Bukefalos 28 år!

Grässtrå i halsen

Miran

Trådstartare
Märkte i går att min katt fick kväljningar och lät som om hon skulle kräkas när hon försökte äta. Hon fick inte ner någonting av maten. Likadant i morse.

Åkte till veterinären och han upptäckte att hon svalt ett långt grässtrå (den breda platta sorten). Tydligen har hon försökt kräkas upp det och så har det fastnat i näshålan och irriterat ner i matstrupen.

Har aldrig hört talas om någonting liknande, men det skulle tydligen vara rätt vanligt.

Nu håller lillkatten på att vakna till igen. Fortfarande groggy. Underbart att se henne, jag var rädd att jag inte skulle få med henne hem igen.

Någon av er måste väl ha varit med om samma sak om det nu är så vanligt?
 
Sv: Grässtrå i halsen

Den katt vi hade i familjen för en hel del år sedan var med om samma sak. Otäckt!

/snurpe
 
Sv: Grässtrå i halsen

Har inte varit med om det, men har diskuterat det med veterinären här. Det är vanligt bland utekatter faktiskt, o även innekatter som äter kattgräs..... tyvärr.
 
Sv: Grässtrå i halsen

Kan nu rapportera att hon har ätit för första gången på två dagar. :banana:

Först vågade hon inte försöka, satt bara och tittade längtansfullt på maten. Sedan tog hon en slick och märkte att det gick bra. Och sedan åt hon hela portionen. Nu vill hon gå ut!

Skum grej, men huvudsaken är att hon blir bra igen. Är så tacksam att jag lyckades få en veterinärtid innan långhelgen.
 
Sv: Grässtrå i halsen

Jodå, min ena katt har råkat ut för samma sak. Reagerade precis som din.
Vet tog ut grässtrået under narkos.

Hoppas kissen mår bättre nu.
 
Sv: Grässtrå i halsen

Vår gamling råkade ut för det en gång. Vi fick också höra att det var vanligt. Otrevligt var det i alla händelser.
 
Sv: Grässtrå i halsen

Min kisse råkade ut för samma sak, så vi ringde veterinären som tyckte att vi skulle avvakta en dag. Nästa dag var det borta, men usch va hemskt det var att avvakta, jag vill helst åka in på akuten med honom direkt ju :angel:
Det var ett tunnare grässtrå som troligtvis var boven, han kan inte tugga sådana utan försöker bara svälja dom hela. Sånt där platt gräs är bättre tycker han ;)
 
Sv: Grässtrå i halsen

Nu är hon helt återställd och precis lika tjatig som vanligt ...! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 539
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp