Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
S

Sveipur

Det finns många trådar om dessa men jag skulle vilja göra en liten undersökning med era samlade erfarenheter och åsikter.

1. Vilket märke har du?

2. Hur länge har hästen använt den?

3. Hur många timmar per dygn?

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)

6. Övriga kommentarer?

Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

1. Vilket märke har du? Hööks

2. Hur länge har hästen använt den? En sommar (förra)

3. Hur många timmar per dygn? Ca 10h (på dagen)

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Lite skavsår i början men sedan när den blev mjukare så blev den mkt bättre

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?) Nja.. Får i sig ganska mkt iaf

6. Övriga kommentarer? Svårt med passformen och de flesta gör att hästen får i sig ganska mkt gräs iaf, visserligen mindre men skulle kunna få att bli ännu bättre.

1. Vilket märke har du? En från Hansbo, kostade bara 66kr.

2. Hur länge har hästen använt den? Använde den ca 2 veckor, några timmar om dagen, vissa dagar inget alls.

3. Hur många timmar per dygn? 5 kanske

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Japp, ett stort sår på sidan av underläppen, liknade ett brännsår. Nej hon har inte lyckats få av sej den. Men nu har jag dock inte använt den mer.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?) Han inte märka någon viktnedgång på den korta tiden, men hon klarade sej från fången vilket hon har väldigt lätt att få.

6. Övriga kommentarer? väldigt konstig passform.

Har provat flera olika:
1. Vilket märke har du?
greenguard samt hemgjord greenguardvariant
½/2min dag
6h/2min, sedan var den sönder
Hästen plockade av sig den efter bara några timmar/minuter, och gjorde sönder den totalt.
5. Resultat?
Min plånbok blev tunnare men inte hästen :crazy:

1. Vilket märke har du?
globus
2mån
8-12h
I början skavsår men det löstes snabbt med en bit bävernylon. Hon får dock lite märken i pälsen av remmarna men det går att leva med
5. Resultat?
Smalare häst, jag är nöjd! :D

1. Vilket märke har du?
Globus gräsreducerare
Snart 2 månader
ca 20 ( har av den några timmar varje kväll, hästen går ute dygnet runt
Lite bakom öronen med sydde fast fårskinn där
Japp!
6. Övriga kommentarer?
Ponnyn tog av sig den ganska snabbt första gången (drog den över öronen) men jag flätade en manen så att det blev en "ögla" där jag trär igenom nackremmen och nu sitter den där!

(Tog alltså en bit av pannluggen flätade den vanligt ca 5 cm, sedan drog jag den bakåt mot manen (klippt där nackstycket ligger) för att sedan fläta ihop den med en bit av manen, resultatet blir en "ögla" över den klippta delen av manen !)

Hitills leder globusen, har någon en bild? Nägon webbshop där den finns?

1. Vilket märke har du? Greenguard

2. Hur länge har hästen använt den? förra sommarn och halva före det även nu denna sommar.

3. Hur många timmar per dygn? 10-12tim.

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)? Nej.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?) Njae, hon får komma in och äta lite hö en gång mitt på dagen, då hon använder "munkorgen" för att hon har fång och ska inte ha i sej av gräset.

6. Övriga kommentarer? den fungerar super :)

Jag har också provat några olika:

1. Vilket märke har du?
- Greenguard

- Två och en halv dag i hagen

- ca 10

- Den halkade på sniskan hur man än spände den. Gick sönder efter två och en halv dag

- Skavsår och irritation

6. Övriga kommentarer?
- Skräp!

1. Vilket märke har du?
- - Harry´s Horse. Modell munkorg med grimma

- Tre dagar

- ca 10
- Den höll i tre dagar, sedan var hela botten uppsliten

-

6. Övriga kommentarer?
-Skräp

1. Vilket märke har du?
- Globus och Shires munkorgsmodell med grimma. Är exakt likadana

- Sedan den 10:e maj

- 21-22 timmar. De får komma in några timmar varje dag och äta lite hösilage

-Några små skavsår så att pälsen nötts bort lite. Sammanlagt fyra "avtagningar" på hela tiden

- Ja, rejält!

6. Övriga kommentarer?
-Billiga, bra passform, fungerar bra. Hästarna accepterar dem lätt

1. Vilket märke har du?

Vet inte vad märket heter... Men det är en liten "nylonbur" (vet inte hur jag annars ska förklara..) med ett hål i gummi längst ner.

Han använde den i någon månad eller så.

Hela tiden han var ute, ca 12 timmar om dagen kanske. (Inte på bete, utan på vintern med fri tillgång till hö)

Fick aldrig skavsår och tog aldrig av sig den... Men han lärde sig snabbt hur han skulle få i sig mat genom det där lilla hålet, och till slut åt han som vanligt... Han lyckades trycka i sig 25 kg hösilage på en halv dag.. (det är ingen överdrift....)

Han gick inte ner i vikt (inte så konstigt med tanke på allt hö han åt...) men han gick inte upp i vikt heller :D

6. Övriga kommentarer?

Gillade munkorgen, för då kunde han få fri tillgång till hö och ha nåt att pilla med hela dagen, istället för att kasta i sig 4 kg hö på 20 min. Efter att han haft munkorg på sig ett tag så lärde han sig också att äta långsammare, vilket ju är bra.

Köpte en greenguard förra sommaren, men kom inte längre än till att vi provade den. Jag tyckte den var hemsk. Klarade inte av att låta honom gå med den. I år provade vi den igen, men den åkte av inom en minut av samma skäl som förra året.

Efter att ha hört mycket positivt om Globus hinkmodell skaffade vi en sådan för några dagar sen. Den kändes betydligt "trevligare" än greenguarden. Vi satt kvar i hagen länge och försökte hjälpa honom att få in tekniken, men han kör bara ner mulen hårt i marken och det funkar ju inte. Nu har vi säkert provat den i drygt 20 timmar, men han har fortfarande inte fått till det. Förvånad för han är ganska påhittig annars och är en mästare på att lösa upp knutar i grimskaft.

Suck, hur lång tid har det tagit för era hästar att lära sig äta med hinkmodellen?

Men låt honom ha den på, han lär sig tids nog hur den funkar!
För min häst tog det nog 2-3 veckor innan han kunde äta mycket, första veckan stod han som ett fån i hagen och åt typ ingenting...

Men låt honom ha den på, han lär sig tids nog hur den funkar!
För min häst tog det nog 2-3 veckor innan han kunde äta mycket, första veckan stod han som ett fån i hagen och åt typ ingenting...

Ja, tanken är att han ska gå med den nattetid iallafall. Om det tog så lång tid för din finns det ju trots allt hopp. Jag fick intrycket att andra hästar här på forumet fått in tekniken ganska snabbt.

Ett alöternativ är förstås att göra ett större hål. Vill helst undvika det för om/när han väl får in "snitsen" kanske han får i sig för mycket.

Gör inget större hål.. Då tappar den sin funktion..
Min häst är ett riktigt matvrak och brukar hitta på en del djävulskap och brukar faktiskt vara rätt så smart, så jag trodde han skulle äta normalt direkt, även med munkorgen. Men det var inte förrän han fattade att han inte kunde få in 3 kg hötussar genom hålet som han kunde börja äta... Hästen dör ju inte, så låt han ha den på ett tag. Om han efter en månad fortfarande inte har förstått hur den fungerar och har blivit mager så kan du ju plocka av den ;) Men annars får dom ju bara sysselsättning...

Nu har jag köpt globus (efter mycket letande hittade jag den i hästaffären 200 meter bort:crazy:)
Så om några dagar kan jag lämna utvärdering.

Såg en beskrivning på nätet på hur man kan göra en egen betesreducerare förra gången jag gjorde research på ämnet.. men nu kan jag inte hitta sidan längre. Den såg iaf mkt trevlig ut, gjord i bit mjuk plast (en bit köldridå!) som satt fast i fyra punkter på grimman och så ett hål i mitten. Ngn som vet vilken jag menar?

Ännu fler utvärderingar här i tråden läser jag med stort intresse!

Senast ändrad:

Hej, min häst blir lätt tjock då vi har stora fina hagar med mycket gräs. vi har invänjning under några veckor men sen är det gräs för hela slanten...
Mitt problem är att jag har långt till stallet. Kan bara komma varannan dag. Tror ni att jag kan ha gräsreduceraren på två dygn och sedan av två dygn? jag vill inte ha den på hela tiden, då jag inte vet om han får i sig tillräckligt. Och det verkar ju som de flesta tar av den några timmar varje dag. Det är en isis. Han går på lösdrift dygbet runt och jag har köpt en Globus plus en sån där modell med hål i botten. Vad tror ni? Tacksam för alla svar! :)

1. Vilket märke har du?
Globus, den VETTIGA sorten. Hade den med lila/svarta remmar innan, som i övrigt ser exakt likadan ut och också är Globus. Om DEN säger jag bara - RENT SKIT.

Började i slutet av förra säsongen efter att ha mördat tre stycken av den sämre sorten. I år inte haft den alls, det finns inte gräs än.

12-18 h

Inga, förutom att remmarna töjer sig lite när den blir blöt, och då kan han krångla ut lilla mulen, men jag har satt en extra rem.

Mest troligt. Går inte riktigt bedömma, då större delen av säsongen förra året gick åt till skitvarianten, och då gick han ju upp. Det jag hann använda den vettiga dock så gick han inte upp ett gram. Inte ner heller, men för kort tid.

6. Övriga kommentarer?

Helt obegripligt att Globus har två på ytan identiska modeller till exakt samma pris där det skiljer ljusår i kvalitet.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 543
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 203
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 921
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 128
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka