Gräsmatta

fejko

Trådstartare
Vi har gjort en massa grävarbete här på tomten och nu är det en massa kala lerpartier runt huset. Ska man så lite gräs eller kommer det av sig själv? Det har varit någon slags naturgräs här innan som vi har kapat med röjsågen.
 
Var hittar man sådant? Jag vet bara var man köper utsäde i 25 kg säckar :up: och kan man äntligen få lite nytta av hästbajset?
 
Var hittar man sådant? Jag vet bara var man köper utsäde i 25 kg säckar :up: och kan man äntligen få lite nytta av hästbajset?

Om du vill ha en äng av timotej och de andra sorterna i höet, så mocka ut rent hästbajs och lägg i en liten ministuka i några veckor. Sprid sen där du vill ha ängsgräset toppa med lite hö (gärna höspill, med mycket frö) och vattna (låt det inte bli en hård torr kaka).

Men det är inte alls samma sak som gräsmattegräs. Det blir högväxande bete av det, och kommer säkert ha en hel del ogräs också.

Vill du ha fin gräsmatta så följ instruktionerna från gräsmattefrösäcken. Finns att köpa på Granngården, byggbutiker, mfl.
 
Beror ju på vad du vill ha för gräs. Gräsmatta alá villa eller natur gräs/äng. För villa gräsmatta behöver du se till att det är rikligt med "odlings jord" över den befintliga lerjorden. samt ett spärrskikt som förhindrar det gamla gräset att växa till.
För natur gräs behöver du inte göra något utan det kommer naturligt även om det tar lite tid (några år). Behöver bara rycka undan eventuella träd som skulle vilja försöka slå rot i de öppna lerpartierna, om du inte vill ha dem där.
 
Jag vill varna lite för att så med köpt fröblandning för anlagd gräsmatta om det du har nu är rent naturvuxet. Eller undvik i vart fall typiskt "villamattefrö". Jag har ett område som ser helt avvikande ut och inte heller beter sig som det andra när det gäller klippning efter att ha använt det. Och det jämnar inte heller ut sig med tiden. Irriterar mig varje år och ser fånigt ut med en rak kant mitt i. Inte bara nyansskillnader, utan olika grovlek, växtsätt, allt...

Hade hellre försökt med andra metoder för att få tillbaka samma gräs som runt om.

Där min vattenledning är nedgrävd har det fått växa tillbaka av sig själv på nästan ren lera. Tog några år och var fult under en period då diverse ogräs var det som etablerades först. Men det beror så klart på hur stora områden och hur nära huset man kan vara nöjd med den metoden.
 
Vi har gjort en massa grävarbete här på tomten och nu är det en massa kala lerpartier runt huset. Ska man så lite gräs eller kommer det av sig själv? Det har varit någon slags naturgräs här innan som vi har kapat med röjsågen.
Tror inte det kommer av sig självt snabbt.

Så äng? (glöm inte att det behöver vara perenner också i blandningen)
 
Senast ändrad:
Om du vill ha en äng av timotej och de andra sorterna i höet, så mocka ut rent hästbajs och lägg i en liten ministuka i några veckor. Sprid sen där du vill ha ängsgräset toppa med lite hö (gärna höspill, med mycket frö) och vattna (låt det inte bli en hård torr kaka).

Men det är inte alls samma sak som gräsmattegräs. Det blir högväxande bete av det, och kommer säkert ha en hel del ogräs också.

Vill du ha fin gräsmatta så följ instruktionerna från gräsmattefrösäcken. Finns att köpa på Granngården, byggbutiker, mfl.
Och havre :) jag har fått havre i mina pallkragar med hästbajs :)
 

Liknande trådar

Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 706
Senast: Kilauea
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: Acto
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 037
Senast: FrDrake
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp