Gps som guidar fel

Nu har jag i alla fall testat lägga in adress via funktionerna som fanns, så får jag se om det fungerar och hjälper till i framtiden (även rapporterat traktorvägen) :up:
 
Men skärp dig nu
Vad???

Vad har du för problem?

Om det nu finns två, eller för den delen tre, möjliga ingångar till hus, och en besökare eller snarare utryckningspersonal som inte har direktkontakt med den boende väljer "fel" dörr, alltså en dörr som den boende skulle vilja att besökare undviker, så är inte det ett "problem".

Utryckningspersonalen kom, de kom till rätt bostad, och vi får hoppas att de bemötte den boende på ett lämpligt sätt när de väl kommit genom dörren.
 
Vad???

Vad har du för problem?

Om det nu finns två, eller för den delen tre, möjliga ingångar till hus, och en besökare eller snarare utryckningspersonal som inte har direktkontakt med den boende väljer "fel" dörr, alltså en dörr som den boende skulle vilja att besökare undviker, så är inte det ett "problem".

Utryckningspersonalen kom, de kom till rätt bostad, och vi får hoppas att de bemötte den boende på ett lämpligt sätt när de väl kommit genom dörren.
Du verkar inte alls förstå poängen. Ingen har hetsat upp sig annat än du. Ingen har klagat på ambulans. @will uttryckte att hen vill att personer via gps visas till rätt dörr och att bla ambulans också visas till baksidan. Jeez.
 
Egentligen inte men jag ville inte ha dem där.

Edit: Men ska väl sägas att en annan gång när ambulansen kom så parkerade de på rätt ställe, d.v.s. på vägen utanför tomten.
Jag tänker att när det är ambulansläge så är det underordnat vilken dörr de kommer in genom. Lite samma sak som att de klipper sönder ens kläder om de behöver på akuten när man kommer in - i ett nödläge så får det bli som det blir, lite. Strunt samma om de kommer in på framsidan eller genom veranden, eller om det blir lite sand på golvet för att de går in med skorna på, t ex, det får vara annat som är prio där och då.
 
Jag bor i ett hus på landet som inte finns med på Google alls som någon adress (jag har inget vägnamn eller bynamn, utan bara ett gårdsnamn), och om man ändå vet att huset finns där och sätter en markör att man ska dit så blir de som kör hälften av gångerna inledda på en liten traktorväg (det finns en annan, stor ordentlig grusväg). Någon gång har det legat ett träd som trillat för vägen någon vecka, och den är smal med kraftiga svängar och kräver ganska hög markfrigång. Ibland är det stora lastbilar som ska komma med paket som kommer den vägen, i snigelfart :p Någon annan gång var det en som skulle komma och köpa något jag lagt ut på annons och skrev in adress och kommun i Google och körde utan att kolla mer. När hen trodde att hen kom fram fick jag ett telefonsamtal om att hen inte riktigt hittade - hen såg träd, en järnväg, kor etc (vilket hade kunnat vara i närområdet). Till slut hittade hen dock en person, och det visade sig att hen hade blivit guidad till en plats två kommuner/en timme bort :o

Jag har kollat någon gång men inte lyckats hitta varken hur man lägger till en vanlig bostadsadress på Google eller hur man ändrar så att en specifik väg inte väljs av GPS:en.
...Så därför ska man inte okritiskt använda vare sig Google, eller navigeringssystem, utan titta på "bättre" kartor före avfärd, när det handlar om lantliga områden, eller nybyggda delar av tätorter...
 
Du verkar inte alls förstå poängen. Ingen har hetsat upp sig annat än du. Ingen har klagat på ambulans. @will uttryckte att hen vill att personer via gps visas till rätt dörr och att bla ambulans också visas till baksidan. Jeez.
Men det finns inget rimligt fungerande sätt att få GPS-erna eller Google maps att visa till en specifik dörr.

Och som sagt, ambulans, brandkår och polis använder andra system. De hittar rätt plats, men inte nödvändigtvis rätt dörr.
 
Jag tänker att när det är ambulansläge så är det underordnat vilken dörr de kommer in genom. Lite samma sak som att de klipper sönder ens kläder om de behöver på akuten när man kommer in - i ett nödläge så får det bli som det blir, lite. Strunt samma om de kommer in på framsidan eller genom veranden, eller om det blir lite sand på golvet för att de går in med skorna på, t ex, det får vara annat som är prio där och då.
Jag ville inte ha hit den jävla ambulansen öht.
 
Men det finns inget rimligt fungerande sätt att få GPS-erna eller Google maps att visa till en specifik dörr.

Och som sagt, ambulans, brandkår och polis använder andra system. De hittar rätt plats, men inte nödvändigtvis rätt dörr.
Om saker är riktigt så visar det faktiskt till rätt dörr, för det ska vara vid entren på bostadshus som den koordinatsatta adresspunkten ska vara placerad. Men säkerligen har det inte varit möjligt att avgöra det från kartor och flygbilder på alla befintliga hus. Dock borde det gå att kontakta kommunen och få de uppgifterna uppdaterade om de inte stämmer.

Sen är det en annan sak om hjälpmedlen i bilar osv. visar den detaljeringsgraden full ut. Och en tredje att personalen gör en egen bedömning där de väger in andra faktorer kopplade till det uppdrag de har.
 
Det är väl just följa Googles standard som den officiella adressen inte gör - min uppfattning av Google Maps är att det är främst baserat på vägnamn och nummer, och att den inte fått med alla/många andra adresser (dvs alla adresser på landet). I mitt fall är ju den officiella adressen endast ett gårdsnamn (samma med adressen där jag växte upp - xxxs prästgård), vilket Google Maps inte verkar ha i sitt system.
Ja, alltså Google har ett upplägg och det svenska adressystemet har ett annat. Så då kan en inte förvänta sig att få ut en funktionalitet som motsvarar vad som finns i ett system med en så genomarbetad standard och kontroll på att alla uppgifter följer reglerna som i det som administreras av kommunerna och lantmäteriet.

Tror folk idag har vant sig så vid den exakthet och entydighet som finns i de officiella adresserna så man glömmer hur det är att hantera olika adressystem. Sen talar man förenklat om "adress", och menar då outtalat belägenhetsadressen och förväntar sig sedan att det överallt ska fungera som om det alltid var den som hanterades och ha samma exakthet och tillförlitlighet.
 
Ja, alltså Google har ett upplägg och det svenska adressystemet har ett annat. Så då kan en inte förvänta sig att få ut en funktionalitet som motsvarar vad som finns i ett system med en så genomarbetad standard och kontroll på att alla uppgifter följer reglerna som i det som administreras av kommunerna och lantmäteriet.

Tror folk idag har vant sig så vid den exakthet och entydighet som finns i de officiella adresserna så man glömmer hur det är att hantera olika adressystem. Sen talar man förenklat om "adress", och menar då outtalat belägenhetsadressen och förväntar sig sedan att det överallt ska fungera som om det alltid var den som hanterades och ha samma exakthet och tillförlitlighet.
Problemet är väl delvis att det är många som inte är medvetna om problemet med att Google (och säkert någon annan GPS-tjänst) inte fungerar som folk är vana vid när man kommer ut på landet. I fallet med personen som körde till fel kommun har jag för mig att jag rekommenderade dem att titta på t.ex. hitta/eniro eller liknande - nu det senaste året har jag börjat ha med den rekommendationen i texten när jag skriver ut vad adressen är, just eftersom folk hamnat fel (t.ex. en jobbtaxi som hamnade några hundra meter bort).
 
Min adress fanns när vi flyttade hit men togs bort för många år sedan. Knepigt och någon förklaring eller att få tillbaka adressen har inte gått att få till.

Ambulanser/blåljuspersonal hittar om man ringer via 112-appen men inte annars. Jag stod för ett par år sedan vid en allvarlig olycka och trots att jag kunde gårdsnamnen närmast tog det evigheter av felkörande innan en av ambulanserna kom fram. Den andra hade virrat bort sig helt och trots att den första ambulansen var kvar på platsen ganska länge kom den aldrig fram och nej, den blåstes inte av utan första ambulansen fick lösa det på annat sätt. Mycket mycket obehagligt. Att de alltid skulle prata med en tills de är framme stämmer inte. När jag ringde senast tog de uppgifter och sedan las det på.

Vad gäller att ta fel väg så gjorde postmord något helt fantastiskt häromdagen när de lämnade ett paket vid stallet :angel:Mycket otippat och postmord fick ett irriterat samtal innan det lokaliserades.
 
När jag skulle köra och hämta en sak jag köpt av en privatperson online så fick jag direktiv från säljaren hur jag skulle köra. Det visade sig att den vägen som GPS'en ville ta var en väldigt kuperad och stenig skogsväg för traktorer (inte ens timmerbilar hade klarat den). På vägen hem bestämde jag mig för att testa den bara för skojs skull och jag kan säga att det är tur att jag kör SUV men hög markfrigång för det var fan att jämställa med att köra offroad... Mötte en del vandrare och hundägare som tittade konstigt på mig när jag kom med bilen mitt i skogen :D
 
Men det finns inget rimligt fungerande sätt att få GPS-erna eller Google maps att visa till en specifik dörr.

Och som sagt, ambulans, brandkår och polis använder andra system. De hittar rätt plats, men inte nödvändigtvis rätt dörr.
Men jag tror nog att alla förstår det. Men hamnar de på fel väg (som leder till husets baksida och bakdörr) så kan det eventuellt ta mycket längre tid för dem att komma fram och in. Man kanske inte använder baksidan alls liksom. Det kanske är svårare att köra/backa/vända/komma in/bära bår den vägen. Då är det ju jättebra om det går att uppdatera så att folk hittar fram. Jag förstår inte problemet med det
 
Om saker är riktigt så visar det faktiskt till rätt dörr, för det ska vara vid entren på bostadshus som den koordinatsatta adresspunkten ska vara placerad. Men säkerligen har det inte varit möjligt att avgöra det från kartor och flygbilder på alla befintliga hus. Dock borde det gå att kontakta kommunen och få de uppgifterna uppdaterade om de inte stämmer.

Sen är det en annan sak om hjälpmedlen i bilar osv. visar den detaljeringsgraden full ut. Och en tredje att personalen gör en egen bedömning där de väger in andra faktorer kopplade till det uppdrag de har.
Förtydligande. Jag såg att det inte var klart vilken del av inlägget som mitt svar avsåg. Talade alltså ambulans m.fl. samhällstjänster som man kan utgå ifrån att de använder belägenhetsadressen från myndighetsregistren.

Att man inte kan utgå från något alls med random GPS eller en Googletjänst håller jag alltså med om. Där håller jag med om att en förväntan om rätt dörr utan kommunikation med den som ska komma inte verklighetsförankrad om en inte har någon djupare insyn i hur informationshanteringen i deras tjänst är organiserad.
 
Jag har två vägar till min gård. Den gamla som jag inte längre har rätt att använda och som går över två gårdsplaner.
Och den nya som går rakt och direkt.

Alla som körde efter GPS kom fel väg till en början men nu så har jag lyckats med att få det ändrat. Det är bara några få som fortfarande har gamla kartor som kommer fel numera.
Så det går att lösa.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 249
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under hemligt eftersom situationen är lite känslig. Jag och min sambo bor i en villa. Villan ägs till hälften av min sambo...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: Korven
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 859
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp