Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Ja, precis så. Kulturellt hade jag nog inte klarat av att anpassa mig till en del länder p.g.a. kvinnosynen medan länder som är mer lika Sverige hade varit lätta att anpassa mig till. Det finns ju en stor skala av länder och kulturer och en delär mer lika vår och andra väldigt olika. Där de nordiska länderna är närmst oss och länder som Nordkorea, Saudiarabien och Afghanistan är långt från oss på skalan.

Tja, Nordkorea tar jämställdhet på stort allvar. Där svälter och förtrycks män och kvinnor och tvingas till arbetsläger fullständigt jämlikt.
 
Diktatorn och förtrycket är ju det som förstör i Nordkorea, hade bara folket varit fritt tror jag man kunnat finna sig ganska väl tillrätta där.
 
De som kommer till Sverige har så olika bakgrund och utbildningsnivå att det är orimligt att de ska ha samma krav på sig. Det finns de som är analfabeter, aldrig fått möjlighet att gå i skolan, saknar vår uppfattning om tid, är djupt traumatiserade, är fysiskt skadade etc. Vissa kommer aldrig kunna komma längre än att hjälpligt läsa och skriva enkel svenska eftersom de aldrig fått grundförutsättningarna för att kunna ta sig längre.

Fetade det jag funderade på.

I de fallen, kommer de kunna ha ett drägligt liv i Sverige? Tänker såhär, de kommer ju aldrig kunna utbilda sig mer än basic, och därför troligtvis aldrig få ett jobb som betalar bra. Och Sverige är ju så sjukt dyrt att leva i och blir bara dyrare och dyrare, och kanske gillar man inte kulturen och att lära sig svenska är rätt svårt.

Givetvis är det bättre än att leva i ett krigshärjat land, men alla länder är inte krigshärjade och de som är det vill man inte hellre leva i ett land i närområdet med liknande kultur etc? Så att man inte måste börja om. Jag vet inte om jag hade pallat börja om i ett helt främmande land som kanske är helt tvärtom hur jag levt hela livet vid typ 40-50+ så klandrar dem verkligen inte.

Bara för att man alltid måste komma med disclaimers, menar inte att folk inte ska få komma hit. Men de som kommer måste ju få ett drägligt liv och inte bara existera i en lägenhet tänker jag.
 
Fetade det jag funderade på.

I de fallen, kommer de kunna ha ett drägligt liv i Sverige? Tänker såhär, de kommer ju aldrig kunna utbilda sig mer än basic, och därför troligtvis aldrig få ett jobb som betalar bra. Och Sverige är ju så sjukt dyrt att leva i och blir bara dyrare och dyrare, och kanske gillar man inte kulturen och att lära sig svenska är rätt svårt.

Givetvis är det bättre än att leva i ett krigshärjat land, men alla länder är inte krigshärjade och de som är det vill man inte hellre leva i ett land i närområdet med liknande kultur etc? Så att man inte måste börja om. Jag vet inte om jag hade pallat börja om i ett helt främmande land som kanske är helt tvärtom hur jag levt hela livet vid typ 40-50+ så klandrar dem verkligen inte.

Bara för att man alltid måste komma med disclaimers, menar inte att folk inte ska få komma hit. Men de som kommer måste ju få ett drägligt liv och inte bara existera i en lägenhet tänker jag.
Fast du vet väl om att det ÄR angränsande länder till konfliktområden som tar emot den allra största majoriteten av flyktingar?
 
Fast du vet väl om att det ÄR angränsande länder till konfliktområden som tar emot den allra största majoriteten av flyktingar?
Det förtar ju inte att många väljer andra länder. Och sen inte får jobb, inte integreras etc. Hur kul skulle en själv tycka att det var att komma till nytt land (som kanske du betalat dyrt för att ta dig dit, blivit lovad guld och gröna skogar) och sätta i en sunkig lägenhet, språket är skitsvårt, jobben du får är piss alt du får soc som inte erbjuder något överflöd. Troligtvis skulle en inte vara jättesugen på att integreras.
 
Fetade det jag funderade på.

I de fallen, kommer de kunna ha ett drägligt liv i Sverige? Tänker såhär, de kommer ju aldrig kunna utbilda sig mer än basic, och därför troligtvis aldrig få ett jobb som betalar bra. Och Sverige är ju så sjukt dyrt att leva i och blir bara dyrare och dyrare, och kanske gillar man inte kulturen och att lära sig svenska är rätt svårt.

Givetvis är det bättre än att leva i ett krigshärjat land, men alla länder är inte krigshärjade och de som är det vill man inte hellre leva i ett land i närområdet med liknande kultur etc? Så att man inte måste börja om. Jag vet inte om jag hade pallat börja om i ett helt främmande land som kanske är helt tvärtom hur jag levt hela livet vid typ 40-50+ så klandrar dem verkligen inte.

Bara för att man alltid måste komma med disclaimers, menar inte att folk inte ska få komma hit. Men de som kommer måste ju få ett drägligt liv och inte bara existera i en lägenhet tänker jag.
Flera av de jag träffade i den situationen när jag jobbade som socialsekreterare hade kommit till Sverige som kvotflyktingar. De hade alltså inte själva aktivt sökt sig hit. Många hade vuxit upp i flyktingläger utan ordnad undervisning.
 
Flera av de jag träffade i den situationen när jag jobbade som socialsekreterare hade kommit till Sverige som kvotflyktingar. De hade alltså inte själva aktivt sökt sig hit. Många hade vuxit upp i flyktingläger utan ordnad undervisning.

Aha fattar. Får de ett schysst liv i Sverige då trots att de är ”hämmade” (kanske inte riktigt rätt term men du kanske förstår vad jag menar) språkligt och utb-mässigt?
 
Aha fattar. Får de ett schysst liv i Sverige då trots att de är ”hämmade” (kanske inte riktigt rätt term men du kanske förstår vad jag menar) språkligt och utb-mässigt?
När jag jobbade på särskola hade flera stycken kommit till Sverige som kvotflyktingar med sin familj. Kan ju säga att dessa barn och ungdomar fick ett liv, en vård och hjälpmedel de annars aldrig kunnat få.
 
När jag jobbade på särskola hade flera stycken kommit till Sverige som kvotflyktingar med sin familj. Kan ju säga att dessa barn och ungdomar fick ett liv, en vård och hjälpmedel de annars aldrig kunnat få.
Ja barn är lättare att hjälpa gissar jag. Tänkte mer på vuxna, som dels ska lära sig språk, fixa jobb, försörja sina barn etc. Blir ju orimligt ställa samma krav på tex en 50+ analfabet som på en läkarutbildad iranier. Aldrig riktigt tänkt på det förut faktiskt.
 
Ja barn är lättare att hjälpa gissar jag. Tänkte mer på vuxna, som dels ska lära sig språk, fixa jobb, försörja sina barn etc. Blir ju orimligt ställa samma krav på tex en 50+ analfabet som på en läkarutbildad iranier. Aldrig riktigt tänkt på det förut faktiskt.
Fast dessa barn och ungdomar kommer aldrig få jobb eller en vanlig utbildning, ändå är de viktiga att hjälpa.
 
När jag jobbade på särskola hade flera stycken kommit till Sverige som kvotflyktingar med sin familj. Kan ju säga att dessa barn och ungdomar fick ett liv, en vård och hjälpmedel de annars aldrig kunnat få.
Ja, jag har träffat familjer som tamitusan borde hjälteförklaras utifrån hur de över faktiskt lyckats hålla liv i sina barn under gräsliga förhållanden som rått.
 
Ja. Språk är viktigt.

Men igen. Men.

Vad menas med att vara en del av ett samhälle?

Om man jobbar, får lön, betalar skatt, har barnen i skolan, handlar i affären? Är inte det att delta? Oavsett om man pratar svenska när man gör detta eller inte?

Visst får man använda sig av tolk emellanåt, men det behovet har ju även döva/stumma. Och där är det sällan nån som gnäller för att de inte pratar svenska.

Ja. Jag är för obligatorisk svenskundervisning. Men den måste göras annorlunda än idag. Men jag tror inte det är det största problemet med integration. Jag hade mycket hellre sett att man satsade mer på integration med tanke på bostäder, områden, ungdomars inkludering, jobbmarknaden, ta till vara på utbildningar som folk har med sig mm.
Största problem och största problem oavsett vad så är det en förutsättning för integrering att man kan göra sig förstådd och förstå andra i det land man bor. Vi har några på jobba som kommunicerar främst på engelska (tjänstemän) men de har lärt sig att förstå svenska och kan tala det vid behov (ganska bra numera men det var mycket knackigt från början. Och då är det i ett sammanhang där det inte är helt nödvändigt men högst praktiskt och det gör dem mer delaktiga. Folk pratar ju jämt Svenska omkring dem.

Ungdomar som inte kan svenska (ev engelska) är inte aktuella för de flesta jobb och utbildningar och inte kan flertalet utnyttja sina utbildningar utan att kunna språket. Tolkar är bra men inget man kan använda i alla sammanhang och det är olyckligt när exempelvis familjens barn tolkar i kontakt med myndigheter/sjukvården mm.
 
”Lagar kan ändras.

Människovärdet och asylrätten ser jag som okränkbar, men det är inte säkert att de som styr landet nu eller i framtiden alltid håller med om det.

Därför bör denna diskussion alltid hållas!
Människovärdet håller jag med om men asylrätten ser jag mer tänjbart på. Vi kan inte ta hand om alla hjälpbehövande oavsett vad som händer, om inte annat för att vi har begränsade resurser. Vi är ett litet land och det finns många som behöver hjälp. Vi kan inte klara av att hantera 50 miljoner flyktingar som knackar på dörren med aldrig så goda asylskäl - gränsen för vår kapacitet går långt innan det, blir det för många.

Visst det är lätt att säga att asylrätten är okränkbar, men i praktiken så funkar det inte i alla lägen.
 
Det förtar ju inte att många väljer andra länder. Och sen inte får jobb, inte integreras etc. Hur kul skulle en själv tycka att det var att komma till nytt land (som kanske du betalat dyrt för att ta dig dit, blivit lovad guld och gröna skogar) och sätta i en sunkig lägenhet, språket är skitsvårt, jobben du får är piss alt du får soc som inte erbjuder något överflöd. Troligtvis skulle en inte vara jättesugen på att integreras.
För många är en sunkig svensk lägenhet och bistånd från socialen eller jobb inom lokalvård/restaurang/hemtjänst rena drömmen. Ärligt talat har ingen rätt att begära mer (förutom svenskundervisning), vill man högre upp i samhället får man jobba lite för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 772
Senast: Saeta
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp