Graviditet och Covid-19

@Voeux Jag tänker att BM är långtifrån expert (de är ju heller inte läkare) och att covid är så pass nytt att nog ingen kan uttala sig så tvärsäkert.

Orolig har jag nog inte argumenterat för att man ska vara, däremot har jag skrivit att jag personligen är försiktig. Min make har inte träffat sin familj sedan innan pandemin då de bor i ett annat (europeiskt) land. Vi avstår att resa dit av försiktighetsskäl nu, i och med graviditeten. Någon annan skulle känna sig helt ok med att åka. Alla är vi ju olika :). Om du känner att du inte behöver vara extra försiktig (tolkar ”orolig” på så vis?) så ska du ju heller inte vara det.

Jag lusläser inte råd från varken FHM eller någon annan utan går helt enkelt på att gravida, vaccin eller ej, är riskgrupp. För mig räcker det. Finns ingen resa eller sammankomst som är värd risken för mig :).

Känner dock att jag inte riktigt svarar på din faktiska fråga i trådstarten så sätter punkt för mig här :).

Nej BM kan inte uttala sig tvärsäkert och det är inte så jag tolkar dem heller, utan mer som en riktlinje utifrån deras bedömning och sen får jag göra vad jag vill med det svaret.

Jag är försiktigare än vad jag hade varit om jag inte vore gravid, absolut, så extra försiktig är jag ju redan. Men jag tror också att jag gör bedömningen att det finns risker med mycket, och samtliga går inte att undvika fullt ut. Därför försöker jag hitta en balans mellan att leva ett normalt liv och samtidigt vidta rimliga försiktighetsåtgärder. Jag vill inte låsa in mig i lägenheten utan att förstå varför, så det är väl syftet med tråden, att förstå mer och kunna göra en egen bedömning.
 
Min uppfattning har varit att luftvägsinfektion alltid bör undvikas i slutet av graviditeten eftersom kroppen redan är under hög belastning. Det är svårare att ta djupa andetag och att hosta, t ex. Sen kan säkert långvarigt sängliggande orsaka sekundära problem, man är ju redan i risk för blodpropp och högt blodtryck.

Därför gravida efter vecka 16 erbjuds influensavaccin.

I övrigt har jag inte fått några direktiv från vården om förhållningssätt. Hon brukar fråga om jag jobbar hemifrån och jag svarar att möjligheten finns men nej.

Edit:

Men socialstyrelsens läsning var ju inte så jävla munter...
 
Senast ändrad:
Men socialstyrelsens läsning var ju inte så jävla munter...

Håller med. Det är väl kanske som @Hedinn skrev tidigare att FHM verkar gå på ett spår och Socialstyrelsen på ett annat. Jag förstår att vi inte vet allting om viruset ännu men det känns ju ändå sådär halvbra att två myndigheter verkar ha olika uppfattning här.
 
Håller med. Det är väl kanske som @Hedinn skrev tidigare att FHM verkar gå på ett spår och Socialstyrelsen på ett annat. Jag förstår att vi inte vet allting om viruset ännu men det känns ju ändå sådär halvbra att två myndigheter verkar ha olika uppfattning här.
Ja, i synnerhet när det handlar om något så väldigt viktigt... Jag är livrädd att förlora mitt barn :(

Trodde jag skyddat mig från risken "prematur förlossning" med anledning av vaccineringen. Att FHM anser att JAG inte är i risk för svår sjukdom är inte samma sak om att covid-19 inte utgör en risk i min mening.

Jag har femtioelva platsbesök inbokade innan årsskiftet, utbildning, krisgruppsmöten i fullsatta konferensrum osv osv. Det är ju en lavin av allt som varit pausat sen mars 2020 och jag har räknat kallt med att det är okej för jag är ju vaccinerad och fhm säger det.
 
Håller med. Det är väl kanske som @Hedinn skrev tidigare att FHM verkar gå på ett spår och Socialstyrelsen på ett annat. Jag förstår att vi inte vet allting om viruset ännu men det känns ju ändå sådär halvbra att två myndigheter verkar ha olika uppfattning här.
Det här med graviditet och den gravida kroppen är inget jag har så stor kunskap om egentligen, men eftersom att jag ändå läste en text om saken från CDC igår, så tänkte jag att jag kan dela den. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7047e1.htm?s_cid=mm7047e1_x

Sedan har det ju rapporterats från många länder att det varit oroväckande många höggravida på IVA, men där har nog åtminstone majoriteten varit ovaccinerade. Och gällande dig själv, behöver det inte säga något för framtiden att din kropp verkade hantera covid bra när du hade den, det kan ju slå till värre igen om man har otur. MEN att du redan haft sjukdomen och är vaccinerad gör väl ökad chans till bra antikroppar. Med det sagt händer det ju att man inte utvecklar antikroppar efter genomgången infektion eller vaccination, men det rör främst riskgrupper. Så vaccinationen innebär ju ingen garanti för att inte få ett allvarligt förlopp, även om chanserna ökar. Skulle med andra ord vara försiktigare än vanligt om jag var höggravid, men inte på nivån att jag isolerade mig helt. Så jag antar... i led med vad de tvetydliga myndigheterna säger, ändå.
 
Tänkte bara flika in att i slutet av graviditeten har lungorna väldigt begränsat med plats, de är rätt rejält ihoptryckta och det är därför det är så tungt att andas. Att jämföra med en rejäl ölmage som trycker upp mot lungorna, får du då en luftvägsinfektion så blir det såklart inte lättare. Nu har jag dålig koll på svenska fall, men vet några (i mitt län) där sent gravida fått covid och krävt intensivvård, de har inte blivit bättre förrän de har blivit förlösta (och trycket mot lungorna minskat).

För egen del vill jag helst ha tredje dosen vaccin typ nu, fick andra dosen i början av februari (skåne prioriterade upp iva- och akutpersonal så vi fick väldigt tidigt). Försöker tänka på mig själv som riskgrupp men kommer att vara mer försiktig längre fram i graviditeten.

/iva-ssk
 
Sedan har det ju rapporterats från många länder att det varit oroväckande många höggravida på IVA, men där har nog åtminstone majoriteten varit ovaccinerade.
Tänkte först inte skriva något om det här själv men rapporter från USA's fjärde våg gällande gravida är hemskt och gav mig nästan mardrömmar. Och jag är generellt rätt logisk och inte särskilt lättskrämd. Skriver inte ut mer exakt men det gällde i princip bara ovaccinerade samt att usa har betydligt fler som redan är överviktiga innan graviditeten. Dock är det skrämmande vad det här viruset kan göra.
 
Ja, i synnerhet när det handlar om något så väldigt viktigt... Jag är livrädd att förlora mitt barn :(

Trodde jag skyddat mig från risken "prematur förlossning" med anledning av vaccineringen. Att FHM anser att JAG inte är i risk för svår sjukdom är inte samma sak om att covid-19 inte utgör en risk i min mening.

Jag har femtioelva platsbesök inbokade innan årsskiftet, utbildning, krisgruppsmöten i fullsatta konferensrum osv osv. Det är ju en lavin av allt som varit pausat sen mars 2020 och jag har räknat kallt med att det är okej för jag är ju vaccinerad och fhm säger det.

Jag tror inte man ska tänka i banorna att förlora sitt barn, men det är ju enklare sagt än gjort. Det är ju, riskerna till trots, liten risk att man skulle få både en prematurfödsel (3,3 % v. 28-31 och 12,6% v. 32-36) och att denna dessutom då skulle gå helt åt fanders. Jag säger inte att man inte ska ha respekt för siffrorna. Men du får tänka att du både ska bli smittad och sjuk, tillhöra dessa procent och att prematurfödseln dessutom ska få det värsta tänkbara utfallet.

Med det sagt, siffrorna ger ju all anledning att inte ta onödiga risker och även utan prematurrisken så vill man väl slippa att bli sjuk som gravid. Om det gäller arbetet, så kanske du kan få slippa detta eller delta digitalt?
 
Tänkte bara flika in att i slutet av graviditeten har lungorna väldigt begränsat med plats, de är rätt rejält ihoptryckta och det är därför det är så tungt att andas. Att jämföra med en rejäl ölmage som trycker upp mot lungorna, får du då en luftvägsinfektion så blir det såklart inte lättare. Nu har jag dålig koll på svenska fall, men vet några (i mitt län) där sent gravida fått covid och krävt intensivvård, de har inte blivit bättre förrän de har blivit förlösta (och trycket mot lungorna minskat).

För egen del vill jag helst ha tredje dosen vaccin typ nu, fick andra dosen i början av februari (skåne prioriterade upp iva- och akutpersonal så vi fick väldigt tidigt). Försöker tänka på mig själv som riskgrupp men kommer att vara mer försiktig längre fram i graviditeten.

/iva-ssk

Förstår! Det låter ju helt logiskt. Jag fick mina sprutor i augusti och september, så hoppas att det fortfarande ger gott skydd. Men kommer självklart ta tredje sprutan när den erbjuds. Just nu vet jag att gravida inte är prio för det så jag får väl ta den när den erbjuds min åldersgrupp.
 
Tänkte först inte skriva något om det här själv men rapporter från USA's fjärde våg gällande gravida är hemskt och gav mig nästan mardrömmar. Och jag är generellt rätt logisk och inte särskilt lättskrämd. Skriver inte ut mer exakt men det gällde i princip bara ovaccinerade samt att usa har betydligt fler som redan är överviktiga innan graviditeten. Dock är det skrämmande vad det här viruset kan göra.
Även i UK har jag noterat att det är många gravida kvinnor som behövt intensivvård, någon studie säger 1 av 6 som behövt vårdas på IVA från juli till september varit just det. Men de var också ovaccinerade. Så det verkar ju som tur är att vaccination gör stor skillnad. Och jag antar att det också gör skillnad med exempelvis övervikt sedan innan och bakomliggande sjukdomar.
 
Immunförsvaret försvagas ju under graviditet så man blir som gravid känsligare mot alla typer av infektioner, utifrån olika förutsättningar då såklart.

Luftvägsinfektion vill man oavsett undvika i slutet av graviditeten pga jobbigt som det är. Gravida rekommenderas även vaccin mot influensa.

Med genomgången covid och vaccination har man bästa möjliga skydd mot just covid och verkar osannolikt att man då ska behöva frukta covid mer än vilket virus som helst. Barn föds för tidigt av mängder av anledningar, infektioner är en anledning och covid är en av dessa infektioner.
 
Förstår! Det låter ju helt logiskt. Jag fick mina sprutor i augusti och september, så hoppas att det fortfarande ger gott skydd. Men kommer självklart ta tredje sprutan när den erbjuds. Just nu vet jag att gravida inte är prio för det så jag får väl ta den när den erbjuds min åldersgrupp.

Rimligtvis ger genomgången infektion det bästa skyddet man kan få. Vaccination blir då som att ta paraply när man redan har vattentäta regnkläder. Blöt kan man ju bli oavsett men risken liten.
 

Liknande trådar

Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 483
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 938
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp