Göra om badrum. Inspiration, tips och råd.

Har ni småbarn, eller planerar att skaffa? Jag har hjärtsnörp vid varje dusch av vilda småbarn på våra klinkrade golv.

Håller med om både den aspekten och städaspekten. Det finns säkert matt halkfri klinker men då blir det väl desto svårare att städa. Vårt "budgetbadrum" känns väldigt småbarnsvänligt, och det var också därför vi ville ha ett badrum till.
Skönt med att få in så mycket bra förvaring. Jag förvarar båda barnens kläder i den stora byrån, för det är alltid därinne de byter om.

Jag hade kunnat tänka mig matta på golvet och våtrumsfärg och bröstpanel på väggarna men maken är väldigt försiktig (livrädd :D ) för vatten och vattenskador så det blev supertäta ytskikt :D
 
Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa sak på tur, husets skamfläck, toan/badrummet :yuck:
Idag har vi en ljusbrun golvmatta tillsammans med orange mönstrad tapeter + ett enormt fruktansvärt fult tvättställsskåp. Nu drömmer vi oss bort mot någonting modernt, lättskött och harmoniskt men stöter på problem hela tiden, det finns för mycket fint. Just nu står vi och velar, ska vi lägga på ordentligt med pengar och slänga in klinker, kakel, golvvärme osv. eller ska vi ta en mer budgetvariant där vi faktiskt nöjer oss med våtrumsmatta och tapet? Finns ju otroligt fina våtrumsmattor och tapeter idag och man kan faktiskt få till en lyxig känsla även med det. :)

Drömmen hade självklart varit det förstnämnda, men är det värt det? Vi har mycket annat på huset som vi också hade behövt renovera men som kommer hamna långt bak på listan om vi gör ett lyxigt badrum då den kommer äta upp stora delar av vår husbudget. Ingen av oss har kunskapen att renovera ytskikten i badrummet. däremot kommer vi kunna sköta all VVS själv.

Hjälp mig! Hur tänkte ni kring badrumsrenovering? Hur ser den nyrenoverade toan ut? Har ni ångrat någonting eller är extra nöjd med något? Om ni vill, vad fick ni betala och hur stor toa har ni? Släng gärna in bilder så jag får inspiration i massor :D

Vi ska renovera vårt badrum inom kort och vi kommer lägga våtrumsmatta (med golvvärme) och kakla väggarna.
 
Vi renoverade badrummet uppe i vintras. Vi valde matta över golvvärmen på golvet då det är övervåningen i äldre trähus. Dvs allt rör sig. Sen satte vi kakel på väggarna. Väldigt nöjda! La pengar på snygg inredning från V*dum för den rätta känslan och vi är väldigt nöjda! Det enda jag ångrar (lite när jag ska städa bara) är att vi inte valde en frostad duschvägg istället för en klar. Vattenfläckarna syns rätt bra.
 
Tänker följa denna tråd då vi också har ett visst renoveringsbehov av badrummet, inte akut men det känns att vi vill föryngra ytskikt och inredning :idea:

Vi resonerar att vi i första hand ska titta på vad huset tål, t.ex om det rör sig (vårat kan göra det då det är ett timmerhus på hörnstenar). I andra hand på vad vi vill ha.
Vi resonerar inte i termerna "öka värde" eller så... ;)

Tack alla i tråden hittills för alla tips :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 720
Senast: Daff
·
Hemmet Nu börjar det (äntligen :eek: ) bli aktuellt för oss att renovera badrummet - det badrum som bara blev slaget av Riddes badrum i seniors...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 629
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp