till inredningen. Hellre billigt som man kan byta ut om det blir fult om några år än att lägga pengar på dyra grejer som ändå inte håller måttet (vårt andra badrum...).

Men vi flytspacklade ner golvvärme. Det är skönt!

4_10_14_4.jpg

Innan renovering. Det var en oinredd garderob.

badrum1.jpg

Nästan klart. Fläkten på väggen fattas, plus att vi har en stor korgfåtölj i hörnet nu med.

badrum4.jpg


badrum2.jpg
 
Glömde.
Det är ungefär 20 kvm (?) och vi lejde bort allt. Från början till slut ungefär 120 000.
 
Tack för alla svar och tankar! :)
Vi kommer fortsätta fundera hur vi vill ha det och väger fördelar mot nackdelar. Värdeökningen kommer nog inte att bli speciellt stor på vårat hus då det egentligen inte ligger på ett speciellt attraktivt ställe för den "vanliga människan" utan det krävs att en naturtok skulle hitta hit. Vi har betalt rätt mycket för huset med tanke på läget och har svårt att tro att vi skulle kunna få någon större värdeökning när vi en dag eventuellt säljer, oavsett hur repat det är.

Som det är nu är det de största renoveringarna kvar, kök och badrum. Badrummet är mer akut och köket kan definitivt hänga med något år till. Men ju mindre vi lägger på badrum desto fortare kan vi renovera köket.

Den absolut största nackdelen med matta som jag ser det är den där glipan som går mellan våtrumstapeten och taket. Ser att ni har likadant @Zewz, men i erat badrum syns den ju inte speciellt mycket eftersom ni har en ljus tapet. Vi kommer ha en grå färg på väggarna och då kommer den bli betydligt mer iögonfallande. Varför gör man en sådan?

Badrummet är på drygt 6 kvadrat så det är inga enorma ytor vi pratar om heller.
 
Glipan blir ju för att mattorna inte görs högre än 220 eller vad det är. Så det sitter en bård längst upp, också våtrumsmatta. I badrummet nere valde vi bård som såg likadan ut som tapeten så där syns det inte alls. Det blir ju en skarv, naturligtvis, men beroende på färg och motiv kan den synas rätt lite.
 
Vi ska göra om gästtoaletten nere. Vi ska sätta kakel på golv och på väggen upp till brösthöjd, ca 1.20. Nu brassar vi på med hyfsat dyra material då toaletten är pytteliten och sambon kan göra det mesta själv. Materialet för kakel till golv + väggar är ca 5500:-. Jag tycker att en fräsch toalett höjer helhetsintrycket mycket. Vi har våtrumsmatta i bägge övre badrummen, ett av dem är relativt nyrenoverat (2009), men det blir inte samma känsla med matta som med kakel enligt mig. Man kan hitta snyggt kakel på kampanj, då sparar man en hel del med lite tur. Här är vårt kakel, fast vårt golv är bara ca 2 kvm.
%5CUpload%5CSlideshow%5C2012-04-03-21-31-23-DSCN0280.jpg
 
Vi valde kakel och klinkers, det gick på 16 000 sammanlagt. Och så vattenburen golvvärme. Hela badrummet kostade 140 000 ungefär, eller kommer kosta, det är inte riktigt klart än. Vi lejde bort allt också, men vårat är mindre än Zewz. Då rev dom ut hela badrummet, rev upp väggar och golv och isolerade om, plus byggde upp en liten vägg som gränsar av till duschen, den kostade några tusenlappar.

Vi tänkte måla om taket själva, men ångrade oss sen. Då visade det sig att taket inte var så bra som dom sagt när dom var ute och kollade, så nu i efterhand måste det reglas upp och fixas till. Hade jag gjort om något hade det var att leja bort snedtake från första början, det har också gjort att det dragit ut rejält på tiden.
Men annars är jag jättenöjd med allt! Och glad att vi inte snålade, som vi var inne på i början. Nu har vi ett badrum som verkligen ser ut så som jag vill! (Heh! Men sambon är nöjd han med :D )

IMG_7257_zpsq5e0qcth.jpg

Vill inte lägga ut en alltför "kolla vårt nya badrum" bild, men en "kolla en av katterna i vårt nya badrum!" känns bättre haha :D

IMG_7255_zpsim3bp5tn.jpg

Och så en före bild!
Duschhörnan nu, innan satt duschen på väggen där handfatet är nu.
 
Tillägg.. Jag har hela tiden velat ha vit bröstpanel i badrummet, maken var tveksam. Men om vi känner för en förändring om några år kan ju det vara ett alternativ att bara limma upp. Snabb och enkel förändring :)
 
Vi valde kakel och klinkers, det gick på 16 000 sammanlagt. Och så vattenburen golvvärme. Hela badrummet kostade 140 000 ungefär, eller kommer kosta, det är inte riktigt klart än. Vi lejde bort allt också, men vårat är mindre än Zewz. Då rev dom ut hela badrummet, rev upp väggar och golv och isolerade om, plus byggde upp en liten vägg som gränsar av till duschen, den kostade några tusenlappar.

Vi tänkte måla om taket själva, men ångrade oss sen. Då visade det sig att taket inte var så bra som dom sagt när dom var ute och kollade, så nu i efterhand måste det reglas upp och fixas till. Hade jag gjort om något hade det var att leja bort snedtake från första början, det har också gjort att det dragit ut rejält på tiden.
Men annars är jag jättenöjd med allt! Och glad att vi inte snålade, som vi var inne på i början. Nu har vi ett badrum som verkligen ser ut så som jag vill! (Heh! Men sambon är nöjd han med :D )

IMG_7257_zpsq5e0qcth.jpg

Vill inte lägga ut en alltför "kolla vårt nya badrum" bild, men en "kolla en av katterna i vårt nya badrum!" känns bättre haha :D

IMG_7255_zpsim3bp5tn.jpg

Och så en före bild!
Duschhörnan nu, innan satt duschen på väggen där handfatet är nu.

Snyggt golv! Och himla fin katt :D
 
Jag tycker att ni ska göra badrummet som ni vill ha det. Ni kommer att ångra er annars. Hur mycket dyrare blir det med kakel och klinker? Det känns inte som det kan göra så väldigt stor skillnad när rummet är så pass litet? I alla fall inte om man jämför med vad en köksrenovering kostar.

Jag har sett många säga att "det finns så fina våtrumsmattor nu" men jag har inte sett något badrum med matta som är lika snyggt som ett helkaklat välgjort badrum. Obs,min personliga åsikt.
 
Vill man ha kakel så ta kakel!

Själv valde vi kakel och klinker som tillval i nya lägenheten. Och HATAR det. Blää vad jag ångrar mig. Vi har golvvärme men jag tycker det där förbannade golvet är iskallt ändå. Saker man tappar ner går sönder på en gång. Och det är så förbenat mycket drygare att städa. Precis som på jobbet. Där det är matta är det så mycket mer lättstädat än där de satt kakel.

Men som sagt, man ska välja det man själv vill ha tycker jag. Det är inget kul att lägga massa pengar och sen vara missnöjd, oavsett om det blir billigare med matta, är ni missnöjda med det sen så är det ju "dyrt" iallafall.
 
Har ni småbarn, eller planerar att skaffa? Jag har hjärtsnörp vid varje dusch av vilda småbarn på våra klinkrade golv.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 720
Senast: Daff
·
Hemmet Nu börjar det (äntligen :eek: ) bli aktuellt för oss att renovera badrummet - det badrum som bara blev slaget av Riddes badrum i seniors...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 629
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp