Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Vilket de flesta flyktingar redan gör.

Nej, men det är väl ingen som påstått att rasismen är enda orsaken till att det är svårare för vissa att integreras? Det enda jag har påstått är i alla fall att det inte är rätt att ge olika grupper olika regler på det sätt som görs, för att det är rasistiskt.
Tja, tror SD blir glada om flyktingar beräknas åka tillbaka tre år efter dom anländer.
Annars så håller jag inte med. Flyktingar från mer olik kultur än våran behöver mer hjälp/vägledning än flyktingar från mer lik kultur. Vi kan inte bara ta in när vi har arbetarbrist och låta bli annars, går ju inte att sticka under stolen med att det är lättare att integreras via jobb än på något annat sätt. Är lättare att få jobb vid arbetarbrist än vid hög arbetslöshet, för alla.
 
Tja, tror SD blir glada om flyktingar beräknas åka tillbaka tre år efter dom anländer.
Annars så håller jag inte med. Flyktingar från mer olik kultur än våran behöver mer hjälp/vägledning än flyktingar från mer lik kultur. Vi kan inte bara ta in när vi har arbetarbrist och låta bli annars, går ju inte att sticka under stolen med att det är lättare att integreras via jobb än på något annat sätt. Är lättare att få jobb vid arbetarbrist än vid hög arbetslöshet, för alla.
Jag vet inte om jag missförstår dig eller du missförstår mig, men jag känner att något inte riktigt är rätt här. Vad menar du att du inte håller med om?
 
Tja, tror SD blir glada om flyktingar beräknas åka tillbaka tre år efter dom anländer.
Annars så håller jag inte med. Flyktingar från mer olik kultur än våran behöver mer hjälp/vägledning än flyktingar från mer lik kultur. Vi kan inte bara ta in när vi har arbetarbrist och låta bli annars, går ju inte att sticka under stolen med att det är lättare att integreras via jobb än på något annat sätt. Är lättare att få jobb vid arbetarbrist än vid hög arbetslöshet, för alla.
Är ju lite dit jag vill komma. Borde inte alla flyktingar få lära sig språket direkt?
Varför ska ukrainare få fördel gentemot andra flyktingar??₩₩
 
Är väl just för att det inte var så jätte längesedan som gör att det skiljer så på hur männen ser på kvinnor.

Men det funkar ju inte att påstå att det "bara" är rasismen som gör det svårt för invandrare från Mellanöstern att bli en del av samhället.
Själv hade det tagit betydligt lägre tid att bli integrerad och lära mig det sociala i Iran eller Afghanistan än vad det tagit mig att integrera i Polen, Tyskland eller Estland om jag tvingades att fly och samma gäller ju även åt andra hållet när folk kommer hit och var dom kommer ifrån.

Som jag skrivit innan så tror jag även det ligger mycket bakom hur invandrare blir mottagna beroende på hur arbetsmarknaden ser ut.

Ja, precis så. Kulturellt hade jag nog inte klarat av att anpassa mig till en del länder p.g.a. kvinnosynen medan länder som är mer lika Sverige hade varit lätta att anpassa mig till. Det finns ju en stor skala av länder och kulturer och en delär mer lika vår och andra väldigt olika. Där de nordiska länderna är närmst oss och länder som Nordkorea, Saudiarabien och Afghanistan är långt från oss på skalan.
 
Senast ändrad:
Är ju lite dit jag vill komma. Borde inte alla flyktingar få lära sig språket direkt?
Varför ska ukrainare få fördel gentemot andra flyktingar??₩₩

Det är inte alla som verkar vilja lära sig språket. Jag tycker att vi borde införa nån form av språklag då språket är en nyckelfaktor för integration och tillgång till samhället fullt ut.
 
Det är inte alla som verkar vilja lära sig språket. Jag tycker att vi borde införa nån form av språklag då språket är en nyckelfaktor för integration och tillgång till samhället fullt ut.

Hur skulle man formulera den?

- Man skall klara prov X (vad händer med de som bott i Sverige hela sitt liv och inte klarar det provet?)
- Man skall gå kurs Y (hur skall 'gå' behöver defineras och skall det mätas på något sätt?)
- Man skall ha varit i Sverige Z antal år (då borde man blivit utsatt för språket, men i vilken grad?)
- Nåt annat förslag?

De allra flesta vill lära sig språket. Vill delta, vill vara med, vill passa in. Men.

- Det kommer ett gäng analfabeter som aldrig gått i skolan, det är svårt att förklara för dem hur formellt lärande funkar och hur viktigt det är.
- De bosätts i områden där svenska inte pratas. De lär sig nån form av pigin av Swahili, Farsi och Dari, för att det talas där de bor.
- SFI utbildning har ett upplägg som inte passar, tex med hur man tar sig dit, var det är, när det är, hur det genomförs, osv.
- Man har dålig koll på sina rättigheter.
 
Hur skulle man formulera den?

- Man skall klara prov X (vad händer med de som bott i Sverige hela sitt liv och inte klarar det provet?)
- Man skall gå kurs Y (hur skall 'gå' behöver defineras och skall det mätas på något sätt?)
- Man skall ha varit i Sverige Z antal år (då borde man blivit utsatt för språket, men i vilken grad?)
- Nåt annat förslag?

De allra flesta vill lära sig språket. Vill delta, vill vara med, vill passa in. Men.

- Det kommer ett gäng analfabeter som aldrig gått i skolan, det är svårt att förklara för dem hur formellt lärande funkar och hur viktigt det är.
- De bosätts i områden där svenska inte pratas. De lär sig nån form av pigin av Swahili, Farsi och Dari, för att det talas där de bor.
- SFI utbildning har ett upplägg som inte passar, tex med hur man tar sig dit, var det är, när det är, hur det genomförs, osv.
- Man har dålig koll på sina rättigheter.

Ingen aning. Men m.t.p. att det finns så många som inte kan svenska trots att de bott i Sverige många år så måste man göra något. Man inte kan inte fortsätta som nu. De står per automatik utanför det svenska samhället utan det svenska språket. Kan de engelska så är de delvis med i samhället eftersom så många i Sverige kan engelska. Men man kan inte helt vara en del av ett samhälle utan att kunna språket.
 
Ingen aning. Men m.t.p. att det finns så många som inte kan svenska trots att de bott i Sverige många år så måste man göra något. Man inte kan inte fortsätta som nu. De står per automatik utanför det svenska samhället utan det svenska språket. Kan de engelska så är de delvis med i samhället eftersom så många i Sverige kan engelska. Men man kan inte helt vara en del av ett samhälle utan att kunna språket.
Haha, jag har bott i Sverige i 30 år och var tvungen att googla på vad "m.t.p" betydde :confused::D
 
Ingen aning. Men m.t.p. att det finns så många som inte kan svenska trots att de bott i Sverige många år så måste man göra något. Man inte kan inte fortsätta som nu. De står per automatik utanför det svenska samhället utan det svenska språket. Kan de engelska så är de delvis med i samhället eftersom så många i Sverige kan engelska. Men man kan inte helt vara en del av ett samhälle utan att kunna språket.

Ja. Språk är viktigt.

Men igen. Men.

Vad menas med att vara en del av ett samhälle?

Om man jobbar, får lön, betalar skatt, har barnen i skolan, handlar i affären? Är inte det att delta? Oavsett om man pratar svenska när man gör detta eller inte?

Visst får man använda sig av tolk emellanåt, men det behovet har ju även döva/stumma. Och där är det sällan nån som gnäller för att de inte pratar svenska.

Ja. Jag är för obligatorisk svenskundervisning. Men den måste göras annorlunda än idag. Men jag tror inte det är det största problemet med integration. Jag hade mycket hellre sett att man satsade mer på integration med tanke på bostäder, områden, ungdomars inkludering, jobbmarknaden, ta till vara på utbildningar som folk har med sig mm.
 
Ja. Språk är viktigt.

Men igen. Men.

Vad menas med att vara en del av ett samhälle?

Om man jobbar, får lön, betalar skatt, har barnen i skolan, handlar i affären? Är inte det att delta? Oavsett om man pratar svenska när man gör detta eller inte?

Visst får man använda sig av tolk emellanåt, men det behovet har ju även döva/stumma. Och där är det sällan nån som gnäller för att de inte pratar svenska.

Ja. Jag är för obligatorisk svenskundervisning. Men den måste göras annorlunda än idag. Men jag tror inte det är det största problemet med integration. Jag hade mycket hellre sett att man satsade mer på integration med tanke på bostäder, områden, ungdomars inkludering, jobbmarknaden, ta till vara på utbildningar som folk har med sig mm.

Jag håller med dig i det fetade och vill tro att framförallt jobb och sammanhang där man känner sig delaktig i sin vardag är viktigare för välmående och delaktighet. Men det finns en viktig aspekt i språket och det är möjligheten att bidra i samhällsdebatten, och framförallt att ta in information från det offentliga. Jag anser att det är varje individs eget ansvar att tillse att denne kan ta till sig information från myndigheter m.m. i det land där denne är bosatt. Hur detta sker är upp till individen själv. Självklart behövs stöd till nyanlända flyktingar, men efter 10 år i landet bör man kunna säkra detta själv.

Och ja, SFI bör förbättras så att utbildning kan ges på den nivå där eleven befinner sig.
 
Absolut att vi inte kan bortse från dessa realiteter. Vi kan däremot se till att vi inte låter dessa realiteter vara en del av fortsatt rasism genom att använda dem som argument för att neka en folkgrupp hjälp medan vi glatt tar emot en annan. Folkgrupper kan behöva olika hjälp när de kommer hit, men det kan inte vara avgörande, eftersom det är en del i den rasistiska strukturen. Vi måste alltid utgå från personens behov av asyl, inte vilken grupp den tillhör, annars gör vi en rasistisk bedömning, oavsett hur vi knölar in resonemanget i realpolitiken.

Med det sagt ser jag personligen flera möjligheter att ge bättre förutsättningar för flyktingmottagande och integration utan att det för den delen ska kosta mycket. Det kostar ju, som vi nog alla är överens om, mer att inte aktivt jobba med integration än att göra det. Ja, det kräver ibland stora förändringar. Låt oss då kämpa för det istället för att rycka på axlarna åt vår postkoloniala tillvaro och låta människor dö på grund av var de kommer ifrån.

Men vad ska vara avgörande för vilka individer som beviljas asyl istället?

Jag håller verkligen med dig om ditt resonemang, framförallt att vi måste satsa på en bättre integration. Jag har dock svårt att se hur det är praktiskt möjligt, med den realitet vi lever i idag, att inte diskutera asylrättens omfattning. Vi kan inte bortse från de kostnader m.m. som flyktingmottagandet medför, och vi är tvungna att begränsa mottagandet om vi ska upprätthålla en välfärdsstat. Asylskäl kommer inte att vara en tillräcklig grund att sålla individer på eftersom det finns fler personer med asylskäl än vad som rimligen kan beviljas asyl.
 
Det är inte alla som verkar vilja lära sig språket. Jag tycker att vi borde införa nån form av språklag då språket är en nyckelfaktor för integration och tillgång till samhället fullt ut.

Det finns ju undersökningar på detta, men då utlandssvenskar, har för mig att det var i Spanien.
Det var väldigt stor andel av de som bodde i "svenskkolonierna" i Spanien som inte kunde språket, umgicks bara med svenskar, hade sina barn i svenska skolor.
Om svenskar beteer sig så här, som ändå inte flytt och kommer från ett välutbildat samhälle, så är det inte ett dugg konstigt att flyktingar gör precis det som de kritiseras för.
 
Det är inte alla som verkar vilja lära sig språket. Jag tycker att vi borde införa nån form av språklag då språket är en nyckelfaktor för integration och tillgång till samhället fullt ut.
Det finns väl nåt test när man ska få uppehållstillstånd? Min hyresvärd fick göra ett sånt test men klarade inte det. Han frågade mig massor av historia, om svenska kungar etc. Sorry, men jag som svensk kan inte våra svenska kungar lång tid tillbaka..
 
Jag anser att det är varje individs eget ansvar att tillse att denne kan ta till sig information från myndigheter m.m. i det land där denne är bosatt. Hur detta sker är upp till individen själv.

Nej, det är faktiskt upp till myndigheten att se till att viktig information sprids på många olika sätt. Det handlar verkligen inte om invandrare utan om tillgänglighet, något som alla webbsidor idag ska tillhandahålla oavsett om du är blind, analfabet eller inte kan det svenska språket.
 
De som kommer till Sverige har så olika bakgrund och utbildningsnivå att det är orimligt att de ska ha samma krav på sig. Det finns de som är analfabeter, aldrig fått möjlighet att gå i skolan, saknar vår uppfattning om tid, är djupt traumatiserade, är fysiskt skadade etc. Vissa kommer aldrig kunna komma längre än att hjälpligt läsa och skriva enkel svenska eftersom de aldrig fått grundförutsättningarna för att kunna ta sig längre.
 
Nej, det är faktiskt upp till myndigheten att se till att viktig information sprids på många olika sätt. Det handlar verkligen inte om invandrare utan om tillgänglighet, något som alla webbsidor idag ska tillhandahålla oavsett om du är blind, analfabet eller inte kan det svenska språket.

Jag kan lagen, ja. Tillgänglighetsdirektivet handlar om tillgänglighet för funktionsnedsatta, inte språk. Därutöver ska myndigheter vid behov tillse att tolk anlitas. Andra lagkrav finns inte, däremot finns en språklag som anger att myndigheter ska kommunicera på svenska.

Jag skrev dessutom "jag anser" för att tydligt visa att det är en åsikt och inte fakta. Jag anser att individer som bott i Sverige en längre preiod bör ha ett eget ansvar att kunna ta till sig myndighetsinformation. Jag anser att svenska myndigheter bör kommunicera allmän samhällsinformation på svenska, men i de fall där det är motiverat och då informationen riktar sig till ex. turister, utbytesstudenter eller nyanlända kommunicera på lämpligt språk. I ensklida ärenden bör tolk anlitas där behov finns.
 
De som kommer till Sverige har så olika bakgrund och utbildningsnivå att det är orimligt att de ska ha samma krav på sig. Det finns de som är analfabeter, aldrig fått möjlighet att gå i skolan, saknar vår uppfattning om tid, är djupt traumatiserade, är fysiskt skadade etc. Vissa kommer aldrig kunna komma längre än att hjälpligt läsa och skriva enkel svenska eftersom de aldrig fått grundförutsättningarna för att kunna ta sig längre.
Ja, och ukrainarna är så långt ifrån den gruppen man kan komma och därför får de den där "gräddfilen". Det går helt enkelt inte att jämföra dem med tex. somalier som har helt andra förutsättningar
 
Jag kan lagen, ja. Tillgänglighetsdirektivet handlar om tillgänglighet för funktionsnedsatta, inte språk. Därutöver ska myndigheter vid behov tillse att tolk anlitas. Andra lagkrav finns inte, däremot finns en språklag som anger att myndigheter ska kommunicera på svenska.

Nu var det inte lagen jag hänvisade till, utan tillgänglighet i ordets rätta bemärkelse. Det finns många hemsidor som tillhandahåller översättning av språk. Och varför skulle det inte finnas? Vid akuta situationer är det väl av högsta vikt att alla kan ta till sig av informationen oavsett om du kan svenska, är analfabet eller bara här på semester. Det du anser är alltså att man ska utestänga människor från information på ren pin kiv, stänga av översättningsfunktionen och eventuell talfunktion och rycka på axlarna när någon som 1. lär sig att läsa 2. samtidigt lär sig svenska behöver information för att denne råkat vara här i x antal år.

Ren elakhet och icke-solidaritet som ytterligare förstärker utanförskap, menar jag.
 
Ja, och ukrainarna är så långt ifrån den gruppen man kan komma och därför får de den där "gräddfilen". Det går helt enkelt inte att jämföra dem med tex. somalier som har helt andra förutsättningar
Eftersom du vet:
*Hur många ukrainare kan tillräcklig engelska för att föra en konversation? (Jag har sett uppgifter om 20% och blivit ombedd att tolka eftersom jag kan lite ryska. Helt onödigt om de kan engelska)
*Hur lång är den genomsnittliga skolgången?
*När börjar de läsa engelska i skolan och hur många år läser det?

Fö är bara 60-70% av de som bor i Ukraina ukrainare - övriga är ryssar, rumäner, romer, judar, flyktingar från andra länder etc. Så det rör sig inte om någon heterogen massa utan om människor, var och en unik. En ukrainsk rom kan t.ex. mycket väl ha ingen eller mycket liten skolgång.

Sedan säger mina erfarenheter från 1990-talet att människor som varit med i ett krig och flytt/flyttat har väldigt olika upplevelser och även när de har liknande upplevelser har de berörts väldigt olika. Vissa av mina "jugoslaviska" bekanta märkte knappt av kriget andra var djupt traumatiserade, hade förlorat allt och upplevt saker som jag inte kan eller vill föreställa mig. De senare var inte "lätt integrerade" till något "normalt" liv öht - vilket med logiken i denna tråd borde innebära att vi skulle skickat hem dem. Det var ju helt osannolkt att det någonsin blir folk av dem. Än mindre riktiga människor aka medelklass-svenskar

Den hjälp flyktingar ska få ska inte bero på hur mycket vi kan identfiera oss med dem - utan av vilken hjälp de behöver
 
Det är inte alla som verkar vilja lära sig språket. Jag tycker att vi borde införa nån form av språklag då språket är en nyckelfaktor för integration och
Eftersom du vet:
*Hur många ukrainare kan tillräcklig engelska för att föra en konversation? (Jag har sett uppgifter om 20% och blivit ombedd att tolka eftersom jag kan lite ryska. Helt onödigt om de kan engelska)
*Hur lång är den genomsnittliga skolgången?
*När börjar de läsa engelska i skolan och hur många år läser det?

Fö är bara 60-70% av de som bor i Ukraina ukrainare - övriga är ryssar, rumäner, romer, judar, flyktingar från andra länder etc. Så det rör sig inte om någon heterogen massa utan om människor, var och en unik. En ukrainsk rom kan t.ex. mycket väl ha ingen eller mycket liten skolgång.

Sedan säger mina erfarenheter från 1990-talet att människor som varit med i ett krig och flytt/flyttat har väldigt olika upplevelser och även när de har liknande upplevelser har de berörts väldigt olika. Vissa av mina "jugoslaviska" bekanta märkte knappt av kriget andra var djupt traumatiserade, hade förlorat allt och upplevt saker som jag inte kan eller vill föreställa mig. De senare var inte "lätt integrerade" till något "normalt" liv öht - vilket med logiken i denna tråd borde innebära att vi skulle skickat hem dem. Det var ju helt osannolkt att det någonsin blir folk av dem. Än mindre riktiga människor aka medelklass-svenskar

Den hjälp flyktingar ska få ska inte bero på hur mycket vi kan identfiera oss med dem - utan av vilken hjälp de behöver
Detta!
”Den hjälp flyktingar ska få ska inte bero på hur mycket vi kan identfiera oss med dem - utan av vilken hjälp de behöver”
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp