Grannens hund skäller så mycket

hollypolly

Trådstartare
Jag har en granne som har en samojedhund som skäller så himla högt både i trapphuset och där den bor och nu vågar jag inte längre lämna min egen hund ensam eftersom han blir så nervös och börjar skälla tillbaka och då är jag rädd att jag i min tur ska få skäll av någon annan granne. Min hund har aldrig skällt såhär ofta tidigare
sen samojeden flyttade in flyger båda jag och hunden upp då det är så grova och plötsliga skall rakt utanför dörren och min hund tycker inte om det 😭
 
Jag har en granne som har en samojedhund som skäller så himla högt både i trapphuset och där den bor och nu vågar jag inte längre lämna min egen hund ensam eftersom han blir så nervös och börjar skälla tillbaka och då är jag rädd att jag i min tur ska få skäll av någon annan granne. Min hund har aldrig skällt såhär ofta tidigare
sen samojeden flyttade in flyger båda jag och hunden upp då det är så grova och plötsliga skall rakt utanför dörren och min hund tycker inte om det 😭
Prata med hyesvärden?
 
Vad ska jag skriva till hyresvärden tycker ni?
Jag vill inte att hundägaren ska få en varning den skäller inte under hela dagarna utan när dom går in och ut genom dörr till port och ibland inomhus för den verkar vakta. Det är svårt för mig att min hund skäller tillbaka jag vet inte hur jag ska få stopp på det.
 
Vad ska hyresvärden göra åt saken om deras hund skäller ett par gånger på väg in och ut ur lägenheten? Nej, här får du nog skärpa till dig och endera prata med grannen eller allra minst skriva ett meddelande/en lapp, TS.
Kanske formulera det i stil med att din hund reagerar på de främmande skallen och se om ni inte kan jobba på det här tillsammans - kanske bidra med en liten påse hundgodis och föreslå att om de kan distrahera skallen på vägen in så kommer du att arbeta med din hund på samma sätt när den ljudar. Något åt det hållet?
 
Vad ska hyresvärden göra åt saken om deras hund skäller ett par gånger på väg in och ut ur lägenheten? Nej, här får du nog skärpa till dig och endera prata med grannen eller allra minst skriva ett meddelande/en lapp, TS.
Kanske formulera det i stil med att din hund reagerar på de främmande skallen och se om ni inte kan jobba på det här tillsammans - kanske bidra med en liten påse hundgodis och föreslå att om de kan distrahera skallen på vägen in så kommer du att arbeta med din hund på samma sätt när den ljudar. Något åt det hållet?
Jag kan inte skärpa till mig tyvärr kommer jag aldrig våga att prata med grannen men annars var det ett bra förslag tack så mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det hör vuxenlivet till att ibland göra saker som är utanför ens komfortzon. Går du till hyresvärden så kommer grannen direkt tänka att du ”anmälde” och det kan bli tusenfalt värre. Grannsämja ska man värna om.
Jag ska inte anmäla grannen jag var bara ledsen ikväll för min hund blir stressad och rädd av dom plötsliga skallen som ekar mellan väggarna.
 
Jag kan inte skärpa till mig tyvärr kommer jag aldrig våga att prata med grannen men annars var det ett bra förslag tack så mycket.
Är grannen otrevlig på något vis? Kan du inte ha någon med dig?
I övrigt fungerar säkert lappen i brevlådan också men det blir ju en väldigt långdragen konversation om hen har en förklaring eller motfrågor.
 
Det hör vuxenlivet till att ibland göra saker som är utanför ens komfortzon. Går du till hyresvärden så kommer grannen direkt tänka att du ”anmälde” och det kan bli tusenfalt värre. Grannsämja ska man värna om.
Ja grannen är snäll och hunden är också snäll men en skällig ras.
 
Jag kan inte skärpa till mig tyvärr kommer jag aldrig våga att prata med grannen men annars var det ett bra förslag tack så mycket.
Det är ju lite det eller att lämna en lapp i brevlådan för hyresvärden kan ju inte göra så mycket åt det du upplever som ett problem. Det kan ju vara så också att om din hund bekantar sig lite och lär känna den andra hunden så kanske din hund inte bryr sig så mycket om att den skäller sen.
 
Är grannen otrevlig på något vis? Kan du inte ha någon med dig?
I övrigt fungerar säkert lappen i brevlådan också men det blir ju en väldigt långdragen konversation om hen har en förklaring eller motfrågor.
Nej grannen är snäll jag har svårt att ta kontakt med nya människor så jag kommer inte klara det jag ville bara skriva av mig då jag var ledsen för min hund blev extra stressad idag när det blåser storm ute samtidigt.
 
Skriv en lapp där det står typ

"Hej granne!
Vad roligt att ni har fått en ny familjemedlem! Tyvärr så tycker min hund att er nya familjemedlem låter lite läskig ibland. Vad sägs om att ta en hundpromenad ihop någon dag så att de kan bekanta sig och kanske bli kompisar?
Bästa hälsningar Hollypolly och Fido!"
 
Om du har svårt med det sociala med att prata med grannen så kanske ta med en kompis eller så? Någon som kan stötta upp lite. Kommer nog ses av grannen som om ni "råkade" gå förbi, och du ringde på spontant, så ingen som kommer tänka något underligt om det heller :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 180
Senast: Praefatio
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
948
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 201
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp