Graviditet och Covid-19

Voeux

Trådstartare
Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick träffa en annan. Jag frågade henne hur jag ska förhålla mig till Covid-19 och även hur det ligger till med prematurrisken. Som svar fick jag ett rungande "Neeeej, det där behöver du inte tänka på!" (som fullvaccinerad) och prematurrisk verkade hon inte ens ha hört om. Nu var detta en pensionerad BM som hade hoppat in som vikarie, så jag tänkte att jag för säkerhets skull även frågar min egen BM. När hon var tillbaks så förklarade hon att prematurrisken kommer ifrån att man ofta behöver plocka ut ett barn om mamman hamnar i respirator. Med andra ord, ingen respirator eller annat mycket svårt sjukdomsförlopp, ingen prematurrisk. Hon verkade inte heller anse att jag behövde vara särskilt orolig för detta.

Så efter det har jag känt mig ganska trygg. Jag var sjuk i Covid-19 innan jag blev gravid och innan jag vaccinerade mig, och visst var jag sjuk men efter en veckas vila och mycket vätska blev jag frisk igen. Jag är, förutom graviditeten, inte i riskgrupp och min kropp verkade hantera sjukdomen väl när den väl dök upp. Nu är jag fullvaccinerad, men gravid, och fortsätter givetvis att tvätta händerna ofta och undvika trängsel. Det går bra än så länge.

Men så när jag var hos BM sist så ser jag att det sitter en lapp på anslagstavlan om att de rekommenderar vaccination. Inga konstigheter, och så står det att man som gravid är i riskgrupp, framför allt i slutet av graviditeten. Jag förstår att man är i riskgrupp. Jag förstår att det finns en prematurrisk. Men jag får ändå inte grepp om hur allt fungerar.

Är det som min BM sa, att prematurrisken enbart gäller om man behöver plocka ut ett barn i förtid på grund av svår sjukdom/respirator? Eller kan Covid-19 även trigga igång en naturlig födsel för tidigt?

Är graviditeten i sig så påfrestande för kroppen, att även en normalt frisk person som tidigare hanterat sjukdomen väl och nu dessutom är fullvaccinerad, ändå kan bli så allvarligt sjuk att man riskerar intensivvård?

Ni får ursäkta mina dumma frågor, men jag blir bara förvirrad av att BM lugnar mig och ändå läser jag överallt om att vi är i riskgrupp och risk för prematur. Min familj vill knappt att jag träffar en liten grupp människor på julafton. Jag vet inte hur jag ska orientera mig riktigt när jag blir uppskrämd å ena sidan och lugnad å andra sidan. Dessutom är det svårt att hitta information om varför vi räknas som riskgrupp och vad som händer i kroppen och med barnet. När jag Googlar så hittar jag bara information att vi är det och jag känner bara.. snälla jag vet men kan någon snäll själv förklara detta lite mer ingående för mig?
 
Är det inte bara att man är i riskgrupp vid alla luftvägsinfektioner som gravid? Att man får vanliga influensavaccinet därför. Och även som vaccinerad kan man få en mild covid-infektion och det ska man undvika sista tiden som gravid för det är påfrestande för kroppen som redan går på högvarv med begränsad lungkapacitet.
 
Jag grubblar över samma som du. Har tyvärr inget svar. Min BM sa när jag frågade att det är vid allvarlig covid som prematurrisken uppstår, att gravida har större risk för allvarlig covid än ickegravida men att vaccinet ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom även hos gravida. Dvs vaccinet skyddar mot prematurrisken. Hur det går ihop med att man som gravid är riskgrupp även när man är vaccinerad vet jag inte.
 
Jag skulle gissa att eftersom graviditeten är påfrestande för kroppen, speciellt i slutet, så blir man riskgrupp p.g.a. det.
 
Jag har inte satt mig in i detaljerna utan nöjt mig med att jag är riskgrupp efter vecka 20 och anpassat mig efter det. Jag är väldigt försiktig och kommer så vara fram till förlossningen. Jag reser till exempel inte och håller mig lite på min kant generellt (gällande stora sällskap etc).

Min familj vill knappt att jag träffar en liten grupp människor på julafton.
Jag avstår större grupper nu och tycker det känns helt rimligt! Det slumpar sig så att jag och min man ska fira ensamma i är och det känns helt rätt - för oss :).
 
Är det inte bara att man är i riskgrupp vid alla luftvägsinfektioner som gravid? Att man får vanliga influensavaccinet därför. Och även som vaccinerad kan man få en mild covid-infektion och det ska man undvika sista tiden som gravid för det är påfrestande för kroppen som redan går på högvarv med begränsad lungkapacitet.

Jag grubblar över samma som du. Har tyvärr inget svar. Min BM sa när jag frågade att det är vid allvarlig covid som prematurrisken uppstår, att gravida har större risk för allvarlig covid än ickegravida men att vaccinet ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom även hos gravida. Dvs vaccinet skyddar mot prematurrisken. Hur det går ihop med att man som gravid är riskgrupp även när man är vaccinerad vet jag inte.

Jag skulle gissa att eftersom graviditeten är påfrestande för kroppen, speciellt i slutet, så blir man riskgrupp p.g.a. det.

Kan det vara så då att jag blandat ihop riskgrupp och prematurrisk lite? Alltså, man är riskgrupp som gravid eftersom kroppen klarar av mindre. Du blir sjukare och det blir svårare för kroppen att hantera, precis som med influensan. Man bör vara extra försiktig därför. Prematurrisken kanske är större för de som är riskgrupp för Covid-19 även utan att vara gravid, och/eller ovaccinerade, som riskerar ett svårt sjukdomsförlopp? Skulle ju inte vara helt ologiskt.
 
Är det inte bara att man är i riskgrupp vid alla luftvägsinfektioner som gravid? Att man får vanliga influensavaccinet därför. Och även som vaccinerad kan man få en mild covid-infektion och det ska man undvika sista tiden som gravid för det är påfrestande för kroppen som redan går på högvarv med begränsad lungkapacitet.
På Folkhälsomyndighetens hemsida finns flera avsnitt om gravida och influensa. Bland annat detta dokument https://www.folkhalsomyndigheten.se...5d2c1/vaccination-gravida-influensa-02885.pdf med hänvisningar till studier om gravida och influensa.

Sedan ska man komma ihåg att rekommendationer för riskgrupper utses inte enbart för individers säkerhet, utan också för sjukvårdens belastning. Man vill inte ha in gravida på sjukhus för sjukvård om det kan undvikas. En riskgrupps-grupp innebär ofta att fler olika typer av läkare måste involveras i personens vård, exempelvis för en gravid då så kanske en gyn/obstretiker också måste bedöma personen varje vårddygn. Mer resurskrävande patienter alltså.
 
Jag tänker att man många gånger hamnar i det övre BMI-spannet som gravid och övervikt är ju en riskgrupp för covid-19. Det finns också, vad jag har förstått, studier gjorda som visar på att det finns en risk för prematurfödsel om man som gravid blir sjuk i covid-19.

På mitt jobb (jobbar som sjuksköterska) får gravida inte träffa patienter med misstänkt covid fram till v 20. Där ingår alla med hosta, snuva, feber, halsont eller andningsbesvär. Efter v 20 får gravida inte träffa patienter alls utan omplaceras då till uppgifter där det inte förekommer patientkontakt. Detta enligt Arbetsmiljöverket och riskbedömningar som görs för varje gravid medarbetare. Oavsett vaccinerad eller ej.

Tillägg: man är helt enkelt i riskgrupp, precis som andra riskgrupper som en viss ålder, övervikt, osv.
 
Vad gäller prematurfödsel så handlar det absolut inte bara om barn som måste plockas ut för att mamman behöver intensivvård. Jag vet några som drabbats och de var inte så sjuka att de behövde vård alls, men det triggade igång för tidiga födslar.
 
Alltså jag tänker mest att vaccinerad eller ej löper man ju ändå en risk att bli smittad och sjuk. Vaccinet är ju ingen garanti.

Att BM lugnar och lovar att det inte är farligt om man är vaccinerad känns väldigt tveksamt för mig.
 
Alltså jag tänker mest att vaccinerad eller ej löper man ju ändå en risk att bli smittad och sjuk. Vaccinet är ju ingen garanti.

Att BM lugnar och lovar att det inte är farligt om man är vaccinerad känns väldigt tveksamt för mig.

Det klart man kan bli smittad och sjuk, men vaccinet är ju ett hinder för att bli väldigt sjuk och det är väl där i de stora riskerna ligger. BM kan ju inte lova någonting såklart men jag tolkar det som att de har en sammantagen bild av min grundhälsa, vikt, hur graviditeten löper, sjukdomshistorik, vaccin osv. och kanske gör en bedömning att jag sannolikt inte skulle bli just väldigt sjuk. Sen är det ju ingen som sagt att jag ska gå ut och trängas och sluta tvätta händerna, och strunta i att det är pandemi för att de garanterar att jag är helt säker. Men när jag frågar om jag behöver vara orolig och isolera mig, och de svarar att jag inte behöver vara orolig, så kan jag nog förstå deras bedömning ändå.

Vaccinerade i andra riskgrupper, det finns väl inga särskilda rekommendationer till dem heller?
 
@Voeux Om (sent) gravida inte löpte någon risk så länge de är vaccinerade så antar jag att vi inte hade varit riskgrupp helt enkelt :). Oavsett tycker jag nog inte att BM ska vara så kategorisk, BM är ju knappast någon vaccin- eller covidexpert. Så har jag resonerat i alla fall!

Jag har inte tolkat min BM:s råd gällande covid som råd skräddarsydda för mig och min hälsosprofil utan har sett det som att de ger generella råd helt enkelt. Jag har en normal graviditet, är normalviktig och är inte sjukare än nån annan. Jag tolkar ändå riskgrupp som riskgrupp och försöker anpassa mig så gott jag kan :).
 
Vad gäller prematurfödsel så handlar det absolut inte bara om barn som måste plockas ut för att mamman behöver intensivvård. Jag vet några som drabbats och de var inte så sjuka att de behövde vård alls, men det triggade igång för tidiga födslar.
Jag har hört om liknande fall! Väldigt obehagligt.
 
Ökad risk för blodpropp finns också med i socialstyrelsens studier (det är FHM som
hävdar att vaccinerade gravida har samma icke-risk som vaccinerade ogravida, socialstyrelsen har dock en annan åsikt), plus att även en mild infektion i slutet av graviditeten som sätter sig på luftvägarna kan göra en förlossning onödigt svår, så mot slutet bör man vara extra försiktig av den anledningen.
 
@Voeux Om (sent) gravida inte löpte någon risk så länge de är vaccinerade så antar jag att vi inte hade varit riskgrupp helt enkelt :). Oavsett tycker jag nog inte att BM ska vara så kategorisk, BM är ju knappast någon vaccin- eller covidexpert. Så har jag resonerat i alla fall!

Jag har inte tolkat min BM:s råd gällande covid som råd skräddarsydda för mig och min hälsosprofil utan har sett det som att de ger generella råd helt enkelt. Jag har en normal graviditet, är normalviktig och är inte sjukare än nån annan. Jag tolkar ändå riskgrupp som riskgrupp och försöker anpassa mig så gott jag kan :).

Ja okej, jag tolkar det helt annorlunda. Vi har ju olika förutsättningar och hälsa även om den gemensamma faktorn är en graviditet, så att riskerna kan ju omöjligt vara lika stora samtliga gravida emellan. Hade BM vetat om att jag exempelvis haft andra underliggande sjukdomar eller var mycket överviktig så har jag svårt att se att de sagt samma sak. Men med det sagt så är jag riskgrupp och försöker vara lite försiktig, såklart. Men FHM skriver också:

"Alla gravida rekommenderas vaccination mot covid-19. Ovaccinerade gravida bör vara extra försiktiga för att inte bli sjuka i covid-19 och noggrant följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer."

"Vaccinationen mot covid-19 rekommenderas eftersom vaccinerna ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och därmed minskar risken för tidig förlossning. Om du är gravid och vaccinerad mot covid-19 har du ett lika gott skydd som den övriga befolkningen som blivit vaccinerad."

"Gravid med ytterligare riskfaktorer: Enligt Socialstyrelsen finns även andra faktorer som kan öka risken för allvarlig covid-19, t.ex. fetma, högt blodtryck och diabetes. Därför bör gravida som har någon ytterligare riskfaktor rådgöra med sin barnmorska eller läkare."

Ovan formuleringar, i kombination med att de två BM som jag träffat inte verkar anse att jag behöver vara orolig, gör att jag inte riktigt kan se att jag bör vara det? Finns det någonstans information om att vaccinerade i riskgrupper ska fortsätta undvika sociala kontakter eller dylikt? En ärlig undran alltså, eftersom jag försöker få lite grepp om vilka försiktighetsåtgärder som är rimliga för mig.
 
Ökad risk för blodpropp finns också med i socialstyrelsens studier (det är FHM som
hävdar att vaccinerade gravida har samma icke-risk som vaccinerade ogravida, socialstyrelsen har dock en annan åsikt), plus att även en mild infektion i slutet av graviditeten som sätter sig på luftvägarna kan göra en förlossning onödigt svår, så mot slutet bör man vara extra försiktig av den anledningen.

Bra info, tack!
 
Vad gäller prematurfödsel så handlar det absolut inte bara om barn som måste plockas ut för att mamman behöver intensivvård. Jag vet några som drabbats och de var inte så sjuka att de behövde vård alls, men det triggade igång för tidiga födslar.

Finns det någon förklaring någonstans kring hur/varför detta sker? Jag misstror dig inte, alls, jag försöker bara förstå vad det är som händer i kroppen som orsakar det.
 
@Voeux Jag tänker att BM är långtifrån expert (de är ju heller inte läkare) och att covid är så pass nytt att nog ingen kan uttala sig så tvärsäkert.

Ovan formuleringar, i kombination med att de två BM som jag träffat inte verkar anse att jag behöver vara orolig, gör att jag inte riktigt kan se att jag bör vara det?
Orolig har jag nog inte argumenterat för att man ska vara, däremot har jag skrivit att jag personligen är försiktig. Min make har inte träffat sin familj sedan innan pandemin då de bor i ett annat (europeiskt) land. Vi avstår att resa dit av försiktighetsskäl nu, i och med graviditeten. Någon annan skulle känna sig helt ok med att åka. Alla är vi ju olika :). Om du känner att du inte behöver vara extra försiktig (tolkar ”orolig” på så vis?) så ska du ju heller inte vara det.

Jag lusläser inte råd från varken FHM eller någon annan utan går helt enkelt på att gravida, vaccin eller ej, är riskgrupp. För mig räcker det. Finns ingen resa eller sammankomst som är värd risken för mig :).

Känner dock att jag inte riktigt svarar på din faktiska fråga i trådstarten så sätter punkt för mig här :).
 
Hittade lite här. Har bara kommit till statistiken så vet inte hur mycket förklaring som ev. är med senare.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...riskgrupper-graviditet-delredovisning-tre.pdf
Tänkte precis länka till den, tror inte man hunnit forska reda på en förklaring, man har nog haft fullt upp med att bara få fram statistik på riskerna. :)

Det där dokumentet påpekar ju dock också att det inte krävs en allvarlig infektion för att risken för prematur födsel ska öka (även om risken blir ännu högre då), vilket gör att jag tycker det är vansinnigt att FHM skriver att det bara är vid allvarlig sjukdom som risken finns och hänvisar till socialstyrelsen - som inte alls skriver någonstans att det bara gäller vid allvarlig sjukdom.
 

Liknande trådar

Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 935
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp