Sv: Gravid?
De finns på apoteket, kostar 70-200 kronor. De kan också finnas i kassan på vissa affärer-bland kondomerna (från Rfsu).
Från ett av testens sidor
Om man tar p-piller, när då testa?
Vi rekommenderar att du gör testet minst 19 dagar efter oskyddat samlag, eller från den dag då du väntar din mens.
Jag tar p-piller. När ska jag göra testet?
Om du tar p-piller kan det vara svårt att veta när du ska göra testet eftersom blödningen som du får när du tar p-piller är en uppehållsblödning, och inte en riktig menstruation.
Vi rekommenderar ett graviditetstest minst 19 dagar sedan du hade samlag senast, eller efter att du glömt att ta pillret, har varit magsjuk eller tagit antibiotika. Om resultatet är "Inte gravid" men du ändå tror att du kan vara gravid, bör du vänta tre dagar innan du gör ett nytt Clearblue graviditetstest.
Jag tar p-piller påverkar det resultatet?
Nej, p-piller påverkar inte resultatet. Om du tar p-piller kan det dock vara svårt att veta när du ska göra testet eftersom blödningen som du får när du tar p-piller är en uppehållsblödning, och inte en riktig menstruation.
Vi rekommenderar att du gör testet minst 19 dagar efter att du hade samlag senast eller missade ett p-piller, var magsjuk eller tog antibiotika. Om resultatet är "Inte gravid" men du ändå tror att du kan vara gravid, bör du vänta tre dagar innan du gör ett nytt Clearblue graviditetstest.
(bara för information, just frågorna ovan besvarades av Clearblue, hoppas det inte räknas som reklam eller ngt. Ville bara visa svar på frågorna från en googling och detta kom upp + det kan vara bra att veta vem som svarade på dem)
Enda problemet verkar alltså vara om du tar testet för tidigt, dvs innan den mens som normalt uteblir vid graviditet kommit, dvs före vecka 5? Om du tror att du ev varit gravid en månad borde det bara vara att testa.
Om din stad har privat gynekolog kanske du kan få en tid utanför arbetstid? I min stad har de till och med extra tidiga och sena öppettider i primärvården sedan ngn månad tillbaka tydligen, kolla din. (jag förstår absolut problem att komma från jobbet, försök få tid utanför arbetstid helt enkelt, maila istället för att ringa så slipper du prata i telefon där folk hör.). Btw privat behöver alltså inte bli dyrt, landstinget ska betala det också utom patientavgiften såvitt jag vet.
Men börja med att helt enkelt köpa ett test på närmsta matvaruaffär, pressbyrå eller apotek.
Ibland står det att man ska testa på morgonen, om jag var hyperstressad och kände mig rik kanske jag i så fall skulle testa direkt ändå. För att ev göra om vid negativt resultat. (mina test visade nämligen positivt på eftermiddagen även tidigt i grav)