Grader av sänkning

Bukefalos 30 år!

Användare86

Trådstartare
Min gamle valack fick fång i vintras och nu uppkom frågan hur många graders sänkning han fick. Men är helt värdelös på att räkna på detta och har tyvärr inget svar från vetrinären men än att det bara är att mäta och räkna. Så något proffs där ute som kan hjälpa mig?
1000001284.webp

Du lägger in bilderna i någon form av bildprogram och mäter gradskillnaden mellan hovväggens lutning (framsidan) och framsidan av hovbenets lutning. Då får du fram hur många graders rotation hovbenet har fått inuti hoven, dvs. hovbensrotationen. Du behöver alltså ett program med öppen vinkelmätare.
Sedan finns det hovbenssänkning också, och det mäts på lite mer komplicerat sätt. Sänkningen är hur mycket hovbenet har sjunkit/lossat från hovväggen och övre delen av hovväggen, som då blir tjockare än normalt. Vad som är normalt beror på hur stor hoven är från början.

Såhär har jag lärt mig, mäta på corium (svenska? 😅) eftersom hovväggen kan vara raspad på utsidan.

Alltså hov 1 typ 8 grader.

1000034583.webp

Hov 2 typ samma. Blir ju lätt annan skillnad hur väl man får till sina linjer och det förutsätter ju att röntgenbilderna är bra tagna också. Jag försöker alltid fota själv hur hästen står när bilder man vill få hum om vinklar och tex suldjup o grejer tas. Ännu lyxigare om man dessutom kan ta vanlig bild i samma vinkel som rtgbilden.

1000034585.webp

Du lägger in bilderna i någon form av bildprogram och mäter gradskillnaden mellan hovväggens lutning (framsidan) och framsidan av hovbenets lutning. Då får du fram hur många graders rotation hovbenet har fått inuti hoven, dvs. hovbensrotationen. Du behöver alltså ett program med öppen vinkelmätare.
Sedan finns det hovbenssänkning också, och det mäts på lite mer komplicerat sätt. Sänkningen är hur mycket hovbenet har sjunkit/lossat från hovväggen och övre delen av hovväggen, som då blir tjockare än normalt. Vad som är normalt beror på hur stor hoven är från början.

Ja rotation såklart är det ju jag skrivit om @Användare86! "Sänkning" är ju intressant även för hästar som inte haft fång men det är väl mer något man behöver följa som @Cactus förklarar. Och ev lite noggrannare märka ut kronranden och jämföra med. Spontant undrar jag om veterinären tycker hästen har sänkning också eller bara rotation?

Tack, veterinären tyckte inte att det var någon sänkning utan bara rotation. Ska se om jag får till det i ett program nu när jag ser hur det ska räknas 🙏

Liknande trådar

• Fång
  • Gasig häst
  • Ett hästköp som inte blev som tänkt.
  • Hur gör man nu?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat