Gravsten/minnessten

Teilani

Trådstartare
Min gamla häst ska få vandra vidare och jag har fått lov av kommunen att begrava honom på gården.

Jag vill då ha en sten med hans namn osv, men de jag hittar är så små, typ 20x30 cm är det den vanliga storleken? Jag hade nog tänkt mig dubbelt så stor eller så, var hittar jag det?
 
Min gamla häst ska få vandra vidare och jag har fått lov av kommunen att begrava honom på gården.

Jag vill då ha en sten med hans namn osv, men de jag hittar är så små, typ 20x30 cm är det den vanliga storleken? Jag hade nog tänkt mig dubbelt så stor eller så, var hittar jag det?

30 x 60 är första träffen när jag googlar. För litet?

Vi hade egen sten och lämnade förgravyr, kostade 7800 kr har jag för mig.
 
Om det inte ska var så stor sten så kan det fungerar att kontakta firmor som gör bänkskivor i sten till kök. En bit som man skär ut för t ex en vask eller spishäll är något som blir lite över och inte kostar så mycket som om man går till dom som gör gravstenar.
Jag fick gjort en fin skylt till vår gård på det viset, av sten som blev över när vi gjorde om köket.
 
Jag begravde en häst här i min park och har tänkt placera en sten på platsen men jag kommer ta en större natursten och själv hugga ut namnet med en borrhammare och beroende hur lätt det går kanske även årtal.
 
Så här blev resultatet, skulle nog försökt leta upp en jämnare sten för den här var ganska skrovlig. Om det blir årtal eller ej har jag inte bestämt än, det finns åtminstone plats under namnet. Tror också det blir lite snyggare när de vita märkena runt om försvinner.

Det märks det att det var K:et jag började med, Ä och T blev bättre när jag hade fått in tekniken. Sen är det nog smart att först markera på stenen med en penna och inte köra helt på frihand.

Y9nDkrK.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp